Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Barokní umění v Čechách Veronika Horáková Monika Vaňková
2
Baroko - pojem
3
Heinrich Wölfflin konec 19. století → pozitivní posouzení barokních uměleckých děl začátku 17. stol. a pol. 18. stol. Období baroka charakterizoval pojmy: světlo, stín, hra, pohyb, barva, emotivnost
4
RENESANCE→ MANÝRISMUS → BAROKO přechodová fáze mezi vrcholnou renesancí a barokem - směšnost - hravost - optické klamy
5
Baroko – vznik uměleckého směru Barokního umění vychází z renesančního umění Tridentský koncil →1543 – 1563, svolal papež Pavel III. → cíle: reakce na vznik protestantství a definovat nauku katolické církve
6
Baroko – rozšíření Baroko vzniká v Itálii v 16. století, v 17. a. 18. století - rozšíření do ostatních evropských zemí České země- 17. století - období válek (třicetiletá válka 1618- 1648 ) a nejistot, nerovnoměrnosti v Evropě marnost, pomíjivost pozemského světa
7
Baroko – znaky uměleckého směru asymetrické, nesouměrné formy vyklenuté a vyduté zaoblení Prvek – pohyb Vzor – ovál, elipsa Prostor a účinky světla
8
Barokní → Barokní → Radikální - dokonalý až matematicky přísný řád -Vznik ideální krajiny realismus klasicismus barok - Realistický - Věcný -Nenápaditý popis skutečnosti - biblické náměty -pohyb -elipsovitě zprohýbané zdi a protipohyb různě formovaných linií říms
9
Shrnutí úvodu Baroko - Dějiny udatného českého národa
10
Architektura 1. polovina 17. století až 3. čtvrtiny 18. století s největším rozmachem na počátku 18. století Barokní památky představují nejpočetnější a nejsouvislejší dochovanou vrstvu českého památkového fondu Monumentální stavby porušující všechna tehdejší pravidla Množství církevních a světských staveb Oblouky a elipsy Důraz kladen na vnější dojem Celistvá umělecká díla Světlejší prostory, malby znázorňující nebe s postavami světců Zdobení zlatem, štukem, barevný mramor, pestré barvy Města podle přesných plánů Mnoho architektů pocházelo z ciziny nebo bylo potomky v Česku usazených cizinců (Italové, Bavorsko, Rakousko, Francie) Nejznámější architekti: Bernini, Lurago, bratři Diezenhoferové
11
Architektura - počátky Konec vlády Rudolfa II., nástup vlády jeho bratra Matyáše Přechod z manýrismu na baroko G.M. Filippi = Matyášova brána Pražského hradu
13
Architektura – rané baroko Doba pobělohorská Podpora katolické šlechty Většina staveb dílem cizinců – především Italů
14
Valdštejnský palác Giovani Pieoroni, Andrea Spezza
15
Kostel Panny Marie Vítězné na Malé Straně
16
Kostel nejsvětějšího Salvatora
17
Filiberto Luchese, G.P.Tencalla – Arcibiskupský zámek Kroměříž
18
Jean Baptiste Mathey
19
Architektura – vrcholné baroko 1. polovina 18. století architekti, kteří byli v českých zemích usedlí či zdomácnělí odnož = barokní gotika (Jan Blažej Santini-Aichel) Radikální, dynamické baroko = Dientzenhoferové
20
Jan Blažej Santini-Aichel
21
Morový sloup Nejsvětější Trojice - Olomouc
22
Kryštof Dientzenhofer a jeho syn Kilián Ignác
23
Architektura – pozdní baroko a rokoko Tato doba je spjata s vládou královny Marie Terezie, po jejíž smrti byl tento styl stále častěji nahrazován klasicismem a nakonec i empírem Příkladem tohoto období je např. Arcibiskupský palác nebo palác Kinských na Staroměstském náměstí Pozdní baroko se stále více blížilo klasicismu -> styl tzv. barokní klasicismus
24
Malířství Hlavním znakem bylo lidské tělo Nejvýraznějším prvkem byly stropní fresky, nástěnné malby Malby byly založeny na kontrastech = barev, světla, stínu Nejoblíbenější byla malba oltářních obrazů a portrétů Nejznámější umělci: Škréta, Brandl, Willmann, J.K. Liška Kořeny barokního malířství v Čechách: a) potridentský katolicismus b) umělecká reprezentace rudolfínského dvora s nadnárodním společenstvím umělců, kteří v Praze založili rozsáhlé kolonie c) kavalírské cesty aristokratů a duchovních do ciziny, náboženské poutě, sběratelství
25
Dekret o úctě k obrazům Tento dekret stavěl katolické chápání hodnoty umění a obsahoval pokyny ke „správné“ tvorbě obrazů. Požadovalo se důstojné a opravdové umění osvobozené od omylů. Idea obrazu měla být jasně vyjádřená, vhodná a měla v sobě mít půvab, jak vyžadovala dobová umělecká teorie. Pod vlivem reformace došlo i k zásadním změnám obrazových témat, jež mají za úkol emocionálně působit na publikum a přimět ho ke kajícnosti a pokání. Na místo Matky boží s dítětem nastupují scény s mučedníky, zázraky a svatými. Obraz se stále více stává propagandistickým prostředkem katolické církve
26
Karel Škréta
27
Petr Brandl
28
Václav Vavřinec Reiner
29
Sochařství Upřednostňovaly se dynamické plastiky = sochy v pohybu, které se modelovaly Barokní sochařství zachycovalo city, figura byla většinou zachycena v „pozastaveném čase“ = letící, padající, rozevláté figury Jako materiál se používal mramor, bronz, vápenec, opuka i dřevo (významné řezbářství v Čechách) Oblíbené byly biblické a mytologické náměty, portréty a dramatické výjevy jako je např. utrpení -> barokní sochařství bylo vidět na veřejných prostorách na kašnách, fontánách, sochy a sousoší spojené s architekturou, vznikaly morové sloupy, náhrobní plastiky, oltáře
30
Jiří Bendl
31
Matyáš Braun
32
Ferdinand Brokoff
33
Baroko a divadlo nové umělecké žánry: opera a balet činoherní, taneční, pěvecká a hudební složka uspořádána do jednoho celku
34
Přeludová obrazivost Iluze Smrt = důkaz pomíjivosti a nevyhnutelného zániku Pluralita: pravda-lež ; skutečnost-sen; život-smrt;
35
Dekorace Herec měl za úkol odkrývat jejich neobyčejné přednosti a možnosti Kulisy – malované uznávanými malíři Rampa – jevištní prostor před oponou Prospekt – zadní stěna, průhled na objekt v dáli Sufity = látkové závěsy – horní část jeviště
36
DEKLAMACE= výrazný přednes veršů, zdůrazněný zvuk při recitaci textu GESTIKA JEVIŠTNÍ POHYB
37
Základní skupiny barokního divadla Divadlo dvorské a šlechtické (zámecké): oslňující inscenace (uvedení divadelní hry na jevišti), opera, balet Divadlo náboženské: martyrologická tématika (seznam mučedníků a svátků jednotlivých mučedníků) Divadlo lidové
38
Zámecké divadlo v Českém Krumlově
39
Hudební složka divadelního představení housle, viola, violoncello, kontrabas, loutna, kytara, theorba, harfa, cembalo, varhany, příčná i zobcová flétna
40
Baroko a hudba Období hudebního baroka 1600-1750 Existovali soubězně dva styly (stile antico, stile moderno) Sílící důraz na jednu hlavní melodii Reformace - nové nároky na hudbu jako způsob komunikace s věřícími, povoleno používat národních jazyků při bohoslužbách, povoleny i jiné žánry (lidové frašky,duchovní písně)
41
Baroko a hudba Harmonie je zmatená, přetížená, zpěv je tvrdý a nepřirozený a intonace těžká, melodicky obtížná a kostrbatá protikladnost sopránu a basu→tyto dva hlasy provádějí základní melodii skladby a ostatní hlasy slouží jako harmonická výplň, doprovod Typická zpěvnost a emocionální působivost – hlavním úkolem barokní hudby je přenášet pocity na posluchače, působit.
42
Představitelé barokní hudby Jan Dismas Zelenka (1679-1745) „Chvalte boha silného“
43
Představitelé barokní hudby Pavel Josef Vejvanovský (1639-1693) Světská hudba: sonáty balety serenády Chrámová hudba: mše žalmy
44
Představitelé barokní hudby Adam Václav Michna z Otradovic (1600-1676) Tři kancionály: Česká mariánská muzika,Svatoroční muzika, Loutna česká https://www.youtube.com/watch?v=4_2252FMoy0
45
Představitelé barokní hudby - Bohuslav Matěj Černohorský (1684-1742)
46
Hudební soubory - Ars rediviva - soubor založen flétnistou a muzikologem Milanem Munclingerem → první český komorní soubor, který se jako jeden z prvních v poválečné Evropě se věnoval interpretaci barokní hudby
47
Shrnutí Barokní umění - Dějiny udatného českého národa
48
Zdroje: Jaromír Neumann – Český barok FF UK v Praze – Přehled dějin českého umění Tmoas R. Hoffman – Jak poznáme? Umění baroka www.wikipedia.com Josef Vašica – České literární baroko Ladislav Kačic – Dějiny hudby III. Baroko Zdeněk Kalista – České baroko
49
DĚKUJEME ZA POZORNOST
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.