Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Životní dráhy pohledem dětí: postav dům, zasaď strom a zploď syna pro 21. století Michaela Bartošová Lenka Slepičková FSS MU Brno.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Životní dráhy pohledem dětí: postav dům, zasaď strom a zploď syna pro 21. století Michaela Bartošová Lenka Slepičková FSS MU Brno."— Transkript prezentace:

1 Životní dráhy pohledem dětí: postav dům, zasaď strom a zploď syna pro 21. století Michaela Bartošová Lenka Slepičková FSS MU Brno

2 Nové paradigma ve výzkumu dětí dítě jako sociální aktér – je schopno nezávislých, individuálních voleb a rozhodnutí děti jako svébytná sociální skupina děti jako aktivní činitelé změn ve společnosti a (spolu)tvůrci své vlastní životní zkušenosti děti jsou nejen socializovány, ale také socializují  metodologické a etické dopady ve výzkumu: snaha vidět svět z dětské perspektivy a chránit práva dětí James a Prout 1990; Milkie, Simon, Powell 1997 James a kol. 1999; Alderson 2000; Greene a Hogan 2005; Petrie, Fiorelli a O’Donnell 2006; Coad a Evans 2008

3 Sociologický výzkum dětí v ČR teoretické studie a diskurzivní analýzy dětství (Nosál 2002, 2003) vzdělávání dětí a menšin (projekt EDUMIGROM), problematika genderu a vzdělávání dětí (Jarkovská 2009; Jarkovská, Lišková, Šmídová 2010) Národní institut dětí a mládeže MŠMT - výzkumy postojů a hodnot mládeže a dětí k nejrůznějším oblastem jejich života příležitostné výzkumy dětí a mládeže na zakázku různých subjektů - prováděné velkými agenturami (Median, Factum-Invenio, Milward-Brown)

4 výzkum „Rodina pohledem dětí“ (Slepičková, Bartošová, Chromková-Manea, Dvořáková) kvalitativní výzkum dvou skupin dětí – 3. a 7. třídy ZŠ (zatím celkem 3 třídy – dvě třetí, jedna sedmá) skupinový výzkum prováděný ve třídách ZŠ snaha uplatňovat nové přístupy ve výzkumu s dětmi využití klasických (skupinové a individuální rozhovory) i inovativních technik blízkých dětem (kreslení, psaní, diagramy, hry atp.)

5 Sledovaná témata Životní dráhy a představy o budoucím životě  jak si děti představují svůj budoucí život, jaký je význam rodiny v těchto představách, jak je zobrazována Co je a co není rodina  definice rodiny pohledem dětí, význam rodiny v nejširším slova smyslu, hodnocení různých rodinných uskupení a blízkých vztahů Role v rodině  role rodičů, dětí a ostatních členů rodiny; genderové uspořádání vztahů v rodině; práva a povinnosti členů rodiny Blízké vztahy dětí  důležitost rodiny z hlediska širších vztahů; význam rodiny a jiných blízkých vztahů v životě dětí

6 Životní dráhy a představy o budoucím životě techniky Umisťování událostí vlastního života na časovou osu Moje budoucí rodina  mladší děti – obrázek s popiskem  starší děti – slohová práce Skupinové diskuse nad příběhy  materialistické/postmaterialistické hodnoty  genderové role v rodině

7 Třetí třídy (9-10 let) a sedmé třídy (13-14) časové osy Mladší děti  pro některé příliš těžký úkol – nechápou linearitu, nerealistické představy o věkových hranicích, neumí si osu představit  důležitost zvířat v celé životní dráze  brzké svatby (ale ne vždy jsou součástí osy)  magické datum – 18 let Starší děti  téma prvního sexu  uvádí více dětí než třeťáci V obou případech  nesouvislost mezi sňatkem a narozením dítěte  ale jinak velmi tradiční

8

9

10 Sedmé třídy (13-14 let) slohové práce „moje budoucí rodina“ představit si budoucnost je pro obě skupiny dětí obtížný úkol – ví, že jde o ideál Představy - obecně  všichni rodina a děti (2 a často i více, obě pohlaví)  dům, zahrada, domácí zvířata, auta, cestování  důraz na užívání si života – nicméně v kontextu rodiny a s rodinou! Manželství, partnerství  není podmínkou, pouze u dívky je zdůrazněna touha po svatbě a svatebním dni  dívky očekávají od mužů – hlavně bohatství, ale v malé míře se vyskytuje i zodpovědnost, láska  kluci očekávají od žen – více méně nic, vlastnosti manželky neuvádí Role muže a ženy v rodině  ne nutně tradiční  ale zajímavý důraz na genderově specifické trávení volného času dětí – holky gymnastika, tanec X kluci sport (hokej, fotbal, volejbal…); holky a kluci pomáhají rodičům s pracemi podle pohlaví

11 Třetí třídy (9-10 let) obrázky „moje budoucí rodina“ Představy - obecně  všichni rodina a děti (skoro vždy dvě), často ale výjimky!  dům, zahrada, bazén, domácí zvířata, auta, motorky, cestování  častěji kreslí věci než lidi Manželství, partnerství  vlastnosti manžela – hodný, neutrácet, nepít, hezký, černovlasý, hnědooký, hnědovlasý, milý, chytrý, vzdělaný  vlastnosti manželky – hodná, hezká  dívky – přesnější představy o rodině (jména dětí, ale i např. domácích zvířat) a vybavení domu  kluci – častější představy o tom, čím se budou zabývat sami – v práci i ve volném čase (hrát fotbal, být programátor, jezdit na kole, mít motorku…)

12 Sedmé třídy (13-14 let) diskuse o hodnotách a rolích Diskuse materialistické / postmaterialistické hodnoty  První rodina - koupelna, auta, dovolená, dům, zahrada, peníze, užívají si života, čistší prostředí, prostředí bez hluku, chytří – umí si vydělat X dlouho pracují, mají daleko do města, do školy, do obchodu  Druhá rodina - podporují děti v tom, co chtějí dělat, jezdí na výlety, jsou chytřejší, bydlí v centru, nemusí vysávat velký byt X rodiče chodí po koncertech, nemají auto, bydlí ve městě – je tam hluk, smrad, nemají televizi, nejsou tak bohatí  debata o tom, která rodina je chytřejší Diskuse o rolích v rodině  Starost o dítě zvládne lépe matka – je to zvyk, instinkt, pravidlo  Muži nezvládají tak dobře práci v domácnosti a u dětí  Holky podceňují kluky v péči o dítě a domácnost  Zároveň děti navrhují, že práce by měly být rozložené spravedlivě a oba rodiče mají také pracovat (vnímají hádky rodičů na toto téma).  Ženské a mužské práce existují – mohou být prohozené, ale hrozí, že rodiče budou vypadat směšně a děti by se to měly naučit dělat „správně“

13 Třetí třídy (9-10 let) diskuse o hodnotách a rolích Diskuse materialistické / postmaterialistické hodnoty  velmi podobné závěry jako v sedmé třídě  dvě výjimky – jsou chudší, ale to nevadí – mají všechno blízko, chodí do přírody Diskuse o rolích v rodině  Trávení času s dětmi jako společná starost rodičů  Práce v domácnosti spíše věc matky  Rozdělení prací tradičně na mužské a ženské „máma je hlava domácnosti“ „taťka je taťkovitej“ - dívá se na televizi nebo pracuje na zahradě, sportuje  Děti se zapojují do těchto prací spolu s rodiči: kluci pracují s otcem na zahradě, holky s maminkou žehlí

14 Závěry, diskuse, otázky Životní dráhy  spíše tradiční, konzervativní  třeťáci jsou alternativnější – nebojí se říct svůj názor, sedmáci se bojí – stydí se za odchylky od normy  genderově specifické Normy, hodnoty  materialistické  důraz na rodinu a prožívání života s rodinou  ambivalence ve výpovědích o genderových rolích – normativně spíše tradiční, ale zároveň tolerantní k alternativám


Stáhnout ppt "Životní dráhy pohledem dětí: postav dům, zasaď strom a zploď syna pro 21. století Michaela Bartošová Lenka Slepičková FSS MU Brno."

Podobné prezentace


Reklamy Google