Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKamil Bednář
1
Životní dráhy pohledem dětí: postav dům, zasaď strom a zploď syna pro 21. století Michaela Bartošová Lenka Slepičková FSS MU Brno
2
Nové paradigma ve výzkumu dětí dítě jako sociální aktér – je schopno nezávislých, individuálních voleb a rozhodnutí děti jako svébytná sociální skupina děti jako aktivní činitelé změn ve společnosti a (spolu)tvůrci své vlastní životní zkušenosti děti jsou nejen socializovány, ale také socializují metodologické a etické dopady ve výzkumu: snaha vidět svět z dětské perspektivy a chránit práva dětí James a Prout 1990; Milkie, Simon, Powell 1997 James a kol. 1999; Alderson 2000; Greene a Hogan 2005; Petrie, Fiorelli a O’Donnell 2006; Coad a Evans 2008
3
Sociologický výzkum dětí v ČR teoretické studie a diskurzivní analýzy dětství (Nosál 2002, 2003) vzdělávání dětí a menšin (projekt EDUMIGROM), problematika genderu a vzdělávání dětí (Jarkovská 2009; Jarkovská, Lišková, Šmídová 2010) Národní institut dětí a mládeže MŠMT - výzkumy postojů a hodnot mládeže a dětí k nejrůznějším oblastem jejich života příležitostné výzkumy dětí a mládeže na zakázku různých subjektů - prováděné velkými agenturami (Median, Factum-Invenio, Milward-Brown)
4
výzkum „Rodina pohledem dětí“ (Slepičková, Bartošová, Chromková-Manea, Dvořáková) kvalitativní výzkum dvou skupin dětí – 3. a 7. třídy ZŠ (zatím celkem 3 třídy – dvě třetí, jedna sedmá) skupinový výzkum prováděný ve třídách ZŠ snaha uplatňovat nové přístupy ve výzkumu s dětmi využití klasických (skupinové a individuální rozhovory) i inovativních technik blízkých dětem (kreslení, psaní, diagramy, hry atp.)
5
Sledovaná témata Životní dráhy a představy o budoucím životě jak si děti představují svůj budoucí život, jaký je význam rodiny v těchto představách, jak je zobrazována Co je a co není rodina definice rodiny pohledem dětí, význam rodiny v nejširším slova smyslu, hodnocení různých rodinných uskupení a blízkých vztahů Role v rodině role rodičů, dětí a ostatních členů rodiny; genderové uspořádání vztahů v rodině; práva a povinnosti členů rodiny Blízké vztahy dětí důležitost rodiny z hlediska širších vztahů; význam rodiny a jiných blízkých vztahů v životě dětí
6
Životní dráhy a představy o budoucím životě techniky Umisťování událostí vlastního života na časovou osu Moje budoucí rodina mladší děti – obrázek s popiskem starší děti – slohová práce Skupinové diskuse nad příběhy materialistické/postmaterialistické hodnoty genderové role v rodině
7
Třetí třídy (9-10 let) a sedmé třídy (13-14) časové osy Mladší děti pro některé příliš těžký úkol – nechápou linearitu, nerealistické představy o věkových hranicích, neumí si osu představit důležitost zvířat v celé životní dráze brzké svatby (ale ne vždy jsou součástí osy) magické datum – 18 let Starší děti téma prvního sexu uvádí více dětí než třeťáci V obou případech nesouvislost mezi sňatkem a narozením dítěte ale jinak velmi tradiční
10
Sedmé třídy (13-14 let) slohové práce „moje budoucí rodina“ představit si budoucnost je pro obě skupiny dětí obtížný úkol – ví, že jde o ideál Představy - obecně všichni rodina a děti (2 a často i více, obě pohlaví) dům, zahrada, domácí zvířata, auta, cestování důraz na užívání si života – nicméně v kontextu rodiny a s rodinou! Manželství, partnerství není podmínkou, pouze u dívky je zdůrazněna touha po svatbě a svatebním dni dívky očekávají od mužů – hlavně bohatství, ale v malé míře se vyskytuje i zodpovědnost, láska kluci očekávají od žen – více méně nic, vlastnosti manželky neuvádí Role muže a ženy v rodině ne nutně tradiční ale zajímavý důraz na genderově specifické trávení volného času dětí – holky gymnastika, tanec X kluci sport (hokej, fotbal, volejbal…); holky a kluci pomáhají rodičům s pracemi podle pohlaví
11
Třetí třídy (9-10 let) obrázky „moje budoucí rodina“ Představy - obecně všichni rodina a děti (skoro vždy dvě), často ale výjimky! dům, zahrada, bazén, domácí zvířata, auta, motorky, cestování častěji kreslí věci než lidi Manželství, partnerství vlastnosti manžela – hodný, neutrácet, nepít, hezký, černovlasý, hnědooký, hnědovlasý, milý, chytrý, vzdělaný vlastnosti manželky – hodná, hezká dívky – přesnější představy o rodině (jména dětí, ale i např. domácích zvířat) a vybavení domu kluci – častější představy o tom, čím se budou zabývat sami – v práci i ve volném čase (hrát fotbal, být programátor, jezdit na kole, mít motorku…)
12
Sedmé třídy (13-14 let) diskuse o hodnotách a rolích Diskuse materialistické / postmaterialistické hodnoty První rodina - koupelna, auta, dovolená, dům, zahrada, peníze, užívají si života, čistší prostředí, prostředí bez hluku, chytří – umí si vydělat X dlouho pracují, mají daleko do města, do školy, do obchodu Druhá rodina - podporují děti v tom, co chtějí dělat, jezdí na výlety, jsou chytřejší, bydlí v centru, nemusí vysávat velký byt X rodiče chodí po koncertech, nemají auto, bydlí ve městě – je tam hluk, smrad, nemají televizi, nejsou tak bohatí debata o tom, která rodina je chytřejší Diskuse o rolích v rodině Starost o dítě zvládne lépe matka – je to zvyk, instinkt, pravidlo Muži nezvládají tak dobře práci v domácnosti a u dětí Holky podceňují kluky v péči o dítě a domácnost Zároveň děti navrhují, že práce by měly být rozložené spravedlivě a oba rodiče mají také pracovat (vnímají hádky rodičů na toto téma). Ženské a mužské práce existují – mohou být prohozené, ale hrozí, že rodiče budou vypadat směšně a děti by se to měly naučit dělat „správně“
13
Třetí třídy (9-10 let) diskuse o hodnotách a rolích Diskuse materialistické / postmaterialistické hodnoty velmi podobné závěry jako v sedmé třídě dvě výjimky – jsou chudší, ale to nevadí – mají všechno blízko, chodí do přírody Diskuse o rolích v rodině Trávení času s dětmi jako společná starost rodičů Práce v domácnosti spíše věc matky Rozdělení prací tradičně na mužské a ženské „máma je hlava domácnosti“ „taťka je taťkovitej“ - dívá se na televizi nebo pracuje na zahradě, sportuje Děti se zapojují do těchto prací spolu s rodiči: kluci pracují s otcem na zahradě, holky s maminkou žehlí
14
Závěry, diskuse, otázky Životní dráhy spíše tradiční, konzervativní třeťáci jsou alternativnější – nebojí se říct svůj názor, sedmáci se bojí – stydí se za odchylky od normy genderově specifické Normy, hodnoty materialistické důraz na rodinu a prožívání života s rodinou ambivalence ve výpovědích o genderových rolích – normativně spíše tradiční, ale zároveň tolerantní k alternativám
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.