Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mgr. Michal Oblouk. každý člověk v životě zastává mnoho různých rolí = SOCIÁLNÍ ROLE (obvyklý způsob chování lidí v určité sociální pozici) rozlišujeme.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mgr. Michal Oblouk. každý člověk v životě zastává mnoho různých rolí = SOCIÁLNÍ ROLE (obvyklý způsob chování lidí v určité sociální pozici) rozlišujeme."— Transkript prezentace:

1 Mgr. Michal Oblouk

2 každý člověk v životě zastává mnoho různých rolí = SOCIÁLNÍ ROLE (obvyklý způsob chování lidí v určité sociální pozici) rozlišujeme 3 základní přístupy jedince k sociální roli: ztotožnění, odstup a odmítnutí základní role: nadřízené (otec, učitel, doktor), podřízené (žák, pacient), souřadné (kolega, spolužák, spolupracovník) někdy se role, ve kterých se člověk ocitá, dostávají do konfliktu spokojený lidský život stojí na dvou nohách: rodině a práci ke šťastnému životu je nezbytné, abychom žili v takové společnosti, v níž je respektována lidská důstojnost, svoboda, práva a bezpečnost občanů stránky lidského života: a)pracovní život b)občanský život c)rodinný život d)citový život

3

4 zásadně ovlivňují náš život, usilujeme o ně dlouhodobě, vytrvale a na základě zodpovědného rozhodnutí – pro naše rozhodování mají velký význam zkušenosti musíme dobře odhadnout, aby nebyly příliš snadné nebo nezvladatelné, měly by odpovídat našim možnostem a vyhovovat našim potřebám předpokladem k dosažení cíle je plánování (volba jednotlivých kroků) každý člověk má určité ŽIVOTNÍ ASPIRACE (kvalita a úroveň cílů, které si člověk vytyčuje a o jejichž uskutečnění usiluje) ŽIVOTNÍ AMBICE = úsilí vyniknout a dosáhnout životních cílů

5 když si stanovujeme životní cíle, měli bychom dodržet tyto zásady : 1)posoudit, jaké máme objektivní možnosti k dosažení cílů 2)kriticky zvážit subjektivní předpoklady k dosažení cílů 3)nestavět si nereálné cíle – „vzdušné zámky“ – ale přesto cíle dostatečně velké

6 i přes veškerou snahu zachovat všechna pravidla se někdy může stát, že zažijeme neúspěchy, pokud je jich více = KRIZE neúspěchy a krize mohou být způsobeny různými příčinami: a)sociální a majetkové – okradení, ztráta zaměstnání, oběť živelné pohromy,… b)zdravotní – těžká, chronická nebo nevyléčitelná nemoc, úraz,… c)osobní – ztráta blízké osoby, konflikty s lidmi, nevěra, drogy, gamblerství, alkoholismus, workoholismus,… d)jiné – neúspěchy ve škole či v zaměstnání, problémy s bydlením,… je velmi důležité, abychom i při velkém životním neúspěchu neztratili ze zřetele smysl svého života

7 = zlom, který znenadání v průběhu dosavadního běžného života člověka nastal = stav emočního rozrušení, který je doprovázen pocity úzkosti, deprese, hněvu a zmatku -příčiny: 1.vnější – ztráta objektu, volba, změna 2.vnitřní – nutnost adaptace a změny, náhradní opatření -fáze krize: 1.fáze popření - odmítáme danou skutečnost, člověk je často v šoku, ze začátku je bez emocí, nereaguje, může i souhlasit s léčbou a později o tom nic neví 2.fáze protestu - v člověku se probouzí vzdor vůči osudu, může se vinit, že za svoji nemoc může on sám, mívá pocit zoufalství a bezmoci, obvykle se projevuje protestem až hněvem 3.fáze bilancování - člověk přemítá o svém dosavadním životě a snaží se najít hodnotné věci v něm 4.fáze reorganizace - člověk se smiřuje se svým omezením, smrtí, nemocí a nachází nový pohled na smysl života

8 1.ZJEVNÁ (nevěra, rozpad vztahu, nemoc) 2.LATENTNÍ (člověk si ji neuvědomuje, nechce nebo nemůže si ji připustit) 3.AKUTNÍ (reakce na traumatické životní události) 4.CHRONICKÁ (vzniká špatnou sociální situací, nedostatečným řešením akutních krizí a souvisí i s mezilidskými vztahy) 5.SITUAČNÍ (spouštěna nepředvídatelným stresem způsobeným především vnějšími spouštěči krize jako je změna, volba, ztráta či hrozba ztráty) 6.TRANZITORNÍ (způsobena očekávanými změnami - puberta, klimakterium, krize středního věku) 7.PRAMENÍCÍ Z NÁHLÉHO TRAUMATIZUJÍCÍHO STRESU (znásilnění, náhlé úmrtí blízké osoby, přírodní katastrofy) 8.PRAMENÍCÍ Z NEODKLADNÝCH KRIZOVÝCH STAVŮ (sebevražedné chování, nekontrolovatelná zlost a agrese, alkoholové či drogové intoxikace, panická úzkost)

9

10 patří k nejdůležitějším úkolům období dospívání – volba musí být zodpovědná člověk ve vztahu k povolání prochází během života několika etapami: fantazie – zájem – schopnosti – ohledávání – zkoušení – specializace – zpomalení pro správnou volbu povolání musíme reálně ohodnotit své schopnosti a předpoklady a snažit se získat co nejpřesnější informace o tom, co jsme si vybrali pro výkon každého povolání jsou nutné určité tělesné a duševní předpoklady, musíme brát v úvahu naše vlastnosti, schopnosti, zájmy, znalosti, dovednosti, životní cíle a ideály, možnosti rodiny, místo školy, pro jakou profesi se najde dobré uplatnění a jaká profese umožní dobré finanční ohodnocení

11 podnikova-stipendia podnikova-stipendia jejich-dva-da-ti-bavit.html jejich-dva-da-ti-bavit.html /ekonomika.aspx?c=A080102_885879_ekonomika_spi /ekonomika.aspx?c=A080102_885879_ekonomika_spi problemy-1y4-/viteze.aspx?c=A080605_215756_viteze_jjj problemy-1y4-/viteze.aspx?c=A080605_215756_viteze_jjj kursu_81242.html kursu_81242.html https://cs.wikipedia.org/wiki/Soci%C3%A1ln%C3%AD_role https://cs.wikipedia.org/wiki/Osobn%C3%AD_krize


Stáhnout ppt "Mgr. Michal Oblouk. každý člověk v životě zastává mnoho různých rolí = SOCIÁLNÍ ROLE (obvyklý způsob chování lidí v určité sociální pozici) rozlišujeme."

Podobné prezentace


Reklamy Google