Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Protektorát Čechy a Morava Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-1 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Protektorát Čechy a Morava Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-1 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění."— Transkript prezentace:

1 EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Protektorát Čechy a Morava Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-1 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Název sady vzdělávacích materiálů: ICT 2 Dějiny 19. a 20. století Autor: Marek Brožek Datum vytvoření: 28.5.2013 Garant (kontrola): Markéta Křížková Ročník: 9. třída ZŠ, kvarta osmiletého gymnázia, 4. ročník čtyřletého gymnázia Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Téma: 2. světová válka, České země za 2. světové války Anotace: Materiál přibližuje formou prezentace základní fakta o protektorátu – o politickém systému, o běžném životě, o holokaustu. Čtenář nalezne jak fakta známá, tak i méně známá, jelikož jsou pro ilustraci vybrány buď osudy lidí nebo méně známé skutečnosti pro bližší představu. Zdroje: na konci prezentace Časová náročnost: 45 min. Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

2 * území Česko-Slovenska bylo rozděleno na Protektorát a Slovenský štát, již ovšem po dřívější ztrátě pohraničí následky Mnichovské dohody z roku 1938 * Protektorátní samospráva – vláda, prezident Hácha, vojsko, policie – je plně podřízena německým úřadům vedených říšským protektorem * přítomnost wehrmachtu, bezpečnostních složek nacistického Německa (gestapo a další) * česká vláda nemá k dispozici branné síly kromě četnictva a malého státního vojska, které svým počtem okolo 5 000 bylo jen symbolickou ochranou státu.

3 obr.1

4 obr.2

5 obr.3 Příjezd wehrmachtu 15.3.1939 do Prahy

6 prezident: po Benešově rezignaci na podzim politici přemluvili starého právníka Emila Háchu, aby se chopil funkce, o které bylo jasné, že je spíše formální. Rozhodovací funkce celé vlády i prezidenta byly malé. Bez souhlasu německého protektora nebylo možné nic zásadního rozhodnout. Vláda a prezident se snažili nedráždit Němce a přizpůsobit život v Protektorátu německým požadavkům. Emil Hácha (1872-1945) gen. Alois Eliáš (1890-1942) Emanuel Moravec (1893-1945) protektorátní prezident premiér 1938-1941 ministr školství 1942-45 obr.4 obr.5 obr.6

7 Alois Eliáš za 1. světové války bojuje v legiích ve Francii po válce zůstal v armádě a dosáhl vysokých funkcí zastánce aktivní obrany při mobilizaci 1938 po M. dohodě se stal ministrem a po vyhlášení Protektorátu premiérem naoko se podřizoval Němcům, ale spolupracoval s domácím odbojem a Benešem v Londýně po příchodu Heydricha zatčen 1941, asi po půlročním vězení popraven za heydrichiády Emanuel Moravec za 1. sv. války zajat na východní frontě Rusy vstupuje do legií a vrací se přes Vladivostok 1920 za 1. republiky jako důstojník dosáhl vysokých funkcí v armádním štábu postavil se proti přijetí Mnichovské dohody po M. dohodě zklamaný a začíná razit cestu že přežít se dá jedině pod vedením Německa aktivně podporuje spolupráci s Němci jako ministr školství 5.5.1945 spáchá sebevraždu

8 Konstantin von NeurathReinhard Heydrich Karl Hermann Frank 1939-1941protektorprotektor 1941-1942poslanec parlamentu ČSR umírněný politik3. muž Říšeza Sudetoněmeckou str. pro neschopnost zlikvidovatvysoký důstojník SSvelitel policie a SS v Pro- český odboj odvolána tajné službytektorátu. Likvidoval Lidi- likvidoval český odbojce. Po válce popraven. obr.7 obr.9 obr.8

9 Opatření okupantů dvojjazyčnost nápisů, bankovek apod. Němčina se stává druhým státním jazykem likvidace státního vojska až na pár tisíc mužů s lehkými zbraněmi převzetí armádního vybavení a využití v budoucí válce kontrola hospodářsky významných podniků a bank a dozor nad výrobou průmysl přizpůsoben vojenským potřebám 3. říše: zbrojovky v Plzni a Brně jedou naplno, montují německé zbraně automobily začaly jezdit vpravo zatemňování kvůli náletům rozkradení státních zlatých rezerv obr.10

10 pracovní povinnost a pracovní knížka nucené nasazení mladých lidí v Německu – čeští dělníci a dělnice nahrazovali chybějící pracovní sílu v Německu – celkem za války počet 400 000 lidí protižidovská opatření obdobná těm v Německu, holocaust cenzura a pronásledování politických odpůrců a odboje, zatýkání, činnost GESTAPA CÍL NĚMECKÉ PROTEKTORÁTNÍ SPRÁVY: využít hospodářský potenciál Protektorátu udržení klidu pro zachování hospodářské a zbrojní produkce

11 Život v nedostatku s pokračující válkou bylo stále méně a méně potravin, textilu a jiného spotřebního zboží. Fungovalo válečné hospodářství. PŘÍDĚLOVÝ SYSTÉM každá osoba měla nárok na týdenní příděly, které se během války snižovaly. Němci a těžce pracující dostávali více. Příklad týdenního přídělu: * 3,5 kg brambor * 1,5 kg chleba * 1,5 l mléka * 0,25 kg masa * 2 vejce nedostatek vedl k rozkvětu černého obchodu, kšeftováním s lístky a pašování potravin z venkova, často od příbuzných

12

13 obr.12

14 Osud Židů v Protektorátu postihly je Norimberské zákony a vůbec opatření platná v Německu postupně jsou vyčleněni ze společnosti a stigmatizování, ztrácí občanská práva (označení hvězdou, zákaz určitých povolání, zákaz nabývání movitého majetku, oddělené prostory na veřejných místech, zákaz vstupu na některá veřejná prostranství, divadel, kin, musí odevzdat rádia a gramofony …) Od roku 1942 jsou transportováni do Terezínského ghetta, a to nejen čeští, ale evropští Židé. asi 30 000 Židům z protektorátů se podařilo emigrovat, z toho většina v roce 1939 celkem zahynulo přes 80 000 židovských obyvatel protektorátu, přežilo asi 8 000

15 Ghetto Terezín z městečka založeného na základě josefínských kasárna se na podzim 1941 začal budovat koncentrační tábor, kam se měli vozit protektorátní židé. Do té doby bylo odvezeno asi 10 000 našich židů do ghetto v polské Lodži. Město Terezín museli opustit všichni civilisté. na cestu do Terezína si mohli vzít 50 kg. žijí zde v nedostatku potravin a lékařské péče, pracují pro Říši Terezínské ghetto je přestupní stanice do likvidačních táborů, kam jsou železnicí Židé odváženi Ke konci válku došlo k velké koncentraci Židů v ghettu, takže se tu tísnilo téměř 30 000 lidí, ačkoli místo bylo maximálně pro 20% počtu V Terezíně zemřelo přes 30 000 lidí, téměř 100 000 bylo odvezeno do polských vyhlazovacích táborů kvůli vysoké úmrtnosti bylo nutné zřídit v Terezíně krematorium

16 obr.13

17 obr.14 obr.15 obr.16

18 obr.17 obr.18

19 celkový počet obětí holokaustu z území Československa se odhaduje na 265 000 obětí (z Protektorátu 80 000) mnoho českých a německých Židů z bývalého ČSR vstoupilo v zahraničí do odbojových jednotek a bojovalo proti nacistům

20 Další perzekuce v Protektorátu zakázány politické strany kromě jedné - Národní souručenství zejména komunisté a sociální demokraté zatýkáni na počátku války zatčeno 3000 představitelů veřejného života preventivně mnoho vojáků a politiků odchází do exilu po demonstracích 28. 10.1939 zatčeno 1200 studentů a posláno do koncentračních táborů. 9 studentských vůdců popraveno a zavřeny české vysoké školy nejhorší období začíná příchodem Heydricha – nová vlna zatýkání odbojářů

21 Osud romského obyvatelstva v roce 1942 byli postaveni Cikáni a obyvatelé žijící cikánským způsobem života (kočovně) do pozice jako Židé jako nepřizpůsobivé kočovné živly jsou Romové soustředěni do táborů v Letech u Tábora a Hodonína. Tam ve špatných podmínkách po tisících umírají na nemoci a podvýživu. Táborem Lety prošlo asi 1300 vězňů, Hodonín asi 2000. Část jich zemřela v táborech, část byla odvezena do vyhlazovacích táborů, kde je čekal stejný osud jako Židy. Z původní české populace 6500 Romů přežila necelá tisícovka

22 Nálety v protektorátu teprve poslední dva válečné roky docházelo na našem území k náletům, do té doby zde byl klid. počet obětí náletů byl 7 500 osob. Američané a Angličané bombardovali továrny. Masivní nálet na Prahu v únoru 1945 byl omyl, když si letci zaměnili Prahu za německé Drážďany obr.19

23 obr.20

24 Zdroje: CUHRA, Jaroslav, ELLINGER, Jiří, GJURIČOVÁ, Adéla, SMETANA, Vít. České země v evropských dějinách. Díl 4 od roku 1918. 1. vyd. Praha a Litomyšl: Paseka 2006. ISBN 80-7185-794-7. portál Moderní dějiny – www.moderni-dejiny.czwww.moderni-dejiny.cz www.sudetsti-nemci.cz www.holocaust.cz obr. č. 1a 2http://kc-johnson.com/core-1220-week-of-nov-2/http://kc-johnson.com/core-1220-week-of-nov-2/ obr. č. 3www.moderni-dejiny.czwww.moderni-dejiny.cz obr. č. 4http://www.hacha.cz/http://www.hacha.cz/ obr. č. 5http://www.caslavsko.net/rservice.php?akce=tisk&cisloclanku=2009061801http://www.caslavsko.net/rservice.php?akce=tisk&cisloclanku=2009061801 obr. č. 6http://forum.jajjun.com/viewtopic.php?f=28&t=3545http://forum.jajjun.com/viewtopic.php?f=28&t=3545 obr. č. 7 a 8http://www.sudetsti-nemci.cz/cs/hist4http://www.sudetsti-nemci.cz/cs/hist4 obr.č. 9http://www.panzernet.net/php/index.php?topic=3488.0http://www.panzernet.net/php/index.php?topic=3488.0 obr. č. 10http://www.ckrumlov.cz/cz1250/aktual/region/t_kr0304.htmhttp://www.ckrumlov.cz/cz1250/aktual/region/t_kr0304.htm obr. č. 11 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:P%C5%99%C3%ADd%C4%9Blov%C3%BD_l%C3%ADstek_na_ml% C3%A9ko_1940.gif http://commons.wikimedia.org/wiki/File:P%C5%99%C3%ADd%C4%9Blov%C3%BD_l%C3%ADstek_na_ml% C3%A9ko_1940.gif obr. č. 12http://lpg-cng.ochranamotoru.cz/drevoplynova-vozidla-plavidla-pohon-drevoplyn-drevo-plyn.htmhttp://lpg-cng.ochranamotoru.cz/drevoplynova-vozidla-plavidla-pohon-drevoplyn-drevo-plyn.htm obr. č. 13http://www.gamepark.cz/terezinske_ghetto_a_pevnost_172443.htmhttp://www.gamepark.cz/terezinske_ghetto_a_pevnost_172443.htm obr. č. 14http://cs.wikipedia.org/wiki/Koncentra%C4%8Dn%C3%AD_t%C3%A1bor_Terez%C3%ADnhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Koncentra%C4%8Dn%C3%AD_t%C3%A1bor_Terez%C3%ADn obr. č. 15http://www.jcnews.cz/ghetto-terezin/http://www.jcnews.cz/ghetto-terezin/ obr. č. 16http://www.gamepark.cz/terezinske_ghetto_a_pevnost_172443.htmhttp://www.gamepark.cz/terezinske_ghetto_a_pevnost_172443.htm obr. č. 17http://cs.wikipedia.org/wiki/Koncentra%C4%8Dn%C3%AD_t%C3%A1bor_Terez%C3%ADnhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Koncentra%C4%8Dn%C3%AD_t%C3%A1bor_Terez%C3%ADn obr. č. 18http://www.vaclavak.net/fotoblog/terezinhttp://www.vaclavak.net/fotoblog/terezin obr. č. 19http://www.ceskestredohori.cz/clanky/letecke-nalety-usti.htmhttp://www.ceskestredohori.cz/clanky/letecke-nalety-usti.htm obr. č. 20http://zpravy.idnes.cz/nalet-prazane-cekali-ale-byl-prilis-nicivy-fi7-/domaci.aspx?c=2005M036p04Ahttp://zpravy.idnes.cz/nalet-prazane-cekali-ale-byl-prilis-nicivy-fi7-/domaci.aspx?c=2005M036p04A


Stáhnout ppt "EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Protektorát Čechy a Morava Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-1 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění."

Podobné prezentace


Reklamy Google