Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně TRAMVAJE V MARIÁNSKÝCH LÁZNÍCH 1902 - 1952 Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně1.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně TRAMVAJE V MARIÁNSKÝCH LÁZNÍCH 1902 - 1952 Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně1."— Transkript prezentace:

1 Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně TRAMVAJE V MARIÁNSKÝCH LÁZNÍCH 1902 - 1952 Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně1

2 Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně2

3 Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Mariánské Lázně Nejmladší ze všech lázní jsou Mariánské, nejmladší a nejkrásnější. Jsou zkrátka šťastnou princeznou z bajek, mají vše - mládí, krásu, velké bohatství, léčivé umění, příchylnost všech lidí a přitom skvoucí řadu cností - i cnost mlčenlivosti. Tak tichounce leží v lůně hor, tak skrytě, skromně! Ale jediný pohled a jsi okouzlen. Jan Neruda, Lázně Mariánské 1872 Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně3

4 Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Mariánské Lázně ve světě známé také pod německým názvem Marienbad, jsou nejmladší z proslulého trojúhelníku západočeských lázeňských měst 1197 založen klášter premonstrátů v Teplé, ML na jeho pozemcích, mniši poznali léčivé účinky pramenů a solí 1818 ML získávají statut lázeňského místa, 100 minerálních pramenů, v současnosti využíváno 53 pramenů 1820 první návštěva Goetha, románek s mladou Ulrikou, velká podpora rozvoje ML 1865 výnosem císaře Františka Josefa I. povýšeny ML na město 1872 stavba železniční tratě Praha-Cheb, nádraží v obci Úšovice 1889 vznosná litinová konstrukce kolonády – Salmovy železárny Blansko 6.5. 1945 osvobodila ML americká armáda 1986 stavba Zpívající fontány – hudebník Petr Hapka Dnes součástí Karlovarského kraje, cca 13,5 tis. obyvatel Nadmořská výška kolem 600m – středohorský charakter Několik slov o Mariánských Lázních Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně4

5 Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Několik slov o Mariánských Lázních Lázně pravidelně navštěvovalo mnoho významných hostů: Ema DestinnováEma Destinnová – česká operní pěvkyně Richard WagnerRichard Wagner – německý hudební skladatel Fryderyk ChopinFryderyk Chopin – polský hudební skladatel Friedrich NietzscheFriedrich Nietzsche – německý spisovatel a filozof Johann StraussJohann Strauss – rakouský hudební skladatel Edward VII.Edward VII. – britský král Johann Wolfgang GoetheJohann Wolfgang Goethe – německý básník a filozof T. G. MasarykT. G. Masaryk – první československý prezident Antonín DvořákAntonín Dvořák – hudební skladatel Jan NerudaJan Neruda – básník a spisovatel Franz KafkaFranz Kafka – pražský německy píšící spisovatel Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně5

6 Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Pokračování významných hostů: Jaroslav SeifertJaroslav Seifert – básník a nositel Nobelovy ceny Sigmund FreudSigmund Freud – vídeňský psycholog a zakladatel psychoanalýzy Rudyard KiplingRudyard Kipling – anglický spisovatel, nositel Nobelovy ceny Albert SchweitzerAlbert Schweitzer – humanista, nositel Nobelovy ceny Carl Maria von WeberCarl Maria von Weber – německý hudební skladatel Thomas Alva EdisonThomas Alva Edison – proslulý americký vynálezce František Josef I.František Josef I. – Rakousko-uherský císař John Pierpont MorganJohn Pierpont Morgan – americký magnát, jeden z nejbohatších návštěvníků ML – financoval stavbu Panamského průplavu Louis RenaultLouis Renault – francouzský průmyslník a zakladatel automobilky Renault Václav Beneš TřebízskýVáclav Beneš Třebízský – český kněz a spisovatel Několik slov o Mariánských Lázních Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně6

7 Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně 1872 stavba železniční tratě Plzeň – Cheb, nádraží v odlehlé poloze od města 1898 – stavba železniční tratě do Karlových Varů Potřeba spojení města s nádražím 1898 jednání o stavbě elektrické dráhy, přijata nabídka firmy Ganz 1901 zahájení stavby elektrické dráhy 12.5. 1902 slavnostní zahájení provozu, koncesionářem se stalo město Úvahy o zřízení tramvaje Cheb- Františkovy Lázně a v Karlových Varech – bez realizace Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně7

8 Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Rozchod 1 000 mm Stavební délka 2 517 m 4 výhybny – km 0 Nádražní třída, km 1,2 Schoenau (U Šumavy), km 1,96 Mlýn (zrušena 1929) a konečná stanice Villa Nizza (U hodin) v km 2,23 7 zastávek Žlábkové kolejnice Maximální sklon na trati 50 ‰ 1929 rekonstrukce opotřebované tratě Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně8

9 Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Vozovna s 3 odstavnými a 1 dílenskou kolejí Přesuvna s délkou koleje 3,8 m na ruční pohon 3 odstavné koleje délky 31,5 m Délka dílenské koleje 20 m Odstavná kolej vedle haly zřízena v meziválečném období Záporná kilometráž (-0,2 km) Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně9

10 Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Vozový park V roce 1902 dodány 4 motorové a 2 vlečné vozy od firmy Ganz Budapešť MV – Původně s otevřenou plošinou do roku 1910-1914. Délka 6400 mm, šířka 2000 mm, výška 3200 mm, rozvor 2800 mm, váha 7000 kg. Kontroléry Oerlikon, motory 2 x 13,2 kW VV – Délka 6400 mm, šířka 2350 mm, výška 2950 mm, rozvor 2800 mm, váha 3000 kg Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně10

11 Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Vozový park V roce 1903 dodány 2 motorové a 2 vlečné vozy od firmy Ringhoffer Praha Stav při dodání Stav po rekonstrukci v letech 1936-1938 MV - Délka 8400 mm, šířka 2000 mm, výška 3200 mm, rozvor 2800 mm, váha 8300 kg Kontroléry AEG, motory 2x 22 kW VV byly téměř shodné s VV dodanými v roce 1902 od firmy Ganz Budapešť Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně11

12 Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Vozový park V roce 1931dodány 2 motorové vozy z vagonky v České Lípě MV - Délka 8600 mm, šířka 2200 mm, výška 3200 mm, rozvor 2800 mm, váha 10000 kg Kontroléry Siemens, motory 2x 33 kW Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně12

13 Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Vozový park V roce 1947 byly tři MV (ev.č. 1,3,4) dodané v roce 1902 přestavěny na vlečné vozy ev.č. 25-27 Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně13

14 Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Vozový park V letech 1935-1938 byl MV ev.č. 2 dodaný v roce 1902 přestavěn na zavazadlový vůz. Po roce 1945 byl odstaven z osobní přepravy a byl využíván jako služební vůz. Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně14

15 Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Vozový park Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně15

16 Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Tramvaje z počátku jezdily v intervalu 15 min z města k nádraží a mezitím jezdil jeden spoj od výhybny Šumava na konečnou U hodin. Z města jezdilo 72 spojů k odjezdům a příjezdům vlaků na nádraží. Stejný počet spojů jezdil i opačným směrem. Původně se předpokládal provoz jen v sezóně (květen – září) – viz otevřené VV. Provoz byl nakonec zaveden v omezené míře jen s MV i v zimě. Jízdní doba byla 12 – 13 minut. Původní provoz byl od 6 do 22 hodin. Po roce 1945 byl provoz s intervalem 12 – 13 min zahájen v 5,25 hod. Poslední spoj odjížděl od nádraží ve 22,45 hod po příjezdu pražského rychlíku a zpět z konečné U hodin pak ve 22,55 hod. Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně16

17 Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava Vysoké opotřebení ve válečných letech bylo podobně jako v Jihlavě předzvěstí zrušení tramvajové dráhy. Před válkou byly úvahy o prodloužení dráhy, v roce 1948 se ještě uvažovalo o nákupu nových vozů. V roce 1950 byl ale založen komunální DP, který už počítal s trolejbusy. Nakonec v roce 1952 byl 26.4. provoz tramvají ukončen. Vozy ev. Č. 7 a 8 byly po zrušení dráhy předány do Teplic. Ostatní vozy byly sešrotovány. Vůz č.7 skončil jako VV v Jablonci a jeho vrak se dochoval. Snad bude i obnoven jako muzejní. 27.4.1952 byl zahájen provoz trolejbusů. Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně 17

18 Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Vrak tramvaje č.7 v Jablonci n N. Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně18 Nejhezčí a nejoblíbenější tramvaj č.8 v novém nátěru (1947)

19 Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně Ing. Rudolf John Senior manager Pragoimex a.s. Pod náspem 795/12 Praha 9 john@pragoimex.cz Děkuji za pozornost Prezentace zpracována s použitím podkladů z publikace Mariánské Lázně 100 let městské dopravy od autorského kolektivu Jana Bajera – vydavatelství Wolf Ústí nad Labem, roku 2002 a Tramvaje v České a Slovenské republice autorů Bauer, Fojtík, Losos, Mahel – vydavatelství Verlag fuer Verkehrsliteratur Dresden 1998 Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně19


Stáhnout ppt "Zaniklé tramvajové provozy ČR – Mariánské Lázně TRAMVAJE V MARIÁNSKÝCH LÁZNÍCH 1902 - 1952 Zaniklé tramvajové provozy – Mariánské Lázně1."

Podobné prezentace


Reklamy Google