Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DÉČKO E. F. BURIANA Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DÉČKO E. F. BURIANA Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť"— Transkript prezentace:

1 DÉČKO E. F. BURIANA Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Déčko E. F. Buriana Označení DUM VY_32_INOVACE_01_2_04 Autor Mgr. Radek Šipula Datum Vzdělávací oblast Člověk a umění Vzdělávací obor Jazyk český Tematický okruh Divadlo Ročník 3. ročník, septima

2 fotografie EMIL FRANTIŠEK BURIAN

3 EMIL FRANTIŠEK BURIAN:
hudebník, zpěvák, herec, režisér, prozaik, dramatik, divadelní kritik i divadelní ředitel umělecký gigant, představitel předválečné avantgardy, marxista a obdivovatel SSSR v roce 1933 založil vlastní profesionální divadlo D 34, ve kterém v následujících sedmi letech představil desítky inscenací, z nichž některé patří do zlatého fondu českého divadelnictví stejně jako u řady jiných výrazných umělců se na jeho tvorbě podepsala politika, fakt, že již v devatenácti letech vstoupil do KSČ, jeho uměleckou činnost výrazně ovlivnil jeho pověst šéfa výrazně levicově zaměřeného divadla však utrpěla ve chvíli, kdy inscenací HAMLET III. zareagoval na sovětské čistky v oblasti kultury v roce 1941 byl zatčen a zbytek války strávil v koncentračních táborech po skončení 2. světové války činnost svého divadla obnovil, ale to již byla jiná kapitola

4 DÉČKO E. F. BURIANA: po působení v divadle DADA založil roku 1933 herec, hudebník a režisér Emil František BURIAN divadelní scénu nazvanou D 34 (index označoval konec první divadelní sezóny 1933/34) ve srovnání s OSVOBOZENÝM DIVADLEM (AUTORSKÉ divadlo) se jednalo o divadlo REŽISÉRSKÉ E. F. BURIAN se zaměřoval především na uvádění starších i současných prozaických a básnických děl (aktualizovaných do moderní podoby) do divadelní podoby tak přepracoval díla MOLIÉRA, GOETHA, PUŠKINA, SHAKESPEARA, KLICPERY, ale i HAŠKOVA Švejka či NEZVALOVA dramata

5 DÉČKO E. F. BURIANA: DÉČKO zahájilo svou činnost na nevelké scéně MOZARTEA v JUNGMANNOVĚ ulici (původně se jednalo o koncertní síň) ještě před 2. světovou válkou se ale přestěhovalo do ulice NA POŘÍČÍ (dnešní DIVADLO ARCHA) 1] ]

6 TVORBA E. F. BURIANA: 1. PŘEDVÁLEČNOU TVORBU (avantgarda)
BURIANŮV nedlouhý, ale obdivuhodně plodný život lze rozdělit na dvě rozdílná období: 1. PŘEDVÁLEČNOU TVORBU (avantgarda) 2. POVÁLEČNOU TVORBU (ideologická) v době tzv. 1. REPUBLIKY bojoval za LEPŠÍ SVĚT jeho záměrem bylo, aby i nejnáročnější dramatická díla pronikla k obyčejnému divákovi (uváděl proto BRECHTA, DYKA i NEZVALA)

7 BURIAN - NOVÁTOR 1: ve svém divadle vytvořil typ tzv. REŽISÉRSKÉHO DIVADLA jevištními experimenty ovlivňoval podobu moderního divadla důkazů jeho avantgardního přístupu existuje celá řada například v inscenaci PROCITNUTÍ JARA hráli herci za tylovým závěsem a pro zdůraznění těl bylo použito bodových reflektorů VĚRU LUKÁŠOVOU (Božena BENEŠOVÁ) zase zdramatizoval jako dvě paralelní kvarteta: herecké a smyčcové, v představení tak účinkovalo kompletní PEŠKOVO KVARTETO

8 BURIAN-NOVÁTOR 2: BURIANOVÝM mimořádným divadelně - hudebním počinem byl tzv. VOICEBAND, recitační sbor založený na hudebnosti slov, který se nejvíce proslavil v MÁCHOVĚ MÁJI (ukázky: VOICEBAND E. F. BURIANA) dalším jeho „vynálezem„ byl tzv. THEATERGRAPH, který v sobě spojoval hereckou akci s hudbou, scénou, fotografií a filmem za pomoci těchto experimentů se snažil o vytvoření tzv. SYNTETICKÉHO DIVADLA (unikátní spojení hudby, tance, zpěvu, recitace i filmové projekce)

9 VYSVĚTLETE POJMY: VOICEBAND SYNTETICKÉ DIVADLO

10 ODPOVĚDI NA OTÁZKY: VOICEBAND je odborný divadelní pojem, jenž vyjadřuje sborovou recitaci nějakého literárního textu tzv. synkopickou technikou, která v rytmu a intonaci jevištní řeči napodobuje běžné hudební vyjadřování U koncepci SYNTETICKÉHO DIVADLA zastával E. F. BURIAN. Vznikla s vývojem moderní režie, která sjednocuje jednotlivá umění (hudba, tanec, zpěvu, recitace či pantomima). Jejím nedostatkem je nerespektování specifických vlastností jednotlivých umění, zvláště herectví.

11 BURIANŮV ODKAZ: za více než třicet let umělecké činnosti po sobě Emil František BURIAN zanechal: 300 hudebních děl (z toho osm oper, například MASTIČKÁŘ, MARYŠA či BUBU Z MONTPARNASSU) 70 jevištních dramatizací 10 vlastních her 2 filmy sbírky veršů sborník povídek i román stovky rozhlasových komentářů, studií, článků a řadu vynikajících režijních počinů po válce vydal soubor povídek OSM ODTAMTUD píseň KAKTUS (3:28)

12 E. F. BURIAN PO ROCE 1948: únorový převrat odstartoval BURIANŮV umělecký i osobní propad uvěřil totiž v politické procesy a rozhodl se komunistickému režimu sloužit možná tak doháněl ztracené válečné roky, možná chtěl co nejvíce pomoci v boji za lepší zítřky například Ferdinand PEROUTKA brzy po válce napsal, že se BURIAN vrátil z koncentráku s psychickým úrazem v roce 1951 se jeho DÉČKO přejmenovalo na ARMÁDNÍ UMĚLECKÉ DIVADLO (k původnímu názvu se vrátilo za další čtyři roky) dobové angažovanosti podlehla i BURIANOVA hudební tvorba v této době napsal opusy, jejichž názvy dnes vyvolávají spíše úsměv, například MÍR NA OCELI, PÍSEŇ RUDÉHO TRAKTORISTY či O SVAZKU DĚLNÍKŮ A ROLNÍKŮ asi největším jeho uměleckým „průšvihem“ byla hra PAŘENIŠTĚ BURIANOVI příznivci tvrdí, že se E. F. BURIAN ocitl po únoru 1948 v politické a umělecké pasti, neboť se jako zastánce permanentní revoluce v umění stal komunistickému režimu stalinského pojetí nebezpečným existují dokonce věrohodné signály, že ho chtěl komunistický režim poslat za mříže viz české drama po roce 1945

13 NĚCO K ZAMYŠLENÍ: Do kterého z tří proudů českého dramatu řadíme tvorbu E. F. BURIANA? Z které scény se tzv. DÉČKO vyvinulo? E. F. BURIAN byl zastáncem AUTORSKÉHO, nebo REŽISÉRSKÉHO divadla. Vysvětlete i proč.

14 ODPOVĚDI NA OTÁZKY: Jedná se o AVANTGARDNÍ proud.
OSVOBOZENÉ DIVADLO - DADA - DÉČKO. Jednoznačně režisérské typu divadla, kde je nejdůležitější osobou režisér, režisérské pojetí znamená víc než herecké, neimprovizuje se.

15 ZDROJE A POUŽITÁ LITERATURA:
1] - NEUVEDEN. Měšťanský_dům_Mozarteum,_Praha_-_Nové_Město_5296 commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2] - NEUVEDEN. Praha_Nové_Město,_Na_Poříčí,_banka_04 commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

16 ZDROJE A POUŽITÁ LITERATURA:
CÍSAŘ Jan: Přehled dějin českého divadla 1. a 2. díl - od počátku do roku vydání. Praha: Akademie múzických umění, s. ISBN KOLEKTIV, MENCLOVÁ, Věra a VANĚK, Václav: Slovník českých spisovatelů. 2., rozšířené vydání. Praha: Libri, s. ISBN KARPATSKÝ, Dušan: Malý labyrint literatury. 4. vydání. Praha: Albatros, s. ISBN PELC, Jaromír: Meziválečná avantgarda a Osvobozené divadlo. 1. vydání. Praha: NIPOS, s. JUST, Vladimír: Z dílny malých scén. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, s. ISBN BURIAN, Jan: Nežádoucí návraty E. F. Buriana. Elektronická kniha. 1. vydání. Praha: Galén, normostran. EAN:


Stáhnout ppt "DÉČKO E. F. BURIANA Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť"

Podobné prezentace


Reklamy Google