Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

možnosti a význam použití

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "možnosti a význam použití"— Transkript prezentace:

1 možnosti a význam použití
CNG je … Zemní plyn možnosti a význam použití CNG v dopravě

2 CNG je … Zemní plyn je dnes jediné alternativní palivo, jehož použití je zvládnuto technicky. Zemní plyn je tvořen cca 98% methanem CH4 s příznivým poměrem uhlík/vodík (1/4). Jeho použití je ekonomické i ekologické. Prokázané zásoby těžitelné dnešními technologiemi jsou do roku 2060 Pravděpodobné zásoby zemního plynu jsou na příštích 200 let.

3 Ekologické aspekty při použití CNG
CNG je … Ekologické aspekty při použití CNG Výrazné snížení emisí pevných částic které jsou z důvodu karcinogenních účinků považovány za nejnebezpečnější Snížení emisí CO2 proti naftovým motorům o 20-25% Výrazné snížení emisí oxidů dusíku Nox a oxidu uhelnatého CO Výrazné snížení aromatických a polyaromatických uhlovodíků Do zemního plynu se nepřidávají žádná aditiva Motory na zemní plyn mají až o 50% nižší hlučnost vně vozidla a o 60-70% uvnitř vozidla Při tankování se CNG neodpařuje jako nafta nebo benzín Není možná kontaminace půdy z důvodu úniku nafty

4 Bezpečnostní aspekty při použití CNG
CNG je … Bezpečnostní aspekty při použití CNG Zemní plyn je nejbezpečnější palivo Zemní plyn je lehčí než vzduch a v případě úniku se rozptýlí do atmosféry Zemní plyn nejvyšší zápalnou teplotu a nejpříznivější mez výbušnosti ve směsi se vzduchem Zemní plyn uskladněn v silnostěnných tlakových lahvích odolávajících nárazu Lahve jsou opatřeny uzavíracím elektroventilem s tlakovou a tepelnou pojistkou Nebezpečí výbuchu je minimální, v případě krizové situace dojde k řízenému vypuštění, příp. vyhoření plynu bez exploze

5 Ekonomické aspekty při použití CNG
CNG je … Ekonomické aspekty při použití CNG Pohonná hmota preferovaná EU Dotačně podporovaná hromadná doprava i výstavba plnicích stanic Vždy levnější než ostatní pohonné hmoty Nulová spotřební daň do roku 2012, pak do roku možný postupný nárůst do max. 2,5 Kč/kg CNG Nulová silniční daň pro vozidla do 13,5 tuny Nulová ekologická daň Státní podpory na nákup autobusů Dotace plynárenských společností na autobusy používající CNG

6 CNG je … Srovnání benzin - nafta - CNG Aktuální ceny Benzin 31 Kč/litr
Nafta Kč/litr CNG 22,5 Kč/kg 16,0 Kč/m3 Převodní ekvivalenty: 1 kg CNG = 1,4 m3 CNG 1 l benzinu = 1 m3 CNG 1 l nafty = 0,9 m3 CNG

7 CNG a osobní automobily
CNG je … CNG a osobní automobily Většina automobilek má dnes již v nabídce verzi s motorem CNG (cena cca o – Kč vyšší než benzínová verze) Výhodou je umístění lahví na CNG v místech automobilu, kde neomezuje uživatele, dojezd cca 300 – 400 km na CNG Prakticky všechny vozidla s benzínovým motorem provozované v České republice lze přestavět na CNG. Cena klasické přestavby s lahví 70 tj. dojezdem cca 220 – 250 km je do Kč (s DPH). Láhev je umístěná v zavazadlovém prostoru, ale zůstává k dispozici plnohodnotná benzinová nádrž. Z vozidel CNG na světě je více než vozidel přestavěných z benzínových verzí.

8 CNG a nákladní automobily
CNG je … CNG a nákladní automobily Nákladní automobily doposud čekají na prosazení CNG motorů V současnosti jsou provozovány především vozidla pro svoz komunálního odpadu. I u nákladních vozidel lze realizovat přestavbu motoru na CNG, ale tato je relativně nákladná. Vzhledem k vysokým spotřebám nákladních automobilů jsou pak ale i vyšší úspory na PHM

9 CNG je … CNG a autobusy Prakticky všichni výrobci autobusů nabízejí verzi CNG V České republice nabízejí autobusy s motorem na CNG: TEDOM SOR IRISBUS Důležitým aspektem u autobusů provozovaných na CNG je mimo ekonomických úspor ekologický provoz a to převážně ve městech. Plnění emisních norem EUR5 u naftových autobusů je cenově velmi náročné a při startech především v zimních podmínkách velmi těžko dosažitelné.

10 CNG je … CNG - nevýhody Největší nevýhodou při použití CNG je doposud omezená síť plnicích stanic CNG. K březnu 2010 je české republice v provozu 25 veřejných plnicích stanic a do konce roku 2010 přibude dalších 5. Do konce roku 2020 má být v provozu 400 plnicích stanic, reálné číslo je 200 – 300 stanic.

11 Šetříme s CNG… Realita nebo mýtus?

12 Vybrané reference

13 Liberec 5 autobusů TEDOM C12 G

14 Třebíč 3 autobusy TEDOM C12 G

15 Varna 10 autobusů TEDOM C12 G

16 Bratislava 20 autobusů TEDOM C12 G

17 Trutnov (Osnado spol. s r.o.)
Autobus TEDOM C12 G

18 Liberec 3 autobusy TEDOM C12 G

19 Mladá Boleslav 7 autobusů TEDOM C12 G


Stáhnout ppt "možnosti a význam použití"

Podobné prezentace


Reklamy Google