Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

CNG – palivo pro současnost i budoucnost Ing. Zdeněk Trejbal, Ph.D. Místopředseda představenstva, ředitel společnosti VÍTKOVICE Doprava a.s.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "CNG – palivo pro současnost i budoucnost Ing. Zdeněk Trejbal, Ph.D. Místopředseda představenstva, ředitel společnosti VÍTKOVICE Doprava a.s."— Transkript prezentace:

1 CNG – palivo pro současnost i budoucnost Ing. Zdeněk Trejbal, Ph.D. Místopředseda představenstva, ředitel společnosti VÍTKOVICE Doprava a.s.

2 2  Jsme nejvýznamnější středoevropskou strojírenskou skupinou.  Tradiční výroba sériových produktů a engineeringové obory byly nedávno úspěšně doplněny dvěma novými oblastmi: •Informační technologie •Green Technology – CNG a bioplyn  Zahrnujeme okolo třiceti vysoce specializovaných společností  To vše zastřešuje značka VÍTKOVICE, která v roce 2013 slaví své 185. výročí. VÍTKOVICE MACHINERY GROUP

3 Stručně o CNG  CNG: zkratka Compressed Natural Gas – stlačený zemní plyn (chem.složení 98% metan)  Ekologické palivo •CNG vozidla neprodukují prachové částice (PM10), výrazně nižší jsou emise oxidu dusíku, síry a především oxidů uhlíku (CO 2 o 25% až 35% •nehrozí kontaminace půdy, komunikací, garáží… •výrazné omezení vypouštěných zplodin přispívá k ochraně ovzduší  Ekonomické palivo •Výrazné úspory na provozu vozidel v přepočtu na 1 km (až 30-50%) •„NEVIDITELNÉ ÚSPORY“ – zemní plyn jako palivo nelze prakticky zcizit (zamezení „úkapů“ ze systému“)!  „Nevyčerpatelné“ zásoby zemního plynu ve světě •Dlouhodobě dostatečné zásoby ložisek zemního plynu •Možnost získání z bioplynu •!!! alternativní PHM pro blízkou budoucnost !!! viz: Indie, Írán, Pákistán, Čína, Argentina, Brazílie…na světě je celkem cca 17,5 mil.CNG vozidel!)  Nejbezpečnější pohonná hmota •skladování v silnostěnných tlakových lahvích, pojistky úniku plynu •Volně se rozptyluje, nehrozí kontaminace půdy, garáží atd. •vysoká zápalná teplota oproti jiným palivům

4 Rozšíření vozidel na CNG ve světě (statistika NGVA) Argentina: Brazílie: Kolumbie: USA: Německo: Itálie: Švédsko: Rusko: Ukrajina: Irán: Pakistán: Indie: Thajsko: Čína: Egypt: Celkový počet vozidel na CNG ve světě: cca 17,5 mil. CNG je zdaleka nejrozšířenější alternativní palivo na světě!!! Česká Republika: 6.300

5 Využití CNG v holdingu Vítkovice Machinery Group … ale rovněž vyvíjíme zcela nové! Produkty na CNG nejen aktivně využíváme…

6 Široká škála CNG systémů včetně poradenství, financování a servis. Poskytnutí řešení, bez ohledu na to, pokud vozový park se skládá z jednoho osobního vozu nebo velkého počtu užitkových nákladních automobilů a autobusů. Plnící technologie pro pomalé a rychlé stlačování zemního plynu. Aplikace použitelné v domácnostech, průmyslových prostorách a pro veřejné a mateřské stanice CNG. PLNÍCÍ STANICE CNG •Kapacita kompresoru: od 5 Nm3/h do několika tisíc Nm3/h •Vstupní tlak: bar •Výstupní tlak: bar •Výstup: pistole NGV I / NG II, kartový terminal, vzdálený monitoring •Sendvičové řešení •Vzdálený přístup

7 CNG vnitropodniková plnicí stanice Technické parametry: •Výkon kompresoru:100 – 200 Nm3 • Zásobníky lahví:24x80 litrů= 1920 litrů

8 Veřejné PS CNG Technické parametry: •Výkon kompresoru:200 – 1000 Nm3 • Zásobníky lahví:16x190 litrů = 3040 litrů

9 PS CNG pro dopravní podniky Technické parametry: •Výkon kompresoru:1000 a více Nm3 • Zásobníky lahví:30x190 litrů = 5700 litrů

10 Mobilní plnicí stanice slouží k distribuci zemního plynu v místech kde není možné zajistit zdroj zemního plynu z rozvodné sítě. Předpokládané použití mobilních plnících stanic například: hlavní tepny silniční infrastruktury, odlehlé oblasti mimo infrastrukturu, v místech dočasných aktivit nebo areály firem apod. Dle rozsahu použití mohou být stanice upravovány dle specifických požadavků např. doplněním platebním terminálem, rozšíření kapacity zásobníku, počtem a typem výdejních míst, energetickou autonomností atd. MOBILNÍ PLNÍCÍ STANICE (BOOSTER)

11 Virtuální plynovod - příklad využití Mateřská plnící stanice Plynovod Dceřinná plnící stanice - booster Lokální distribuce Energie pro průmysl

12 CNG lokomotiva řady Technické parametry: • Motor Tedom 180 kW • Převodovka hydraulická původní SRM • Tlakové plynové láhve, objem 4 x 150 litrů • Hmotnost při tlaku 200 bar: 84 kg • Průměrná spotřeba: 7,5 kg / mth • Maximální rychlost: 40 km / hod • Tažná síla na háku: 82 kN

13 CNG lokomotiva řady 714 (dvoumotorová) Technické parametry: • Výkon 520 kW • Motor 2x TEDOM 260 kW • Dva motorgenerátory poháněné motory TEDOM • Každý motorgenerátor pohání jeden podvozek • Přenos výkonu elektrický • Maximální rychlost 80 km/hod • Počet náprav 4 • Celková hmotnost 64 t Porovnání nákladů a dojezdu Nafta CNG Spotřeba 13,5 l/1hod 14 kg/1hod Zásoba paliva l 486 kg Doba provozu mezi tank. 163 hod 32,4 hod Dojezd (40l/100km) km km Náklady na 1 mth 312 Kč 135 Kč Náklady na 5 tis. mth/rok tis Kč 675 tis Kč

14 CNG lokomotiva řady (jednomotorová) Technické parametry: Délka přes nárazníky mm Šířka mm Výška mm Rozvor podvozků mm Hmotnost 64 t Hmotnost na nápravu 16 t Palivo stlačený zemní plyn (CNG) Typ spalovacího motoru Caterpillar 3412G Zdvihový objem spalovacího motoru 27 l Uspořádání spalovacího motoru vidlicový dvanáctiválec Popis spalovacího motoru elektronicky řízený zážehový motor přeplňovaný dvěma paralelně řazenými turbodmychadly a mezichladičem plnícího vzduchu Zásoba paliva vodní objem 4 354l 650 kg CNG při 200 Bar Přenos výkonu elektrický AC/DC Jmenovitý výkon 600 kW / ot./min. Nejvyšší provozní rychlost 90 km/hod.

15 Centrum přestaveb vozidel na CNG Přestavěná vozidla:  ŠKODA FABIA  ŠKODA OCTAVIA  HYUNDAI ix20  RENAULT TWINGO  GAZ

16 PŘESTAVBA: - Použity 1 ks tlakové láhve o celkovém objemu 70 l = 14 m³ plynu - Umístění lahve v zavazadlovém prostoru - Dochází ke snížení počtu míst k sezení o 1 osobu - Zachovaná původní benzínová nádrž - Plnící hrdlo umístěné v motorovém prostoru NÁKLADY NA 1 km JÍZDY: 6 l benzínu na 100 km2,24 Kč / 1 km 5 kg CNG na 100 km1,17 Kč / 1 km Úspora na 1 km1.07 Kč / 1 km * kalkulováno z průměrných cen PHM včetně DPH TECHNICKÁ SPECIFIKACE: Motor: 1.2 MPi/ 40 kW Dojezd: CNG 150 km / benzín 600 km Škoda Fabia CNG

17 PŘESTAVBA: - Použity 3 ks tlakových láhvi o celkovém objemu 90 l = 18 m³ plynu - Umístění lahví v zavazadlovém prostoru - Dochází ke snížení počtu míst k sezení o 1 osobu - Zachovaná původní benzínová nádrž - Plnící hrdlo umístěné v motorovém prostoru NÁKLADY NA 1 km JÍZDY: 6,4 l benzínu na 100 km2,38 Kč / 1 km 4,7 kg CNG na 100 km1,20 Kč / 1 km Úspora na 1 km1,18 Kč / 1 km * kalkulováno z průměrných cen PHM včetně DPH TECHNICKÁ SPECIFIKACE: Motor: 1.6 MPi/ 77 kW Dojezd: CNG 250km / benzín 700 km Škoda Octavia CNG

18 PŘESTAVBA: - Použity 2 ks tlakových láhvi o celkovém objemu 60 l = 12 m³ plynu - Umístění lahví v zavazadlovém prostoru - Zachovaná původní benzínová nádrž - Plnící hrdlo umístěné v motorovém prostoru NÁKLADY NA 1 km JÍZDY: 6,0 l benzínu na 100 km2,28 Kč / 1 km 4,3 kg CNG na 100 km1,01 Kč / 1 km Úspora na 1 km1,27 Kč / 1 km * kalkulováno z průměrných cen PHM včetně DPH TECHNICKÁ SPECIFIKACE: Motor: 1.4 DOHC / 66 kW Dojezd: CNG 170km / benzín 800 km HYUNDAI ix20

19 Městská policie v Ostravě jezdí na CNG

20 PŘESTAVBA: - Použity 2 ks tlakových láhvi o celkovém objemu 60 l = 12 m³ plynu - Umístění lahví v zavazadlovém prostoru - Zachovaná původní benzínová nádrž - Plnící hrdlo umístěné v motorovém prostoru NÁKLADY NA 1 km JÍZDY: 4,9 l benzínu na 100 km1,91 Kč / 1 km 3,7 kg CNG na 100 km0,87 Kč / 1 km Úspora na 1 km1,04 Kč / 1 km * kalkulováno z průměrných cen PHM včetně DPH TECHNICKÁ SPECIFIKACE: Motor: 1.2 / 55 kW Dojezd: CNG 170km / benzín 800 km RENAULT Twingo CNG

21 Technická specifikace: Motor:zážehový, atmosferický, vodou chlazený EURO 4 Typ motoru:ZMZ V DOHC Počet válců:4 v řadě Výkon:94 KW Obsah:2 500 ccm Kroutící moment:217 NM Palivový systém:elektronické vstřikování paliva Řídící jednotka:BOSCH Kombinovaná spotřeba:11 l Maximální rychlost:125 km/h Převodovka:GAZ mechanická 5+1 Pohon:4x2 zadní nápravy Rozměny vozidla: Rozvor:2900mm Délka:5510 mm Šířka:2380 mm Výška:2120 mm Hmotnosti: Provozní hmotnost:1 800 kg Užitečná hmotnost:1 700 kg Celková hmotnost:3 500 kg Rozměry ložné plochy: Délka:2300 mm Šířka:2000 mm Výška bočnic:380 mm Pneu:175R16 C Nápravy: Přední:tuhá listové pružiny Zadní:tuhá, trvale poháněná, listové pružiny GAZ Gazelle 33023

22 Růst počtu vozidel a ostatní techniky s pohonem na CNG ve VMG Úspora: nafta/benzín – minimálně 9,2–12,7 mil. Kč v roce 2012 (odhad 14 mil. v r. 2013)!!! Zásadní redukce znečišťujících látek v ovzduší jejichž zdrojem je doprava!!!

23 Výstavba sítě plnících stanic CNGvitall • Plánována výstavba 25 veřejných stanic pod značkou CNGvitall • realizace do konce r.2014 • celková investice cca 300 mil. Kč • Plnící stanice budou téměř výhradně umisťovány na hlavních tazích, především na dálnicích a silnicích 1.třídy (D1, D5, D8, R35…) • Další cíle rozvoje CNG, resp. stávající trendy: -Zaplnění „bílých míst“, výstavba CNG stanic v nových lokalitách -Oddémonizování CNG jako „nebezpečného“ paliva -umístění na refýži vedle běžných PHM

24 Děkuji za pozornost Ing. Zdeněk Trejbal, Ph.D. Místopředseda představenstva, ředitel společnosti VÍTKOVICE Doprava a.s.


Stáhnout ppt "CNG – palivo pro současnost i budoucnost Ing. Zdeněk Trejbal, Ph.D. Místopředseda představenstva, ředitel společnosti VÍTKOVICE Doprava a.s."

Podobné prezentace


Reklamy Google