Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ekonomika a podnikání ve službách Ing.Eliška Jirásková, Ph.D.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ekonomika a podnikání ve službách Ing.Eliška Jirásková, Ph.D."— Transkript prezentace:

1 Ekonomika a podnikání ve službách Ing.Eliška Jirásková, Ph.D.
Podnikatelské služby Ekonomika a podnikání ve službách Ing.Eliška Jirásková, Ph.D.

2 Osnova Ubytovací služby Stravovací služby CK a CA Obchod

3 Ubytovací služby poskytování přechodného ubytování a to zejména ve spojení s účastí na cestovním ruchu, ale i při výkonu povolání (služební cesty). Umožňují účastníkům přenocování nebo přechodné ubytování mimo místo trvalého bydliště a uspokojují jejich potřeby související s přenocováním nebo přechodným ubytováním.

4 Historie ubytování rozvoj dostavníkové a železniční dopravy,
rozvoj automobilismu a cyklistiky, luxusní hotelové řetězce od 20. století.

5 Provozování živnosti „ubytování“
životnost volná - možné poskytovat i snídaně (kapacita je omezena na 10 lůžek). 3základní podmínky + označení provozovny jménem odpovědné osoby, provozní dobu, příslušnou kategorií a třídou ubytovacího zařízení. Právní vztah mezi ubytovatelem a hostem upraven dle občanského zákoníku.

6 Provozování živnosti „stravování“
Stravovací služba - výroba, příprava nebo rozvoz pokrmů za účelem jejich podávání zejména v rámci provozované hostinské živnosti, při podávání občerstvení a při podávání pokrmů jako součásti ubytovacích služeb a služeb cestovního ruchu. Řemeslná živnost – hostinská činnost

7 Ostatní ubytovací služby
Placené: Neplacené:

8 Organizace hotelu

9 4P hotelu Produkt – doplňkové produkty k základní poskytované službě (ROssa chandle v hoelu) Price – vliv úroveň hospodářského rozvoje země a poptávky Place - centrum města,předměstí, v okolí dálnic, na vesnicích, ve vlaku, atd. Promotion - reklamní brožury hotelů, průvodce, billboardy (Pytloun)

10 Bariéry podnikání Sezónnost!!!

11 Bariéry podnikání Konkurence!!!

12 Trendy využití sociálních sítí k propagaci zajímavosti

13

14 Návštěvnost dle krajů

15 Zahraniční turisté

16 Přímý podíl CR na HDP ČR

17 výroba, příprava nebo rozvoz pokrmů za účelem jejich podávání.
Stravovací služba výroba, příprava nebo rozvoz pokrmů za účelem jejich podávání.

18 Historie stravování stravování jako takové staré jako lidstvo samo, ale ne jako služba ranná gastronomie Řím a Čína vidlička z byzantské říše původně znamenala pohostinnost poskytnutí přístřeší a občerstvení poutníkům zdarma, později podnikání. ve středověku nastal rozmach venkovských hostinců

19 Historie stravování u nás
vliv keltský a slovanský původ vlivy ze severu a jihu, východu i západu chudý lid maso jen výjimečně, šlechta želvy, bažanti… 18. – 19. století knedlík z tyrol

20 Založení restaurace,hospody či činnosti spojené s přípravou jídel a roznáškou nápojů
živnost řemeslná - hostinská činnost, činnosti spočívající v přípravě a prodeji pokrmů a nápojů k bezprostřední spotřebě v provozovně, v níž jsou prodávány.

21 Co pod hostinskou činností provozovat nelze?
tělovýchovná a sportovní zařízení zařízení sloužící k regeneraci, přestože by tato zařízení byla vázána bezprostředně na prostory spojené s hostinskou provozovnou. kulturní a společenské akce.

22 Bližší info k založení restaurace viz skripta
Základní povinnosti Náležitosti Požadavky Druhy stravovacích zařízení

23 Založení baru Hostinská činnost spočívající v přípravě a následném prodeji kávových nápojů, koktejlů a dalších alkoholických a nealkoholických nápojů k bezprostřední spotřebě v prostorách podniku

24 Důvody návštěvy restaurace/baru

25 Franšíza marketingový systém distribuce zboží, služeb a technologií, který je založen na těsné a nepřetržité spolupráci mezi právně a finančně samostatnými a nezávislými stranami.

26 Franchising Kde je nejvíce rozšířen?

27 Výhody franchisingu levnější obchodní expanze,
výhodnější pozice na trhu – známá značka důmyslnější organizace řízení napomoci obstát či se rozšířit v sílící konkurenci proti silným a dobře zavedeným firmám.

28 Nevýhody franchisingu
obchodní koncept je fixní a hotový, franchisant se musí přizpůsobit; franchisor zná všechna důležitá data Zbytek viz skripta.

29 Tady nebo s sebou?

30

31 CA a CK zprostředkování, organizování a zajišťování služeb, které umožňují obyvatelům, aby se mohli cestovního ruchu zúčastnit!!! Stravovací, ubytovací či dopravní podniky – možnosti praxe u specializace

32 CK Sestavuje zájezdy, nabízí, rezervuje a prodává vlastní zájezdy, zájezdy připravené jinými CK a další služby cestovního ruchu individuálním zájemcům a jiným CK.

33 CA volná živnost prodává zájezdy vytvořené cestovními kancelářemi
zprostředkovatel CK. prodává věci související s cestovním ruchem, zejména vstupenky, mapy, plány, jízdní řády, tištěné průvodce a upomínkové předměty.

34 Rozdíl CA a CK volná živnost (vázaná dříve) X koncese
nabídka X zprostředkování

35 Trendy CK hrozba krachující CK => zdražující se pohonné hmoty
větší důraz na pověst a tradici CK zajímavé destinace – vstup zahraničních subjektů

36 Historie první cestovatelé Egypťani, kteří při svých cestách využívali služeb studentů a místních obyvatel. První historicky dokázané popisy z cest 450 př. n. l. Herodot. Nejznámějším středověkým cestopisem je „Milion“, přeložen do češtiny kolem roku 1400, který napsal Marco Polo. V novověku patřilo cestování ke společenskému bontonu pouze nejvyšších vrstev evropské šlechty. Nový charakter cestování vznikl s rozvojem průmyslu a dopravy v 19. století. Začátek novodobého cestovního ruchu 1841Thomas Cook

37 CK v ČR Do 1989 Po 1989 2000 2012

38 Založení CK nápad předložit místně příslušnému živnostenskému úřadu doklady, osoby, která je žadatelem. žádost o koncesi schválí příslušný úřad

39 CA označit provozovnu a prospekty slovy „cestovní agentura“.
v propagačních materiálech uvádět konkrétní cestovní kancelář, dát vždy najevo, že je pouhým zprostředkovatelem a že tedy nenese žádnou zodpovědnost CA by měla pečlivě vybírat cestovní kanceláře

40 Přímý podíl CR na zaměstnanosti Evropy

41 Přímý podíl CR na zaměstnanost ČR

42 Vliv kurzu koruny

43 Vliv CR na HDP tvorba nových pracovních příležitostí,
koloběh finančních prostředků, příjem do státního rozpočtu, záchranu kulturních, uměleckých a historických památek, investic do místní infrastruktury

44 Obchod velká konkurence vysoké náklady personální a nájemní
velké investice do reklamy zaměření se na české výrobky; e-shopy doplňkové služby – dávání potravin do tašek, odvoz až domů atd.

45 Děkuji za pozornost… Dotazy??


Stáhnout ppt "Ekonomika a podnikání ve službách Ing.Eliška Jirásková, Ph.D."

Podobné prezentace


Reklamy Google