Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

verbální komunikace Škola:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "verbální komunikace Škola:"— Transkript prezentace:

1 verbální komunikace Škola:
Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov47 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: sociální psychologie Téma: komunikace Určeno pro: 3. ročník středních pedagogických škol Vytvořeno dne: Klíčová slova: verbální komunikace, konvenční, konverzační, operativní, vyjednávací a osobní komunikační styl, měkký, tvrdý a alternativní přístup, kompromis, losování, arbitráž, nabídka variant a kompenzací Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad procesu verbální komunikace, komunikačních stylů, přístupů a metod při vyjednávání, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli

2 verbální komunikace komunikační styly: 1) konvenční 2) konverzační
3) operativní 4) vyjednávací 5) osobní až intimní

3 konvenční styl funkce – potvrdit „status quo“; pozice – symetrická i asymetrická, mírně pozitivní citové projevy;

4 pozdrav – důležitý prostředek prosociální komunikace, dává najevo, že jsme se spatřili a poznali;
potkávací zdravení bývá nejčastější a říká, že právě teď se vidíme více méně náhodou;

5 zdravení na uvítanou se blíží rituálům, jeden vítá a tím druhého přijímá ve svém teritoriu; je-li někdo hostem, pak je druhý hostovi k službám a jako první dá najevo, že ho rád vidí; při pozdravení na rozloučenou se má jako první loučit host, tj. ten kdo opouští teritorium svého hostitele;

6 rituály – chování zahrnuje několik stanovených kroků;
ceremoniály – rituál s slavnostním nádechem; lichotky a komplimenty – „kloužou po povrchu“; od nich se odlišují pochvaly – ten, kdo chválí, staví se do role rodičovsko - pedagogické;

7 2) konverzační styl funkce výměna informací, jen symetrie, mírně pozitivní, např. povídání při jídle;

8 3) operativní styl funkce zvládání životního prostoru, asymetrie, neutrální, sdělení jasná, stručná, korektní a zdvořilá např. nákupy;

9 4) vyjednávací styl vyřešit problém při rozdílných zájmech a potřebách, symetrie, neutrální, smlouvání při nákupu; přístupy k vyjednávání: měkký tvrdý alternativní

10 měkký účastníci partnery, cíl – shoda, postaveno na důvěře,
ustupovat v zájmu dobrých vztahů, ústupky jednostranně nabízet, výchozí stanovisko měnit, hranice odkrýt, přijímat vlastní ztráty, hledat jednoduché řešení přijatelné pro druhou stranu, vyhýbat se střetu názorů, ustupovat tlaku;

11 tvrdý účastníci protivníky, cíl – vítězství, postaveno na nedůvěře,
požadovat ústupky, trvat na výchozím stanovisku, klamat o hranicích, požadovat jednostranné zisky, hledat řešení přijatelné pro sebe, usilovat o vítězství vlastní vůle, vyvíjet tlak;

12 alternativní účastníci řešiteli problému,
cíl – efektivní, přátelsky dosažený výsledek, postaveno nezávisle na důvěře, požadovat i nabízet ústupky, zaměřit se na zájmy ne na stanoviska, nemluvit o hranicích, nové možnosti, z nichž mohou obě strany profitovat, hledat více řešení, usilovat o výsledky nezávisle na chtění, ustupovat, jde-li o princip, ne nátlaku;

13 fáze vyjednávání: a) vytvoření atmosféry pro vyjednávání b) diskuze
c) metody řešení d) shrnutí závěrů e) ukončení

14 a) vytvoření atmosféry pro vyjednávání – neutrální až mírně pozitivní citové ladění;
b) diskuze – každá strana mluví přibližně stejně dlouho, argumenty, které jsou uváděny, nejsou prohlášeny za objektivní pravdy a práva, ale za subjektivní názory a návrhy;

15 metody řešení: kompromis – zejména při obchodním jednání a v politice, v partnerském životě velmi nevhodné; losování – vhodné pokud se nejedná o nic závažného, např. kam se pojede v neděli odpoledne na výlet; arbitráž – výběr nezaujatého rozhodce;

16 metody řešení: nabídka variant a kompenzací – reciproční forma řešení, v prosociálním jednání by kompenzace měla vycházet ze samotných vyjednávajících, neměla by být vynucená druhou stranou, asertivní přístup;

17 d) shrnutí závěrů – shrnout do několika jednoduchých vět, nejlépe do jedné nerozvinuté, nevracet se do některé z předešlých fází; e) ukončení – není nutné hodnotit řešení, ale vyjádřit potěšení nad skutečností, že se k řešení vůbec došlo;

18 5) osobní až intimní styl
funkce ochrana a reprodukce života, symetrie i asymetrie, výrazně pozitivní nebo výrazně negativní, např. mazlení;

19 otázky ??? která metoda řešení se jeví jako vhodná
domlouváme slevu na zboží s malým kazem necháme posoudit zahradního architekta, který návrh zahrady je lepší domlouváme dovolenou „u vody“ i s „výšlapy“ vybíráme film z několika dobrých DVD kompromis arbitráž nabídka variant a kompenzací losování

20 otázky komunikační styl, který potvrzuje kým člověk je konvenční
komunikační styl, který řeší problém při rozdílných pozicích komunikační styl, který pomáhá zvládat životní prostor komunikační styl, který slouží k prosté výměně informací konvenční vyjednávací operativní konverzační

21 Použité zdroje HAYESOVÁ, N.: Základy sociální psychologie, Portál, Praha ISBN HELUS, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy, Grada, Praha ISBN KOHOUTEK, R.: Základy sociální psychologie, CERM, Brno ISBN osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.


Stáhnout ppt "verbální komunikace Škola:"

Podobné prezentace


Reklamy Google