Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Semestrální projekt – Podniková ekonomika 2

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Semestrální projekt – Podniková ekonomika 2"— Transkript prezentace:

1 Semestrální projekt – Podniková ekonomika 2
, Brno Bc. Petra Šímová Bc. Filip Kavoň Bc. Kateřina Krejčová Bc. Vendula Hubáčková Bc. Martin Horák Bc. Luboš Maxina Mlékárna Otinoves, s.r.o. Semestrální projekt – Podniková ekonomika 2

2 Výroba mléčných výrobků (CZ-NACE 10.5)
Jeden z oborů potravinářského průmyslu (CZ-NACE 10) 3. pozice + klíčové odvětví CZ-NACE 10 dle tržeb za vlastní výrobky a služby (18 %) dle ukazatele účetní přidané hodnoty (12,3 %) růstu zaměstnanosti (9,8 %)

3 Výroba mléčných výrobků (CZ-NACE 10.5)
Tržby za prodej vlastních výrobků CZ-NACE 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 10.5 Meziroční index - 93,3 87,4 103,2 105,0 98,1 107,5

4 Výroba mléčných výrobků CZ-NACE 10.5
Počet podniků v rámci CZ-NACE 10.5 Počet zaměstnaných v rámci CZ-NACE 10.5 (2013): osob CZ-NACE 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 10.5 188 159 165 207 199 156

5 Výroba mléčných výrobků CZ-NACE 10.5

6 Mlékárna Otinoves Oblast Drahanské vrchoviny (okres Prostějov) Od roku 1929 Především niva (1200 t), ale i další mléčné výrobky (10 mil. l mléka)

7 Mlékárna Otinoves

8 Politické a právní prostředí
PESTE Analýza Politické a právní prostředí Mléčné kvóty Evropský program Mléko do škol Ekonomické prostředí Nezaměstnanost (10,88% - rok 2012) Průměrná mzda ( Kč – rok 2012) Míra inflace a HDP

9 PESTE Analýza Index cen mléčných výrobků v letech 2009 - 2013 Název
Kód Průměr od počátku roku 2009 2010 2011 2012 2013 Mléčné výrobky 10.5 89,1 106,2 106,3 98,1 106,9

10 PESTE Analýza Sociální prostředí
Hranice Olomouckého a Jihomoravského kraje (okres Prostějov) Průměrný věk obyvatel okres Prostějov (42 let) Počet zaměstnaných osob v oboru výroby mléčných výrobků

11 PESTE analýza

12 Technické a technologické prostředí
PESTE Analýza Technické a technologické prostředí Software – monitoruje počty sýrů v celém procesu Zrací sklep – zlepšení kvality sýrů Ekologické prostředí EKO-KOM – zpětný odběr a využití odpadů z obalů

13 Porterův model 5 hybných sil
Dodavatelé Přímo od chovatelů, 7 farem Stálý odběr, cena dohodou Odběratelé Sítě prodejen Albert, Kaufland, Hruška Vlastní podniková prodejna v obci

14 Porterův model 5 hybných sil

15 Porterův model 5 hybných sil
Nově vstupující V posledních letech žádné podniky Vysoké vstupní investice Substituty Hermelín (Sedlčany) Král sýrů (Pribina) Romadur, Plesnivec (Madeta),…

16 Porterův model 5 hybných sil
Konkurence Niva, s. r. o Výhradní dodavatel do sítě Tesco Sedlčany Sedlčanský Modřenín, Sedlčanský Vltavín Madeta Jihočeská niva, Niva Premium, Zlatá niva Makro, Ahold, Globus, Tesco, Kaufland,…

17 Management a rivalita v odvětví
Porterův diamant Management a rivalita v odvětví Značná diverzifikace Podle strategie podniků různá skladba výrobků (mléko a jogurty, pouze sýry,…) Kromě přirozené konkurence také spolupráce (OLMA a Otinoves) Odvětví ovlivněno technickým rozvojem, zavádění inovací

18 Tržní podíl ve srovnání s konkurencí

19 Porterův diamant Podmínky poptávky
Spotřeba mléka (podprůměr EU: 65 l/ob.) Spotřeba tvarohů a sýrů 17 kg/ob. (průměr) Větší poptávka másla – 5,2 kg (EU 3,6) Dovoz tvoří 40,8 % spotřeby Zboží každodenní spotřeby Preference dány značkou

20 Příbuzná a podpůrná odvětví
Porterův diamant Příbuzná a podpůrná odvětví Ovlivněno kvalitou mléka (vstup) Ovlivněno počtem dojných krav Nákup mléka do roku 2010 klesal, nyní opět mírně roste Faktorové podmínky Plynou z PESTE analýzy

21 Predikce tržeb podniku před zavedením inovace
Y = tržby podniku

22 Predikce tržeb odvětví
Tržní podíl mlékárny Otinoves v roce 2013 → 0,36%

23 Příležitosti zvýšení poptávky po českých sýrech v ČR i v zahraničí
zdravotní osvěta ke zvýšení spotřeby mléčných výrobků propojování podnikatelských struktur se silnými investory a podpora těchto investorů pronikat na zahraniční trhy poptávka po mléčných výrobcích v ČR je málo elastická

24 Příležitosti růst disponibilního důchodu + zvyšující se výdaje domácností na konečnou spotřebu potravin rozvoj automatizace výroby + rozvoj nových technologií a technik ve výrobě mléčných výrobků spojování podniků a jejich vyšší specializace

25 Příležitosti regulace trhu s mléčnými výrobky pro podporu domácích producentů existence projektu Mléko do škol uskutečňován pod záštitou a s finanční podporou Evropské unie a České republiky podpora exportu pomocí intervencí ČNB

26 Hrozby z predikce vyplývající možnost klesajícího charakteru tržeb odvětví úpadek podílu manuální práce ve výrobě mléčných výrobků snižující se počet podniků, mnoho podniků v likvidaci nařízení EU upravující požadavky na kvalitu mléčných výrobků, manipulaci s nimi a samotný prodej

27 Hrozby vysoký podíl mléčných výrobků ze zahraničí
vysoký důraz na používání ekologicky nezávadných technologií riziko kolísání cen v důsledku ukončení režimu mléčných kvót v dubnu

28 Investice Plánovaný nákup „Malé linky na výrobu sýru“ s kapacitou zpracování 10,1 t mléka za den

29 Predikce tržeb podniku po zavedení inovace
10 000 000 l * x Kč/l = 148 119 000 Kč→ → 1 l = 14,81 Kč 10 000 000 l /365 dnů = y l/den → → ≈27 t/den (linka 10,1 t/den) Náhrada ≈1/3 mzdových nákladů výrobní linkou + odhad 15% nárůst objemu výroby

30 Predikce tržeb podniku po zavedení inovace
0,15 * 10 000 000 l + 10 000 000 l = l 11 500 000 l * 14,81 Kč/l = = Kč 170 315 000 Kč /  000 Kč = = n% / 100% → n = 14,985% nárůst tržeb

31 Predikce tržeb podniku po zavedení inovace
Y = tržby podniku

32 Poptávka po mléčných výrobcích a její predikce
Y = spotřeba mléka a mléčných výrobků X1 = disponibilní důchod X2 = spotřeba nealkoholických nápojů X3 = index cen mléčných výrobků X4 = výdaje domácností na spotřebu potravin

33 Elasticita poptávky 𝑒 2013 = 𝑥 1 − 𝑥 0 𝑥 1 + 𝑥 𝑃𝑥 1 − 𝑃𝑥 0 𝑃𝑥 1 + 𝑃𝑥 = 248−253 ( )/ ,9−100 (106,9+100)/2 = 0, ∶= 0,3 poptávka zde není elastická, tedy spotřebitelé reagují změnou spotřeby na změnu cen procentuálně méně.

34 Děkujeme za pozornost


Stáhnout ppt "Semestrální projekt – Podniková ekonomika 2"

Podobné prezentace


Reklamy Google