Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Tržní hospodářství II. Petr Machala
2
Co jsme se posledně učili?
Jaké jsou tři základní ekonomické otázky? Na čem je tržní hospodářství postavené? Jak se vytváří cena? Co je hlavní motivací výrobce?
3
Co je výhodou tržního hospodářství?
fungují zákony trhu bez ohledu na lidská rozhodnutí s rostoucí cenou roste nabídka zboží s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží
4
Co může ovlivnit poptávku?
cena změna velikosti důchodů (máme více peněz) demografické změny (počty kupujících) změna v preferencích (móda, potřeby) změna cen jiného zboží (čaj - káva, auto – benzin)
5
Jak dělíme poptávku? individuální (jednoho kupujícího) dílčí – poptávka všech lidí v regionu agregátní – poptávka všech lidí ve státě
6
Co může ovlivnit nabídku?
cena náklady výroby a obchodu změna vnějších podmínek podnikání (počasí, daně)
7
Jak dělíme nabídku? individuální (jednoho výrobce) dílčí – všech výrobců určitého zboží regionu (součet individuálních) agregátní – nabídka všech výrobců ve státě
8
Co je nevýhodou tržního hospodářství?
nejsme schopni řešit proces přerozdělování Kdo se postará o nás? Náleží mi renta, zisk, úrok… Náleží mi mzda…
9
monopolistickákonkurence
selhání trhu (monopoly, veřejné statky…) TRH monopolistickákonkurence úplný monopol dokonalá konkurence oligopol
10
Může efektivně fungovat tržní hospodářství v oblasti veřejných statků?
obrana státu školství a zdravotnictví státní správa
11
Děkuji za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.