Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Petráčková Jozová Cézová
Řízení pohledávek Petráčková Jozová Cézová
2
Pohledávky Příjem peněžních prostředků vůči jiným subjektům
Aktiva podniku Součást oběžného majetku Vznik Z obchodního styku Z ostatních důvodů
3
Řízení pohledávek usměrňování pohledávek Předmětem řízení:
objem pohledávek a jejich vývoj struktura pohledávek rentabilita likvidnost pohledávek rizika spojená s pohledávkami doba splatnosti pohledávek
4
Pohledávky jsou: krátkodobé nebo dlouhodobé tuzemské nebo zahraniční
nahodilé nebo pravidelně se vyskytující žádoucí nebo nežádoucí likvidní nebo nelikvidní apod.
5
Řízení pohledávek pomocí nástrojů:
Požadavky dodavatele na zajištění pohledávek (nezajištěný a zajištěný) Využívání informací o odběratelích Využívání skonta Ukazatele pohledávek
6
Faktory rizika řízení pohledávek
Schopnost odběratele platit (informace o odběratelích) Identifikace (z obch. a živnosten. rej.) Velikost společnosti a obratu Výkonnost a zadluženost Náklady v procesu pohledávek Externí náklady Interní náklady
7
Outsourcing v pohledávkách
Ke zlepšení výkonnosti organizace Optimalizaci nákladů Firmy zabývající se outsourcingem poskytují tyto služby: Zlikvidnění pohledávek po lhůtě splatnosti Prevence Faktoring
8
Zajišťovací instrumenty
Pojištění Záloha Zástavní právo Ručení Bankovní záruka Dokumentární akreditiv Dokumentární inkaso Forfaiting a faktoring
9
Vliv rizika na řízení pohledávek
Rozhodování o prodeji na úvěr Existuje: rozhodování za jistoty rozhodování za rizika rozhodování za nejistoty Identifikace faktorů rizika
10
Systémy řízení rizik pohledávek
Obsahující: postupy pravidla zásady Zaměřené na: Hodnocení bonity odběratelů Metody hodnocení a vykazování rizik Pravidla pro poskytování odběratelského limitu a úvěru
11
Vliv času na řízení pohledávek
Pohledávky jsou: zachyceny v rozvaze neodrážejí reálnou hodnotu majetku zachyceny v původních cenách (HISTORICKÝCH CENÁCH)
12
Rizikové faktory nedodržení závazků dlužníkem
změny spotřebitelských tendencí kvalita informací o zákaznících chování konkurence finanční situace odběratelů vývoj inflace měnové kurzy apod.
13
Úvěrová politika Zásady: Maximalizace prodeje
Zformování zásad a jejich dodržení Strategické cíle firmy Rozhodování: Úvěrových podmínkách Úvěrových normativech Inkasní politice
14
Analýza příčin problémů v procesu pohledávek
společné rysy odběratelů, kteří neplatí problémy ve společnosti v toku informací nedostatečná informovanost pracovníků nevyužívání všech dostupných instrumentů nekompetentnost zodpovědných pracovníků špatná analýza odběratelů
15
Hodnocení bonity odběratelů
Podle: Objemu tržeb Platební schopnosti Stabilitě Ziskovosti odběratelů
16
Bonitní skupiny Liší se svou ziskovostí: Zlatí odběratelé (Z)
Bílí odběratelé (B) Černí odběratelé (Č)
17
Vymáhání pohledávek Mimosoudní cestou Detektivní firma Inkasní firma
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.