Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Lucie Viktorová & Miroslav Charvát

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Lucie Viktorová & Miroslav Charvát"— Transkript prezentace:

1 Lucie Viktorová & Miroslav Charvát
Lze předpovídat akademický úspěch? Zkušenosti s Testem předpokladů ke studiu na FF UP Lucie Viktorová & Miroslav Charvát Konference Testováním ke kvalitě vzdělávání? Praha, Tato prezentace vznikla díky podpoře projektu MŠMT SGS IGA FF_2013_011

2 O nás Mgr. Lucie Viktorová Mgr. Miroslav Charvát, Ph.D.
doktorandka (obor Pedagogická psychologie Mgr. Miroslav Charvát, Ph.D. odborný asistent (adiktologie, prevence rizikového chování, metodologie) Test předpokladů ke studiu na FF UP (SPF) od ak. roku 2011/2012

3 Testy studijních předpokladů
ověřují schopnosti uchazečů úspěšně studovat na (dané) VŠ kritické myšlení verbální myšlení schopnost argumentace (logicko-) analytické myšlení všeobecný/ kulturní přehled oblasti otázka validity: Co to vlastně měříme? (Co to je, „studijní předpoklad“? Co si pod tím představují růz. obory? Tytéž názvy = různé položky; profil uchazeče.) Možná představení SPF (krátce) numerické/ kvantitativní myšlení symbolické myšlení prostorová představivost

4

5 Co se snažíme předpovídat…
známky Camara (2004): z 987 validizačních studií SAT (do r. 2002) využilo 12 jiné kritérium než známky v prvním ročníku (first year grade-point average, FYGPA) Jak známkujeme? Laird (2004): známkování na VŠ je přísnější na technických/ přírodovědných oborech X humanitní/společenskovědní Je známka objektivní a srovnatelná? Sackett, Borneman, & Connelly (2008): různé předměty, různí vyučující  různá náročnost, různá relevance Známka = míra schopnosti? Pochopení látky? Ok; řekněme, že měříme, co tvrdíme, že měříme, a že to jsou studijní předpoklady; co tím sledujeme? - Neučíme studenty jen učit se na testy? Vytvářet taháky? Papouškovat?

6 …a jak dobře to umíme? SAT a FYGPA OSP (FSS MU, FZS OU & VŠCHT)
Camara (2004) – srovnání valid. studií: r = 0,44 – 0,62 Sackett, Borneman, & Connelly (2008): r = 0,47 Richardson, Bond & Abraham (2012): r = 0,29 – 0,40 OSP (FSS MU, FZS OU & VŠCHT) Synek & Otřísal (2008): r = 0,41 VSP (Test všeobecné studijní připravenosti, 1. LF UK) Štuka (2012): r = 0,13 SPF (Test předpokladů ke studiu na FF UP, Olomouc) Charvát, Viktorová a kol. (2014): r = 0,10 – 0,26

7 Co (ještě) je akademický úspěch?
dokončit studium (včas) navštěvovat poctivě přednášky, být aktivní získat různá ocenění, stipendia zkoumat, publikovat a uplatnit se v oboru zapojovat se do dění na škole a mimo ni osobně se rozvíjet přispět svou činností společnosti nalézt práci v oboru & dosáhnout kariérního postupu (Burton, & Ramist, 2001; College Entrance Examination Board, 2002; Kuncel, Hezlett, & Ones, 2001).

8 Koho chceme na VŠ? výsledky šetření na FF UP – vlastnosti žádoucích uchazečů o studium (Tošenovská, 2014): znalost cizího jazyka, komunikační dovednosti analytické a kritické myšlení, schopnost práce s textem inteligence, kreativita, všeobecné znalosti samostatnost, vlastní aktivita, otevřenost píle, cílevědomost, vytrvalost motivace, frustrační tolerance Respekt k individuálním odlišnostem a schopnostem.

9 A poznáme je jediným/jednotným testem?
Pakliže budeme trvat na absolvování „jednotného testu“, můžeme sklouznout k jednomu ze dvou extrémů: Buď bude náš test vysoce kompaktní, bude však měřit pouze některé (a opět patrně spíše kognitivní) schopnosti a dovednosti, nebo se bude snažit pokrýt takovou škálu vlastností a schopností, že ve výsledku nebude měřit nic.

10 Jsme si vědomi… složitosti psychodiagnostiky
složitosti operacionalizace faktorů množství uchazečů a omezených zdrojů vysokých škol potřeby férovosti celého procesu hrozby diskriminace hrozby odvolání a žalob… …přesto jsme pro, neopírat rozhodnutí o dalším směřování tisícovek lidí každý rok o výsledky jediného testu

11 Podněty pro diskuzi Co je „úspěšné studium“? (A jak to měřit?)
Co zjišťovat u přijímacích zkoušek (a jak)? Učíme studenty učit se na testy? „Jednotný“ test = „jednotní“ studenti?

12 Díky za pozornost!


Stáhnout ppt "Lucie Viktorová & Miroslav Charvát"

Podobné prezentace


Reklamy Google