Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
1 Rozvoj obcí, měst a regionů Komunitní plánování
2
2 Vymezení termínu Metoda posilující principy participativní demokracie v obci a kraji Technický nástroj – jak integrovat veřejnost do rozhodování Vypracovávání rozvojových materiálů v různých oblastech veřejného života Důraz metody: - Zapojení všech kterých se opatření týkají -Dialog a vyjednávání -Opatření podporované většinou účastníků
3
3 Cíl komunitního plánování Systém takových služeb na místní nebo regionální úrovni, který odpovídá zjištěným místním potřebám, reaguje na lokální odlišnosti a zajišťuje, že finanční prostředky na služby vynakládané jsou efektivně využívány
4
4 Kdo zadává a zpracovává KP ? Obec – KP vypracovává pracovník obce Pověřený subjekt obcí– NO, definovat roli obce jako partnera – přijetí komunitního plánu obcí KP kraje vychází z KP obcí – zaměřen na služby, které doplní služby obcí, služby kraje – širší, regionální působnost MPSV – podpora vytváření KP (Bílá kniha sociálních služeb, Operační program rozvoje lidských zdrojů)
5
5 Kdo se účastní Zapojení co nejširší veřejnosti: místní organizace, zájmové skupiny – nemocnice, úřady práce, školy, NO, policie, občanské iniciativy, etnické skupiny, sociálně izolované skupiny obyvatel Čím vyšší zapojení organizací – tím vyšší efektivita procesu KP Komunitní plán- dohoda na prioritách a cílech
6
6 Obsah komunitního plánu Popis a analýza existujících zdrojů Statistické, sociologické, demografické údaje apod. Definici přání a potřeb obyvatel v oblasti sociálních služeb Stanovení priorit a budoucího zabezpečení služeb Způsob, jak bude KP vypracován a sledován a hodnocen
7
7 Fáze komunitního plánování 1. krokS čím je potřeba začít -Vytvoření pracovní skupiny -Určení, kdo bude zapojen do KP -Způsob oslovení dalších účastníků -Plán získání politické podpory -Informační kampaň 2. krokVytvoření řídící skupiny -Zapojení všech účastníků -Vytvoření organizační a řídící struktury pro vytváření KP 3. krokPorozumění problémům v komunitě -Vytvoření a zveřejnění mechanismů pro aktivní zapojení veřejnosti -Provedení analýzy potřeb a zhodnocení zdrojů -SWOT 4. krokNávrh rozvoje služeb -Směr, kudy se budou služby ubírat -Cíl a priority -Překážky, které je nutné překonat -Regionální i jiné zdroje využitelné pro služby 5.krokStrategie rozvoje služeb -Plán postupných kroků a úkolů -Systém sledování realizace KP - předložení kulturní památky veřejnosti a zastupitelstvu -Schválení zastupitelstvem 6. krokOd plánování k provádění -Info veřejnosti o realizaci komunitního plánu -Průběžné vyhledávání dalších partnerů -Nástroje možných změn v KP
8
8 Komunitní plánování sociálních služeb Plánovat sociální služby tak, aby odpovídaly místním specifikům i potřebám občanů Otevřený proces zjišťování potřeb a zdrojů Hledání nejlepších řešení v oblasti sociálních služeb Podpora politické reprezentace
9
9 Realizované projekty Rozšíření kapacity domova důchodců Podpora soužití seniorů a mladších generací Vzdělávací a kulturní programy pro seniory Zajištění dopravy pro imobilní občany Přechody pro chodce Podpora bydlení pro soc. slabé občany Terénní práce s lidmi ohroženými sociálním vyloučením Zlepšení informovanosti občanů o soc. službách Podpora NO
10
10 KP – veřejná prostranství Zeleň a veřejná prostranství – identita místa, osobitý charakter různé názory na veřejný prostor – vytvoření přátelského prostředí: zapojit lidi, obec,zahradníky, architekty, školy, občan. Sdružení… – kompromis! Výstup projektu- „jejich“ park, hřiště… Obecniny u Zlína – obnova původních dřevin na sídlišti Velké Meziříčí – péče o zeleň
11
11 Principy KP Partnerství mezi všemi účastníky Zapojení místního společenství Hledání nových lidských a finančních zdrojů Práce s informacemi Průběh zpracování KP je stejně důležitý jako výsledný dokument Zohlednění vytvořené spolupráce Kompromis přání a stížností
12
12 Výsledky komunitního plánování Posílení sociální soudržnost komunity Podpora sociálního začleňování a předcházení vyloučení jednotlivců a skupin Podpora dialogu mezi jednotlivými subjekty v místě Sdružení všech místních zdrojů – efektivita (poskytnutí jen těch služeb, které jsou žádané) Rozšíření nabídky služeb - spolupráce subjektů při jejich zabezpečení
13
13 Instituce komunitního plánování Místní sdružení Nadace partnerství – program „Strom života“ Nadace Via MŽP – Program péče o zeleň v urbanizovaném prostředí EU - SF
14
14 Literatura Komunitní plánování věc veřejná: jak zjistit co lidé opravdu chtějí? MPSV, 2002. Komunitní plánování přinese i peníze. Moderní obec 8/2005. Komunitní plánování po účinnosti zákona o sociálních službách. Moderní obec 1 a 2/2007. www.mpsv.cz www.mpsv.cz www.cpkp.cz www.cpkp.cz www.milevsko-mesto.cz www.milevsko-mesto.cz www.nadacepartnerstvi.cz www.nadacepartnerstvi.cz www.nadacevia.cz
15
Komunitní plán Kladna Základní socio-demografická analýza a prognóza Anketa mezi uživateli soc. služeb a veřejností Poskytovatelé, poskytující služby v dané oblasti Analýza finančních zdrojů systému sociálních služeb 15
16
16 Priorita 1.: Zkvalitnění a zvýšení informovanosti v sociální oblasti Opatření 1.1. Vytvoření efektivního řetězce výměny informací mezi poskytovateli sociálních služeb Opatření 1.2. Zapojení zařízení nesociálního charakteru do systému toku informací o sociálních službách Opatření 1.3. Tvorba a tisk Propagačních materiálu a tiskovin Opatření 1.4. Aktualizace „Katalog u poskytovatelů sociálních služeb“ Opatření 1.5. Zajištění přístupného internetu Opatření 1.6. Vznik „Poradny pro sociální záležitosti“ Komunitní plán Kladna
17
17 Priorita 2. Zkvalitnění využívání a čerpání finančních prostředků v oblasti sociálních služeb Opatření 2. 1. Zajištění poradenství v oblasti čerpání prostředků ze SF EU Priorita 3. Prevence sociálně patologických jevu u dětí a mládeže Opatření 3.1. Realizace preventivních a volnočasových aktivit pro děti a mládež Opatření 3.2. Vznik nových a podpora stávajících nízkoprahových zařízení pro děti a mládež Komunitní plán Kladna
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.