Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAlžběta Tesařová
1
www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuKomunikace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola, gymnázium Vzdělávací oblastspolečenskovědní Vzdělávací obor79-41-K/41 Gymnázium, 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání Tematický okruhSociologie a komunikace Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 14 - 19 let Anotace Prezentace popisuje základní pojmy a přístupy interpersonální komunikace, dále vysvětluje základní komunikační graf včetně všech jeho specifik Vybavení, pomůckyProjektor na prezentaci, osobní počítač, laserové ukazovátko Klíčová slova Interakce, komunikace, verbální a neverbální komunikace, komunikační šum, lineární komunikace, interakční komunikace, vysílač, příjemce, oblast zkušeností Datum3.3. 2014 KOMUNIKACE
2
Sociální interakcí se rozumí proces působení jedince či skupiny na jiného (dalšího) jedince či skupinu tento proces může mít podobu a) verbální (mluvenou či písemnou), nebo b) neverbální (mimoslovní). v podstatě jde o jakoukoli formu setkání mezi jedinci CO JIŽ ZNÁME Z PŘEDCHOZÍ PREZENTACE
3
Samotný pojem komunikace pochází z latinského „communicare“, což volně přeloženo znamená někomu něco dát, sdílet něco s někým, vyměňovat si informace pojem komunikace tedy znamená spojení, přenos, sdělování a výměna informací KOMUNIKACE
4
DĚLENÍ KOMUNIKACE Z POHLEDU TYPU KOMUNIKACE 1) osobní komunikace (intrapersonální)- je vnitřní řečí myšlení každého jedince, který vede vnitřní, konverzaci se sebou samým, 2) interpersonální komunikace – tento druh komunikace probíhá mezi dvěma jedinci, 3) skupinová komunikace- rozumí se jí sdělování a sdílení informací, či hodnot uvnitř formální nebo neformální společenské skupiny
5
LINEÁRNÍ jednosměrná INTERAKČNÍ obousměrná LINEÁRNÍ A INTERAKČNÍ KOMUNIKACE
6
vysílač osoba „A“ přijímač osoba „B“ LINEÁRNÍ komunikace (rádio, rozhlas, film, kniha…)
7
vysílač osoba „A“ přijímač osoba „B“ vysílač INTERAKČNÍ komunikace (se zpětnou vazbou)
8
KOMUNIKAČNÍ GRAF Komunikační šum Zpětná vazba zkušenosti přijímač vysílač Zpětná vazba vysílač přijímač zkušenosti komunikační kanál
9
komunikátor je původcem zprávy. Komunikátorem může být jedinec či skupina jedinců komunikátor zakóduje zprávu, to znamená přenese ji do určité srozumitelné řady všeobecně uznávaných znaků, symbolů (například anglický jazyk) výsledkem kódování + zakódování je tzv. sdělení to může být jak a) verbální tak b) neverbální komunikační kanál tzv. médium, je způsob, pomocí kterého se sdělení dostává od komunikátora k příjemci a následně naopak
10
příjemce je ten, komu je sdělení určeno. příjemce může být stejně jako komunikátor A) jedinec, nebo B) skupina jedinců příjemce dekóduje a následně sobě interpretuje sdělení komunikace je účinná jen tehdy, pokud příjemce chápe smysl sdělení stejně jako komunikátor (pokud ne, jedná se o tzv. komunikační šum)
11
zpětná vazba je vyjádřením příjemce k předmětu komunikace, který probíhá mezi ním a komunikátorem samotná zpětná vazba má v komunikačním procesu důležitou funkci, protože vypovídá o tom, jak je sdělení přijato a také pochopeno je pro komunikátora pojistkou, že jeho sdělení je pochopeno a realizováno správně a přesně
12
komunikační šum znamená externí (vnější) nebo interní (vnitřní) narušení toku komunikace, které blokuje nebo jinak porušuje sdělení nebo jeho porozumění a) externím šumem je například hluk z ulice, zvonící telefon, blikající zářivka atd. b) interní šumy jsou vnitřní osobní pocity, jako je hlad, únava, bolest hlavy atd.
13
AKTIVIZAČNÍ OTÁZKY PRO ŽÁKY 1)Jaký je rozdíl mezi lineární a interakční komunikací? 2)Uveď příklady vnitřního a vnějšího komunikačního šumu (3+3) 3)Uveď tři druhy komunikačních kanálů foto: autor
14
ZDROJE A PRAMENY DVOŘÁK, Jan. Odmaturuj! ze společenských věd. Aktualiz. vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 256 s. Odmaturuj!. ISBN 978-80-7358-122-0. Mikuláštík, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. vyd. 1. Havlíčkův Brod: Grada 2003, 368 stran. ISBN 80-247-0650-4
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.