Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR
2
Úvod 2 Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…) Diferenciace možností i cílů podpory region. rozvoje (velikost obce/kraje, sociálně-ekonomická struktura, poloha aj.) Nové přístupy a metody k podpoře rozvoje území Nutnost hledání inovací Orientace do budoucnosti, adaptace na nové socio- ekonomické potřeby
3
Zavádění metod strategického řízení 3 Období zavádění metodiky Příčiny změny postoje VS Povaha vztahů se soukromým sektorem Aplikace modelu strategického řízení
4
Strategie jako termín 4 soubor aktivit zaměřených na formulaci směrů dalšího rozvoje území Smysl: Nastavení rozvojových priorit obce – regionu – státu Orientace na dlouhodobé cíle Proces zaměřený na dlouhodobý výhled Význam zdrojů Nástroje Metodika
5
5 STRATEGIE Je ucelený soubor zásadních změn (cílů) předpokládajících určitou budoucí situaci, budoucí stav území. Vyjadřuje základní představy o tom, jakou cestou budou jednotlivé cíle dosaženy. Může mít i formu několika scénářů budoucího vývoje a reakcí na jednotlivé možné varianty vývoje. Strategie a čas Z hlediska časového horizontu není jednoznačná odpověď. Časový horizont je výrazně ovlivňován specifickými podmínkami a potřebami veřejné správy. Časové vymezení kriteria charakter konkurenčního prostředí, míra nejistoty spojená s budoucím vývojem, délka (fáze) životního cyklu služeb v době formulování strategie, časová potřeba inovace výrobků či služeb, časový úsek, na který má správa uzavřeny pevné smluvní závazky. Každá dobrá strategie musí začínat a končit u očekávání občanů a ostatních aktérů.
6
STRATEGIE: proces zpracování 6 Zhodnocení silných a slabých stránek obce/regionu sdílená vize strategický plán definici jednotlivých projektů a opatření k dosažení plánovaného rozvoje kritéria a indikátory
7
7 Zhodnocení potenciálu území -Ekonomika -Demografie -Sociální -Politika Sociálně spravedlivé služby pro občany Principy TUR STRATEGIE
8
8 Vize Rozvojové cíle Hodnocení potenciálu Nastavení projektů Rozpočet Subjekty Dopady do území
9
Hodnocení potenciálu rozvoje území 9 Metodika BSC SWOT analýza Význam a využití výsledky
10
Význam strategií 10 Podpora transparentnosti a otevřenosti rozhodování Orientace jednotlivých subjektů Stanovení jasných pravidel – řešení problému ekonomického a politického času Zapojení místních aktérů a jejich priorit a potřeb do rozhodování (PPP, NS, OS) Posílení místní komunity, zodpovědnost Představuje jasné cíle a směry budoucí činnosti Koordinace projektů a alokace zdrojů Pochopení budoucích problémů a příležitostí Zvyšování kvality řízení v území
11
11 FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ ROZHODOVÁNÍ O CÍLECH Vliv prostředí Očekávání Zdroje organizace Interní vztahy v organizaci Minulý vývoj organizace Vlastnosti a schopnosti vrcholových řídících pracovníků
12
Rozvoj strategického řízení v ČR Aplikace na národní úrovni, ministerstva, resorty Úroveň krajů Regiony soudržnosti města, statutární města Obce, DSO 12
13
Problémy strategického řízení 13 Nepochopení smyslu – módní záležitost Neexistence legislativního opatření (Program rozvoje obce – PRK, kraje, stát) Propojenost s územním plánováním (koordinace odborů úřadu) Profesionalita řízení Časté změny v preferencích měst, krajů Nestabilita finančního rámce a vnějšího prostředí Časová a finanční náročnost strategie Nutnost širokého politického konsensu! Zájem občanů Hodnocení – aplikace neekonomických ukazatelů
14
Problémy strategického řízení 14 dílčí strategie jsou rozptýlené v řadě nestrukturovaných dokumentů. celková strategie je pak pouze kombinací vybraných finančních ukazatelů a nic neříkajících prohlášení. rychlé reakce na měnící se zdroje Malé představení různých pravděpodobných situací, které mohou nastat – alternativy Existují úřady, které jsou efektivní i bez strategického řízení
15
Literatura k tématu 15 Jaké jsou vztahy mezi územním plánováním a strategickým plánem? Moderní obec 12/05. Kol. : Úvod do veřejné správy a regionálních věd. Aleš Čeněk, 2004. Khendriche Trhlínová Z., Kadeřábková J., Region a regionální vědy, VŠFS Praha. Janečková, L., Vaštíková M., Marketing měst a obcí. Grada, 1999. Strategie rozvoje jednotlivých měst, krajů, sektorů.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.