Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilTobiáš Holub
1
BOLOŇSKÝ PROCES - INTERNACIONALIZACE INFORMACE Z KONFERENCE MINISTRŮ VYS. ŠKOLSTVÍ BERGEN 19.-20.5.2005 Prezentace pro předsednictvo RVŠ, 16.6. 2005 Pavel Kovář, Zahraniční komise RVŠ Věra Šťastná, MŠMT
2
10 OBLASTÍ BOLOŇSKÉHO PROCESU PRIORITY: Obecně – Vytvoření „vzdělanostní Evropy “ Specificky – Berlínské priority (tučně) Strukturované vzdělávání Podpora mobilit studentů a učitelů Implementace kreditního systému ECTS Uznávání diplomů a kvalifikací Podpora evropské dimenze ve VŠ vzdělávání Podpora atraktivity vzdělávací evropské oblasti Podpora celoživotního vzdělávání Aktivní účast studentů ve vzdělávacím procesu Zabezpečení kvality Synergie VŠ vzdělávací a výzkumné oblasti v Evropě
3
KONFERENCE MINISTRŮ VŠ, Bergen, Norsko 19-20.5.05 Účast: Evropské země, USA, Latin. Amerika, celkem 45 zemí + Evropská komise, Rada Evropy,UNESCO, EUA, EURASHE, ESIB aj. Program: Podpis Komuniké („The European Higher Education Area-Achieving the Goals“) + čtyři pracovní skupiny: - Doktorská studia a vztah mezi vys. školstvím a výzkumem - Celoživotní vzdělávání - Zabezpečení kvality a uznávání diplomů a kvalifikací - Autonomie vysokých škol, jejich řízení a správa Žádná nová oblast mimo „desatera BP“
4
HLAVNÍ VÝSTUPY Z KONFERENCE Dva přijaté významné dokumenty: Evropský rámec kvalifikací (strukturované studium: 3 cykly, descriptory každého cyklu-“learning outcomes“, studijní zátěže-ECTS) Soubor standardů v oblasti zabezpečení kvality a princip Evropského registru agentur+ princip Registru kvality pro národní agentury (založeného na národním „peer review“). ENQA požádána o praktickou implementaci.
5
PRAKTICKÝ DOPAD OBOU DOKUMENTŮ PRO JEDNOTLIVÉ ZEMĚ Každá země nejpozději do 2007 bude připravovat národní rámec kvalifikací (v souladu s evropským rámcem). Do 2010 má být funkční. Na národní úroveň bude navazovat model mezinárodního hodnocení QUALITY ASSESSMENT PROCESS SELF-EVALUATION REPORT NATIONAL EVALUATION INTERNATIONAL EVALUATION NEXT ASSESSMENT? BETTER QUALITY? PEER REVIEW
6
Dále Komuniké z Bergenu zdůrazňuje nutnost propojení vědy a výzkumu se vzděláváním. Standardní doba PhD. je 3-4 roky. Příprava zprávy EUA o vývoji doktorských SP. INVENTURA – „STOCKTAKING “ Zpráva o plnění 3 berlínských priorit: STRUKTUROVANÉ STUDIUM (DS,ECTS, mobility, JD/DD) UZNÁVÁNÍ DIPLOMŮ A KVALIFIKACÍ (flexibilita, krátké kurzy) ZABEZPEČENÍ KVALITY (ENQA- Soubory standardů) Proces inventury: Řídící skupina BFUG, národní BFUG Příští konference ministrů VŠ vzdělávání: Londýn 2007 Materiály ke konferenci: http://www.bologna-bergen2005.no
7
ZÁVĚRY A DOPORUČENÍ „Stocktaking Report“ konstatovala značný pokrok v plnění berlínských priorit v uplynulých 2 letech, ale vyjádřila obavy z nerovnoměrného plnění v Evropě a z jeho udržitelného rozvoje. Konference přijala následující doporučení: Zapojení organizací zaměstnavatelů (příp. komor) Ustanovení pracovní skupiny pro srovnatelný přístup implementace Lisabonské konvence Podpora uznávání cizích kvalifikací Rozvoj podpůrných struktur Boloňského procesu Pokračování procesu inventarizace (stocktaking)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.