Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilProkop Procházka
1
Nonverbální úlohy Jiří Tesař
2
Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné hodině více než 30 otázek. 30 žáků položí učiteli sotva dvě otázky“. (r. 1984) RVP vytyčují požadavek na „rozvíjení dovednosti soustavně, objektivně a spolehlivě pozorovat, experimentovat a měřit, vytvářet a ověřovat hypotézy o podstatě pozorovaných přírodních jevů, analyzovat výsledky tohoto ověřování a vyvozovat z nich závěry“. (r. 2005)
3
Řešení fyzikálních úloh je mezi žáky velmi neoblíbené, žáci vycházejí z údajů, které jsou uvedeny v zadání, často o nich vůbec nepřemýšlí: zda jsou reálné, jak jsme je získali, jestli mohou tyto údaje nějak ověřit a pod. k řešení úloh přistupují zcela pasivně.
4
Slovní úlohy – psychologické aspekty Žáci si zadání mohou pouze přečíst, situaci nevidí na vlastní oči, špatně chápou čtený text - neuvědomují si fyzikální problém, pracují pouze s hodnotami, které dosadí do naučeného vzorce, řešení úloh pak ve většině případů ztrácí smysl.
5
Alternativy v přístupu fyzikálním úlohám: Omezit řešení fyzikálních úloh na minimum (viz Rakousko, alternativní školy). Omezit se pouze na kvalitativní řešení úloh. Změnit formu jejich zadání.
6
Fyzikální úlohy – přiblížení k praxi Zadat fyzikální úlohy žákům v podobě, která je více motivuje než tištěný text (využívat více VT). Situace viditelná na videu či obrázku či v reálném provedení v žákovi zanechá hlubší citový vztah, mnohem snáze si ji uchovává v paměti, lépe ji zařadí do struktury fyzikálních poznatků.
7
Nonverbální úlohy Nejsou zadané klasickým textem, ale obrázkem, videosekvencí, počítačovou animací, grafem, pozorováním reálné situace, vlastní experimentální činností apod.
8
Nonverbální úlohy Podle povahy zadání: - mají pouze kvalitativní řešení, - nebo postupně přerůstají až do podoby kvantitativních úloh. Řešení problémových úloh - naplnění RVP, - kompetence k řešení problémů = klíčové kompetence.
9
Náměty nonverbálních úloh Musí v žácích vyvolávat pozitivní vztah k zadané problematice. Musí žáky zaujmout (časová nebo lokální aktualizace, skrytý problém,…). Nesmí být odtrženy od běžného života. Žáci musí mít konkrétní představu úlohy. Žáci musí být přesvědčeni o užitečnosti pro běžný život.
10
Nonverbální úlohy - ukázky Úlohy z mechaniky, úlohy z termiky, úlohy z elektřiny, úlohy z optiky.
11
Řešení nonverbálních úloh Např. úlohy na pohyb - jsou pro žáky atraktivní a dobře řešitelné (každodenní situace - cesta do školy, výlet na kole, cestování na chalupu apod.). Často nezískáme pouze jedno správné řešení, ale několik různých, mnohdy vzájemně si odporujících podle vyhodnocení a interpretace zadaných parametrů.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.