Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVít Valenta
1
„Proč se zhoršují výsledky českého školství? (A co s tím?)“ (A opravdu se zhoršuje?) Fontes Rerum 27.4.20011 Radim Valenčík VŠFS
2
Prognostik amatér by řekl: „Za příčinu zhoršujícího se českého školství lze považovat: - Nedostatek financí (ten mj. vede k ochodu kvalitních učitelů základního a středního stupně mimo profesi, u vysokoškolských učitelů mimo republiku). - Masifikaci (která vede k tomu, že i vysoké školy musí přijímat stále méně kvalitní studenty, přičemž i zde platí, že „rychlost konvoje je určována rychlostí nejpomalejšího plavidla).“ Mýlil se prognostik amatér? Je výše uvedené opravdu příčinou zhoršující se úrovně českého školství? A lze obecně říci, že se situace školství zhoršuje?
3
Mimo hlavní proud: Velmi neblahou roli sehrálo prokádrování učitelů v normalizačních létech (1970-1972), kterého jsem byl jako student gymnázia svědkem. Od té doby došlo k obrovskému poklesu snahy vést studenty k samostatnému a hlavně kritickému myšlení.
4
Konstatování: Není dobré nechat si vsugerovat názor, který je v názvu dnešní akce. Lze tvdit i opak: Úroveň českého školství se někde i zlepšuje. Otázka:Kde? (Kdo to ví?)
5
Provokace: „VŠFS patří mezi první soukromé školy, prošla velmi výrazným rozvojem a zaujala přední místo mezi soukromými vysokými školami... AK konstatovala výrazné nedostatky u některých kvalifikačních prací obhájených zejména v létech 2006 či 2007. Vedení VŠFS si tento problém uvědomilo a přijalo řadu opatření, která situaci zlepšují. Práce obhájené v roce 2008 a později vykazují podstatně vyšší kvalitu… většina studentů vnímá studium jako odpovídající jejich požadavkům, neobjevují se výraznější stížnosti na kvalitu studia.“ (Zpráva AK o hodnocení akreditovaných činností VŠFS, červen 2010) Jiný příklad: Doktorské studium oproti vědecké aspirantuře. Důvod? – Kromě jiného i nutnost přímého konfrontace se zahraniční úrovní. Možná i úloha osobnosti v případě ekonomických oborů (J. Švejnar).
6
Co chybí českému školství obecně? Především motivace! České školství není ani tak podfinancování jako demotivováno. Nejde ani tak o množství peněz, jako o způsob jejich rozdělení podle výkonnosti. Je nutné vytvořit konkurenční prostředí tak, aby každý poskytovatel vzdělávacích služeb v každém jejich segmentu byl zainteresován (a to i finančně) na co nejlepším uplatnění svých absolventů. Jak to udělat? O tom není dnešní seminář. Takže – pokračování příště?
7
To není všechno, co má připraveno. Nejlepší jsem si schoval až po prvním kole diskuse, protože – jak předpokládám – se to bude hodit v pravou chvíli.
10
Ještě doklad rentiérského přístupu, na který si české vysoké školství zvyklo: Když se požaduje navýšení peněz, říká se: Na tunelování bylo peněz dost, dnes na vysoké školství peníze nejsou. (Parafrázováno stanovisko Konference rektorů) Jenže co dělalo české vysoké školství v době, kdy se tunelování připravovalo a realizovalo? Přijala tehdy Konference rektorů nějaké stanovisko? A nyní, když se připravuje největší tunel v ČR od doby jejího vzniku zvaný 2. 3. pilíř penzijního systému, co na to Konference rektorů?
21
Děkuji za pozornost valencik@seznam.cz www.vsfs.czwww.vsfs.cz – výzkum – Teoretický seminář EPS www.vsfs.cz/?id=1046 www.vsfs.cz/?id=1046 www.vsfs.czwww.vsfs.cz/?id=1046 ACTA VŠFS www.vsfs.cz/?id=1042 www.vsfs.cz/?id=1042 www.valencik.czwww.valencik.cz (Marathon) www.valencik.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.