Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Ing. Mgr. Hana Foltýnová E-mail: hana.foltynova@czp.cuni.czhana.foltynova@czp.cuni.cz Tel.: 251 080 246 Mgr. et Mgr. Vojtěch Máca E-mail: vojtech.maca@czp.cuni.czvojtech.maca@czp.cuni.cz Tel.: 251 080 246 Tvorba scénářů rozvoje alternativních paliv Úvod do problematiky
2
Scénáře nám mají napomoci Vymezit možnosti rozvoje jednotlivých alternativních paliv Porovnat náročnost jednotlivých scénářů na nové technologie Porovnat dopady implementace jednotlivých scénářů na životní prostředí Porovnat náklady implementace jednotlivých scénářů a jejich ekonomickou efektivitu
3
Metodologie tvorby scénářů „forecasting“ – výhled do budoucnosti vycházející z detailní analýzy současného stavu – lineární statistické modely „backcasting“ – pohled na současnou situaci z budoucí perspektivy („Co můžeme dělat dnes, abychom dosáhli našeho cíle?“) – „roadmaps“ - cesty, které vedou k určitému cíli
4
Forecasting jako zvolená výzkumná metoda Pozitiva: – nejsme omezeni kvótami (např. o minimálním podílu biopaliv) – možnost větší diverzifikace scénářů Negativa: – obtížnější tvorba scénářů – obtížnější vyhodnocení jednotlivých scénářů
5
Základní parametry scénářů Zkoumané období: 2000 – 2020 Zkoumaná paliva: střední období (do 2010): – LPG, CNG a LNG – Biopaliva (jak přimíchávání, tak jejich použití při vyšších koncentracích): Methylestery – z řepky (MEŘO), bioodpadu Čisté rostlinné oleje Bioethanol z pšenice, cukrové řepy, bioodpadu ETBE dlouhé období (do 2020): – Fischer-Tropsch nafta – Ethanol z lignocelulózy – Vodík z obnovitelných zdrojů
6
Podklady pro tvorbu scénářů I. Hart, D., Bauen, A., Chase, A., Howes, J. (2003): Liquid biofuels and hydrogen from renewable resources in the UK to 2050: a technical analysis. UK Department for Transport, E4tech Ltd. IEA (2003): Transport technologies and policies for energy security and CO 2 reductions. IEA energy technology policy and collaboration papers. ETPC Paper No. 02/2003 Hamelinck, C., Broek, R., Rice, B., Gilbert, A., Ragwitz, M., Toro, F. (2004): Liquid Biofuels Strategy Study for Ireland. Sustainable Energy Ireland. Sustainable Energy Ireland Broeck, R., Walwijk, M., Neirmeijer, P., Tijmensen, M. (2003): Biofuels in the Dutch market: a fact-finding study. Report 2GA VU03.12. NOVEM, Utrecht
7
Podklady pro tvorbu scénářů II. Analýza současného stavu – technologická, technická, ekonomická, environmentální Vymezení bariér zavádění alternativních paliv v dopravě Analýza zahraničních zkušeností
8
Scénáře rozvoje alternativních paliv „ 0“ - Base line (BS) – přimíchávání etanolu do benzínu a MEŘA do nafty (5 % objemových), plošně (od roku 2007) – mírný nárůst efektivity konvenčních paliv 2005 – 2010 – 0 % ročně 2011 – 2020 – 1,7 % ročně u nafty a 1,35 % u benzínu; u LPG a CNG 0 %
9
Scénáře rozvoje alternativních paliv Scénář „1“ (plynový I) – BS + pomalý nárůst využívání LPG, CNG a LNG – především u linkové autobusové dopravy a MHD (autobusy), železniční motorové vozy (rekonstruované vozy řady 810) Scénář „2“ (plynový II) – BS + rychlý nárůst využívání LPG, CNG a LNG – ve větší míře také IAD, silniční nákladní doprava („Modrý koridor“) – nástup LNG od 2011 u MHD a železnice
10
Scénáře rozvoje alternativních paliv Scénář „3“ (biopalivový I) – BS + pomalý nárůst využívání čistého rostlinného oleje, směsných paliv s vyšším podílem biosložky (30 % a více), čistého MEŘA a bioethanolu nad 85 % podílu – především u osobních vozidel, 100% MEŘO v zemědělství a lesnictví – od roku 2011 nové technologie – lignocelulóza a syntetická biopaliva (Fischer-Tropsch nafta atd.) Scénář „4“ (biopalivový II) – BS + rychlý nárůst využívání čistého rostlinného oleje, směsných paliv s vyšším podílem biosložky (30 % a více), čistého MEŘA a bioethanolu nad 85 % podílu – významněji také v hromadné dopravě (železnice), u autobusů a nákladních vozidel – od 2011 nové technologie – lignocelulóza a syntetická biopaliva
11
Scénáře rozvoje alternativních paliv Scénář „5“ (elektro a vodík z obnovitelných zdrojů) – BS + nárůst využívání hybridních technologií, vodíku a elektročlánků – především u osobních vozidel, autobusů a silniční nákladní dopravy – po 2015 nástup vodíku z biomasy
12
Děkuji za pozornost!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.