Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilPatrik Vítek
1
Imperativy regionálního rozvoje dneška Pracovní seminář ke grantovému projektu GAČR č. 402/04/0078 „Inovativní koncepty a přístupy v socioekonomickém rozvoji územních jednotek“ Ostravská univerzita, 25.-26.5.2005
2
Světový kontext globalizace rychlý rozvoj technologií extenzivní výměna informací a znalostí faktory určující přechod na znalostní ekonomiku
3
Evropský kontext Regionální dimenze ekonomického rozvoje - Sdělení komise o regionální dimenzi přijaté 03/10/01 (COM(2001)549) Regiony jako hnací síla znalostní ekonomiky Geografická blízkost – nejsilnější faktor pro intelektuální, komerční a finanční výměnu jako základu pro inovační proces Prostorový základ pro klastry
4
Proč jsou znalosti klíčové? jsou hlavním zdrojem konkurenční výhody většina tradičních zdrojů je obecně dostupná, klesající dopravní náklady dále snižují možnosti konkurovat cenou potřeba inovovat a specializovat se Klíčem k rozvoji a konkurenceschopnosti je schopnost lokálních aktérů proměnit znalosti, dovednosti a talent v trvale udržitelnou a vytvářenou výhodu
5
Co je cílem? Konkurenceschopnost. Konkurenceschopnost firem vs. lokalit (místa) Zpráva Scottish Enterprise z r. 1996 potvrzuje, že ‘Místa skutečně soutěží, aby vytvořila, přilákala a udržela si ekonomické hráče – firmy a jednotlivce – kteří budou tvořit pracovní místa, příležitosti a blahobyt.’
6
STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ TVORBA A REALIZACE REGIONÁLNÍCH ROZVOJOVÝCH STRATEGIÍ Strategické programy zahraničních regionů: Region Horní Rakousko: Innovative Upper Austria 2010 5 strategických oblastí, € 600 mil. Region North East, Velká Británie: - The Raising of Regional Competitiveness (1996 – 1999) - Regional Image Strategy Edinburgh Region (Scottish Enterprise): A region of excellence for innovative start-ups PAXIS, 6.RP (2003-2005)
7
SPECIALIZACE, INOVACE identifikace silných a potenciálních rozvojových sektorů / klastrů funkční inovační regionální systém Specializace + inovace = KONKURENČNÍ VÝHODA REGIONU
8
METODIKA - etapa 0 ETAPA 0 – Definice - trvání 12 měsíců Vytvoření struktury projektového řízení Výběr národních a mezinárodních expertů Vybudování regionálního konsenzu pro daný projekt Zvyšování povědomí o inovační strategii Definice projektové metodiky Shoda místních aktérů na cílech projektu, na pracovním programu a metodických postupech Vybudování způsobu spolupráce s partnery v regionu Výzkum od stolu k shromáždění základních dat
9
METODIKA – etapa 1 ETAPA 1 – Analýza – trvání 12 měsíců Realizace opatření předpokládaných v Etapě 0 SWOT analýza regionu včetně analýzy sektorů, které představují budoucí ekonomický růst Analýza regionální poptávky – identifikace potřeb firem Analýza regionální nabídky – stávající infrastruktura První závěry k rozvinutí strategického rámce a akčního plánu
10
METODIKA – etapa 2 ETAPA 2 – Strategie a implementace Definice strategie, evaluace, monitoring a implementační mechanismy, pilotní projekty Testování konkrétních akcí v rámci strategie Vytvoření monitorovacího systému k vyhodnocení akcí Vytvoření trans-regionálních struktur, které umožní spolupráci na poli propagace inovací s partnerským/i regionem/y
11
MĚŘENÍ REGIONÁLNÍ KONKURENCESCHOPNOSTI Jednotná národní metodika DTI,Velká Británie The Business Competitiveness Indicators (BCIs) teritoriální jednotka NUTS balíček ukazatelů se aktualizuje dvakrát ročně
12
Ukazatele konkurenceschopnosti Registrace a odhlašování obchodních společností. Míra přežití registrovaných firem. Hrubá přidaná hodnota a HPD na hlavu v regionu. Zaměstnanost. Průměrné výdělky. Nezaměstnanost. Počet uchazečů. Nedostatečné příjmy – rodiny na podpoře. Kvalifikace/dovednosti.
13
VYHODNOCENÍ KONKURENCESCHOPNOSTI Výroční zpráva o regionální konkurenceschopnosti Benchmarking s jinými kraji Programy na podporu regionální konkurenceschopnosti
14
Regionální konkurenceschopnost LÁKÁNÍ ZAHRANIČNÍCH INVESTIC Hledisko nových znalostí – zahraniční firmy jako zvyšování znalostí lokální pracovní síly Pro získání pozice regionu světové třídy je třeba vidět 5 výzev: rozvíjet jádrové schopnosti rozvíjet spolupráci mezi podniky rozvíjet pracovní síly rozvíjet civilně-podnikatelské vedení (leadership) lákat přímé investice Vytvořit systém funkčních služeb a marketingu
15
Regionální konkurenceschopnost KLASTRY (i) Tvorba Know-How Veřejné financování univerzit a výzkumných pracovišť Vědecké parky Zakázky pro výzkumné instituce Dotace / daňové úlevy pro průmyslový výzkum Oživení a podpora VV základny
16
Regionální konkurenceschopnost Klastry (ii) Komercializace vědecké základny Transfer know-how Organizace pro transfer technologií Styčná místa Univerzita/podnik Zvyšování povědomí a nabídka technologií Kooperační činnost a iniciativa VV center
17
Regionální konkurenceschopnost Klastry (iii) Zvyšování konkurenceschopnosti regionální ekonomiky Zásobovat MSP inovacemi Mezifiremní iniciativy v rámci klastrů Prostředníci mezi firmami a inovacemi (rozhraní) Technologické audity a poradenství pro MSP Podpora inovací podle poptávky Meziregionální benchmarking
18
Závěrečné shrnutí Znalostní ekonomiky, regionální konkurenceschopnosti a inovačního pokroku nedosáhneme bez místní koordinace společného úsilí strategického plánování systematického měření, monitoringu a vyhodnocování
19
Děkuji za pozornost PaedDr. Pavla Břusková zástupkyně GŘ Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Výstavní 8, 702 00 Ostrava Tel: +420 595 693 885, 602 742 672 pbruskova@msunion.cz pbruskova@msunion.cz www.msunion.cz www.dynamicregion.czwww.msunion.czwww.dynamicregion.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.