Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Metody pedagogické diagnostiky
2
Metody pedagogické diagnostiky:
Z psychologie Vlastní metody (hodnocení, klasifikace, analýza školních výsledků …)
3
Metody pedagogické diagnostiky:
Dostupné a často používané: Pozorování Rozhovor Anamnéza Dotazníky Testy Analýzy výsledků činnosti a analýzy úkolů
4
Metody pedagogické diagnostiky:
Se speciální přípravou, zácvikem, vybavením: Sociometrie Projektivní techniky Asociační techniky Standardizované testy
5
pozorování
6
POZOROVÁNÍ: Velmi důležitá metoda pro učitele Musí mít: Cíl Záměr
Zpracování výsledků Je ovlivněno řadou subjektivních faktorů Pozor na možné chyby
7
Pozorování ve škole: Chování a jednání žáků Tělesné projevy žáka
Koginitivní úroveň žáka Vztahy v kolektivu třídy
8
Druhy pozorování: ČAS – krátkodobá a dlouhodobá Přímé a skryté
Nepřímé ( výpověď jiných osob) Strukturované (předem připravené, stanovené jevy, kategorie, pozorovací formulář) Nestrukturované (stanoveny jevy, osoby)
9
Záznam z pozorování:
10
Záznam z pozorování: Místo Čas Předmět pozorování Situace pozorování
Kdo pozorování prováděl Metodické poznámky Informace o výsledku
11
rozhovor
12
ROZHOVOR Obtížná, ale přínosná metoda Vhodná doplňující metoda
Neměl by být dlouhý, fádní (použití loutek, hraček …) CÍL a PLÁN FORMULACE OTÁZEK ZPŮSOB ZAZNAMENÁVÁNÍ
13
Pravidla vedení rozhovoru:
Vhodná situace, prostředí Dostatečný časový prostor Správný postup (obecnější otázky zásadní otázky) Alternativní otázky Akceptovat subjektivní odpovědi Přesný, objektivní záznam
14
Jak se správně ptát dětí:
Vyhýbat se dlouhým souvětím, složitým a cizím výrazům Vyhýbat se sugestivním otázkám Vžít se do pozice tázaného Sledovat neverbální složku
15
Varianty řízeného rozhovoru:
STRUKTUROVANÝ otázky – pevně stanovená forma, počet, pořadí zapisování odpovědí POLOSTRUKTUROVANÝ Stanoven záměr, cíl a oblasti Může se změnit pořadí otázek VOLNÝ Konkrétní cíl Nejsou stanoveny prostředky
16
OTÁZKY: OTEVŘENÉ UZAVŘENÉ PŘÍMÉ NEPŘÍMÉ PROJEKTIVNÍ
„Co rád děláš?“ „V kolik hodin chodíš spát?“ PŘÍMÉ NEPŘÍMÉ PROJEKTIVNÍ „Bojíš se bouřky?“
17
anamnéza
18
Pozor na zkreslení, nepřesnosti a chyby ve vzpomínkách!!!
ANAMNÉZA: Řecké anamnesis = rozpomínání Údaje z minulosti jedince mající významný vztah k poznání osobnosti OBJEKTIVNÍ SUBJEKTIVNÍ Heteroanamnéza autoanamnéza Objektivní data Subjektivní data věk, třída, … názory, hodnotící výroky Pozor na zkreslení, nepřesnosti a chyby ve vzpomínkách!!!
19
OSOBNÍ ANAMNÉZA: Vývoj dítěte těhotenství, porod Motorika Řeč
Zdravotní stav Zájmy
20
RODINNÁ ANAMNÉZA: Základní rodinné údaje Vztah rodičů k dítěti Výchova
Výchovné metody Výchovné obtíže, problémy Členové rodiny Příprava na vyučování
21
ŠKOLNÍ ANAMNÉZA: = SOCIÁLNÍ Předškolní věk Počáteční zkušenosti na ZŠ
Vztah k učitelům Obtíže Spolupráce s rodiči Postoj učitelů
22
dotazníky
23
DOTAZNÍK: písemné kladení otázek Písemné odpovědi
Údaje od velkého množství respondentů v krátkém čase Založeny na subjektivním hodnocení U DĚTÍ POZOR NA: Čtení Posouzení odpovědi Introspekce Vhodné u staršího školního věku, nebo pro rodiče.
24
Práce s dotazníkem: Vysvětlení cíle Anonymita
Formulace dotazů – stručně, výstižně Nevkládat cizí pojmy Soukromí respondentů Časová úměrnost
25
Položky v dotaznících:
26
Položky v dotaznících uzavřené
28
ŠKÁLY V DOTAZNÍCÍCH:
30
DIDAKTICKÉ TESTY
31
DIDAKTICKÉ TESTY: Písemné ověřování vědomostí, dovedností
Rychlé získání informací o všech žácích Porovnávání výkonů mezi žáky Porovnávání výkonů jednoho žáka Uplatnění (čtení, porozumění, psaní)
32
Kritéria: VALIDITA RELIABILITA SENZIBILITA OBJEKTIVITA
33
OTEVŘENÉ POLOŽKY DIDAKTICKÝCH TESTŮ:
34
UZAVŘENÉ POLOŽKY DIDAKTICKÝCH TESTŮ:
36
ANALÝZA VÝSLEDKŮ ČINNOSTÍ A ANALÝZA ÚKOLŮ
37
ANALÝZA VÝSLEDKŮ ČINNOSTÍ A ANALÝZA ÚKOLŮ
Hodnocení kresby, písemných projevů, domácích úkolů, deníčku, výrobků a výsledků dětské práce. Analýza činností žáka a jeho výsledků v průběhu vyučování: postupy, způsoby řešení úkolů, myšlenkové operace, pracovní tempo rozbor chyb – místo chyby, typ chyby, závažnost chyby Analýza specifických výkonů žáka: sport, hudební zájmy, výtvarné, organizační, tvůrčí, dramatické apod. Analýza prospěchu žáka: vývojově zaměřená, porovnávání hodnocení
38
Pedagogická dokumentace
39
Pedagogická dokumentace:
Dokumenty charakterizující dítě i instituci. Patří sem doklady o činnosti škol, ústavů, institucí, učební plány, osnovy, přípravy na výuku, metodické pomůcky, záznamy o žácích, pozorování, postřehy. Je nezbytná pro kvalitní diagnózu. PORTFOLIO Soubor prací žáka sebraných za určitou dobu výuky (písemné, výtvarné práce, záznamy učitele, rodičů…) – umožňuje sledovat vývoj žáka, jeho pokroky za určité časové období.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.