Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Smyslová ústrojí Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_181_Biologiečlověka_Smyslováústrojí Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace
2
Anotace: Tento digitální učební materiál je určen pro seznámení žáků se smyslovými orgány Materiál vysvětluje pojmy zrak, sluch, čich, chuť a hmat Je určen pro předmět přírodopis, 8.ročník. Tento materiál vznikl ze zápisů autora, který vycházel z učebnice: Černík,V., Bičík,V, Martinec,Z., Přírodopis 3: Biologie člověka se základy etologie a genetiky pro žáky základní školy (8. ročník) a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1.vyd. Praha:SPN, 1998, ISBN
3
Smyslová ústrojí - čidla
Smyslové orgány –zachycují informace o změnách vnějšího a vnitřního prostředí Receptory – buňky, které reagují na podráždění Dostředivá nervová dráha – patří ke každému smyslovému orgánu – vede informace do centrální nervové soustavy Základní smysly – čich, sluch, chuť, hmat a zrak
4
Čich Čich – vývojově nejstarší smyslové ústrojí
Receptory se nachází v horní části dutiny nosní Základ tvoří čichové buňky uložené v nosní sliznici Čich se podílí na zvýšení činnosti trávicích žláz když jídlo voní Varuje také před látkami ohrožujícími zdraví. Kvalita čichu závisí na průchodnosti nosních dutin
5
Chuť Chuť je spojena s činností trávicí soustavy
Hlavní orgán – jazyk – obsahuje chuťové pohárky (papily) – jsou uloženy ve sliznici měkkého patra Zaznamenávají látky rozpuštěné ve vodě a slinách Základní chuťové vjemy – sladkost slanost kyselost, hořkost
6
Hmat Hmat – umožňuje vnímat fyzikální podněty z vnějšího prostředí – tlak, chlad, teplo, bolest Jeho receptory jsou uloženy v pokožce celého těla a ve sliznicích dutiny ústní a nosní Zaznamenávání bolesti - jeden z nejdůležitějších úkolů hmatu Varuje před úrazem nebo nastupujícím onemocněním
7
Sluch Pomocí sluchu vnímáme okolní prostředí, umožňuje nám komunikovat mezi sebou Orgán sluchu – ucho Ucho se skládá ze tří částí – vnější ucho, vnitřní ucho, střední ucho Vnější ucho – tvoří ho boltec a vnější zvukovod zakončený bubínkem V dutině středního ucha – tři kůstky – kladívko, kovadlinka, třmínek – jsou spojeny kloubem Eustachova trubice – vyrovnává tlak mezi uchem a vnějším prostředím Vnitřní ucho – obsahuje blanitého hlemýždě Jsou zde ústrojí pro vnímání pohybu a polohy těla a hlavy
8
Sluch - nemoci Nedoslýchavost či úplná hluchota – může být vrozená nebo vzniknout po nemoci (zánět) a po úrazu. Poškozeny mohou být bubínek, sluchové kůstky, hlemýžď, sluchový nerv. Sluchu škodí nadměrný hluk – vzniká poškození orgánu Přibývající věk – sluchové buňky zanikají, starší lidé hůř slyší Zánět středního ucha – hlavně u dětí – infekční zánět sliznice středoušní dutiny. když se neléčí – až ztráta sluchu Závrať – pocit, že se vše kolem člověka bez příčiny točí. Bývá způsobena úrazem, virovým onemocněním nebo mořskou nemocí
9
Zrak Nejdůležitější lidský smysl
Zaznamenává dopadající světlo, jeho intenzitu, barvu Pomocí zraku vnímáme okolní prostředí, předměty, jejich prostorové uspořádání, pohyb Oko – orgán zraku Uložení - v očnici a chráněné nadočnicovým obloukem s obočím Vpředu je chrání pohyblivá víčka a řasy Sliznici víček tvoří blanka – spojivka – zde ústí slzné žlázy produkující slzy
10
Zrak - oko Vnější vrstva oka – bělima – udržuje stálý tvar oka
a chrání jeho vnitřní části V přední části přechází v rohovku Cévnatka – vyživuje jednotlivé části oka Duhovka – barva závisí na množství pigmentu Zornice – uprostřed duhovky Čočka – umístěna za zornicí – zavěšena na řasnatém tělese Akomodace – změna tvaru čočky Sítnice – tvoří vnitřní vrstvu oka Krátkozrakost – dobře vidí nablízko, na dálku rozmazaně Dalekozrakost – daleké předměty vidí dobře, špatně blízké Šilhavost – špatná koordinace okohybných svalů Barvoslepost – vrozená vada – nerozliší některé barvy Šeroslepost – špatně vidí za šera
11
Opakování - otázky Jakou funkci mají smyslové orgány?
Vyjmenuj základní smysly. Na čem závisí kvalita čichu? Jaký je hlavní orgán chuti? Vyjmenuj základní chuťové vjemy. Co umožňuje hmat? Který je jeden z nejdůležitějších úkolů hmatu? Ze kterých tří částí se skládá ucho? Jaké nemoci sluchu znáš? Kde je uložen nejdůležitější lidský smysl? Vyjmenuj některé poruchy zraku.
12
Použité zdroje
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.