Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna"— Transkript prezentace:

1 Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna 9. 10. 2012
Komunikační zásady Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna

2 Pracovní podmínky Klíčovou otázkou je zajištění bezpečí.
Pracovník je sám o sobě nástroj, tedy nejprve je nutné, aby si zajistil pro výkon své profese bezpečné podmínky. Zdroje - jasné hranice odpovědnosti, pracovní náplň konkrétního pracovníka. Ověřené metody, ale i osobní zázemí.

3 Posouzení situace Klientovo chování/postoje může v pracovníkovi vyvolávat pocity ohrožení. Jak vážné je toto ohrožení? Jak akutní je toto ohrožení? Posoudím-li situaci jako ohrožující a klientovy možnosti v tuto chvíli jako nedostatečné – zvolím nabídku instituce, která je schopná problém řešit.

4 Postup při jednání Pracovník hledá a posiluje ty klientovy možnosti, které zvyšují jeho kompetence. Hledání výjimek z problémů, perspektiv, silných stránek, oceňování… Podle toho, jak se tato práce daří, pracovník si potvrzuje správnost svého postupu, popř. pokud klient není schopen, nemůže a nebo nechce spolupracovat – pracovník znovu zvažuje přechod ke kontrole.

5 Osobní citlivá místa Co lze dělat, pokud se mne případ „osobně“ dotýká? „Zatnout zuby a vydržet to“– jde to, ale je to rizikové pro pracovníka i klienta a velmi energeticky náročné – nebezpečí vyhoření! Pokusit se tyto zkušenosti zpracovala využít jich pak tvořivě v další praxi – možnosti supervize, kolegiální rady, dovolit si být také klientem. Rovnocennou variantou je také možnost předání případu kolegovi.

6 Přerámování Tzv. re-kontextualizace
Technika: kreativní hledání pozitivního kontextu situace, za které hrozí stereotypní zasazení partnera v komunikaci. Nejedná se o eufemismy – fenomenologicky: proces utváření významu situace. Otázka disciplíny – třeba praktikovat.

7 Teorie nálepkování – deviace
Situace a její vyhodnocování má určující vliv na vnímání. Jaké aktivizujeme aktéry, pokud mluvíme o odchylce proti očekávanému/kýženému jednání. Stigma, jako řetězec emocionálních rituálů – na mikroúrovni komunikace zohledňovaná zkušenost.


Stáhnout ppt "Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna"

Podobné prezentace


Reklamy Google