Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková
2
PROČ vedeme s klientem pohovor? Abychom si s klientem vytvořili určitý vztah spolupráce Abychom se dozvěděli fakta Abychom se dozvěděli klientovy cíle => pohovor s klientem jako komplexní záležitost
3
Vytvořit s klientem vztah Prostředí Vzhled právníka Místo k sezení Omezit možná vyrušení Uvítání 4P: pozdravit, podat ruku, představit se, posadit klienta (meet, greet, seat) Rozloučení Podat ruku, pozdravit
4
Vzhled právníka
5
Místo k sezení
6
Pokládání otázek Nejprve nechte klienta, aby povídal sám (v lepším případě) Pokud to nepůjde, klaďte otevřené široké otázky Pak se klienta doptávejte na detaily a ověřujte si, co jste si zapamatovali užšími (případně uzavřenými) otázkami
7
Naslouchejte Aktivně naslouchejte Aktivní naslouchání podporuje tok rozhovoru bez toho, abyste se museli klienta něco ptát Mimika, fráze… Dělejte si poznámky Obvykle klientům nevadí, když se jich ptáte, ale je slušné se na to zeptat, případně je na to upozornit Nejprve se snažte pouze naslouchat Snažte se neztratit oční kontakt!
8
Proč někdy pohovor vázne? Samotný pohovor může být pro klienta nepříjemný (osobní sdělení, nepříjemná fakta…) Někdy má klient pocit, že vám musí říct pouze ty pozitivní věci Někdy má klient k právníkovi přílišný respekt jako k autoritě
9
Jak to napravit? Vytvořením důvěryhodného a příjemného vztahu právník-klient Projevením respektu a empatie ke klientovi a jeho problému Nonverbální komunikací Aktivním nasloucháním Příjemným prostředím v kanceláři Pokládáním jasných a srozumitelných otázek
10
Plánování pohovoru Přípravná část Krátká úvodní část Část, kde sbíráme informace Část, kde zjišťujeme klientovy cíle (Část, kde si stanovujeme předběžné cíle) závěrečná část
11
Přípravná část Pokud máme s klientem sjednanou schůzku a víme alespoň minimálně, o čem je jeho problém, můžeme se připravit Nastudujeme základní právní předpisy k problému Upozorníme klienta na to, aby s sebou vzal všechny papíry které k věci má
12
Krátká úvodní část Úvodní fráze k otevření rozhovoru: „Jak vám mohu pomoci?“ „Jaký je váš problém?“ … Oslovujte klienta příjmením Pokud by si mohli klienti vybrat, většina z nich, by nejraději nešla za „právníkem“. Raději by šli za normální lidskou bytostí, která dělá tu práci, kterou právník.
13
Část se sběrem informací Nejdelší část Obvykle vám klient povypráví svůj příběh Pak byste se měli podrobněji doptávat na detaily Pak zopakujete příběh klientovi tak, jak jste jej z jeho vyprávění pochopili a klient vás opravuje, případně doplňuje
14
Část s identifikací cílů Vybrané cíle budou určovat zvolenou strategii a možnosti k vyřešení problému
15
Závěrečná část Tato část nastává v okamžiku, kdy víte, že klient chce, abyste mu radu poskytli právě vy a vy ji chcete právě tomuto klientovi poskytnout 1) upozorněte klienta na to, co by NEMĚL DĚLAT, aby situaci nezhoršil 2) řekněte klientovi, co by MĚL UDĚLAT (donést vám dokumenty, zjistit další informace…) 3) obeznamte klienta s tím, co UDĚLÁTE VY Řekněte klientovi, jak vás má kontaktovat
16
Interviewing = Výslech svědka Specifická otázka
17
Výslech svědka Od pohovoru s klientem se liší Svědek nepotřebuje vaši pomoc, ale vy potřebujete jeho Pravděpodobně s vámi nebude chtít komunikovat Nemusíte si s ním vytvářet žádný vztah
18
Typy svědků Přátelský Chce, abyste vy/váš klient vyhráli Neutrální Je mu jedno, kdo vyhraje nebo prohraje Nepřátelský Chce, abyste vy/váš klient prohráli
19
Děkuji za pozornost! Dotazy?
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.