Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
VÝCHODISKA PRO ROZVOJ VŮDCOVSTVÍ
WORKSHOP HR ŽIVĚ LEADERSHIP VÝCHODISKA PRO ROZVOJ VŮDCOVSTVÍ PETR SKALA – ředitel SCHOTT EP LANŠKROUN s.r.o. DUŠAN ŠTAINER – ŠTAINER CONSULTING PRAHA 2. ZÁŘÍ 2005 Ing. Štainer Dušan – ŠTAINER Consulting • Teplická 5 • Hranice • • Telefon: •
2
LEADERSHIP JE MOTOREM VIZE
VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ VIZE SPOLEČNOSTI „MANAŽEŘI JSOU VYSTAVENÍ VELMI NÁROČNÝM VÝZVÁM, JE POTŘEBA SILNÝ ENERGICKÝ LEADERSHIP“ STRATEGIE SPOLEČNOSTI ZÁKLADNÍ HODNOTY STANDARDY A OČEKÁVANÉ CHOVÁNÍ PRACOVNÍKŮ Vyžadované manažerské kompetence (LEADERSHIP) Systém řízení pracovního výkonu v organizaci Etický kodex
3
LEADERSHIP JE NEZBYTNÝ
KLÍČOVÉ AKTIVÁTORY PRACOVNÍ ENERGIE PODLE EXCELLENCE MODELU EFQM JSOU: LEADERSHIP URYCHLUJÍCÍ ZMĚNY CHOVÁNÍ. ZÁKLADNÍ HODNOTY UMOŽŇUJÍCÍ ZAMĚSTNANCŮM, PODPOROVANÝM VEDOUCÍMI, OPTIMÁLNĚ PLNIT POŽADAVKY ZÁKAZNÍKŮ. KOMPETENCE UMOŽŇUJÍCÍ LIDEM CHTÍT USPĚT PŘI DOSAHOVÁNÍ VÝSLEDKŮ. ORGANIZAČNÍ STRUKTURA PODLE PODNIKATELSKÝCH PROCESŮ (INFORMOVÁNÍ, INTEGRACE, INTERAKCE, KOOPERACE, ZAPOJOVÁNÍ, TÝMOVÁ PRÁCE…). ŘÍZENÍ LIDÍ: ŘÍZENÍ VÝKONU (PŘIJÍMÁNÍ, ŘÍZENÍ KARIÉRY, HODNOCENÍ, TRÉNINK A OSOBNÍ ROZVOJ, ODMĚŇOVÁNÍ, KOMUNIKOVÁNÍ).
4
DEFINICE LEADERSHIPU JE ZALOŽEN NA PROCESU UPLATŇOVÁNÍ PROKAZATELNÉHO VLIVU VEDOUCÍHO NA ZMĚNY V CHOVÁNÍ JEDNOTLIVCŮ I SKUPIN. JE ZALOŽEN NA PŮSOBENÍ VEDOUCÍHO – NA JEHO OSOBNÍM PŘÍKLADĚ (INSPIRACI), PODPOŘE A MOTIVACI ČLENŮ SKUPINY K ZJEVNÉMU VYNALOŽENÍ URČITÉ ENERGIE (ANGAŽOVANOSTI) NA DOSAHOVÁNÍ OČEKÁVANÝCH VÝSLEDKŮ.
5
VÝCHODISKA PRO ROZVOJ LEADERSHIPU
1. LEADERSHIP SE LZE UČIT SPOLU SE ZÍSKÁVÁNÍM ZKUŠENOSTÍ, JE TO DOVEDNOST, ŽIVOTNÍ STYL (BENNIS, NANUS 1985). 2. LEADERSHIP KOMPETENCE LZE VYJÁDŘIT MODELEM 4 FAKTORŮ MANAŽERSKÉ ZPŮSOBILOSTÍ. 3. LEADERSHIP KOMPETENCE JSOU ZAKOTVENY V EVROPSKÝCH STANDARDECH MANAŽERSKÝCH ZPŮSOBILOSTÍ. 4. LEADERSHIP LZE UPLATŇOVAT A ROZVÍJET PODLE TEORIE SITUAČNÍHO VŮDCOVSTVÍ (HERSEY, BLANCHARD 1977) 5. VÝZNAM LEADERSHIPU JE IDENTIFIKOVÁN V EXCELLENCE MODELU EFQM.
6
MODEL 4 FAKTORŮ MANAŽERSKÝCH KOMPETENCÍ
ODBORNOST (funkční kompetence) MANAŽERSKÉ ZNALOSTI (koncepční, sociální, technické) ROVINA ZNALOSTÍ ROVINA DOVEDNOSTÍ A ZKUŠENOSTÍ Leadership Competencies are only part of the criteria for successful performance in a leadership role. Naturally, as a basis for success , a leader requires skills and knowledge from their professional area of expertise, in addition to learning and developing through experience in various jobs. Their track record will show how they have performed up to now, and whether they have been successful or not. The definition of Leadership Competencies contains three important elements: - “The common personal characteristics”, that is the characteristics generally found in leaders, not those which are idiosyncratic, related only to certain functions or cultures, or otherwise situationally specific. - “Critical for outstanding performance”: The Leadership Competencies are distinguishing qualities found in superior performers. The framework does not contain a menu of every characteristic found in managers. - “Observable and measurable”, these characteristics have to be something we can observe in others in order to be meaningful. We must also be able to assess levels of ability so we can replicate, counsel, develop and select individuals accordingly. Leadership Competencies are different from business “core competencies”. The term “core competencies” refers to capabilities at organization/business level, whilst Leadership competencies refer to individual behavior. OSOBNOST (charakter, hodnoty, motivy, postoje) LEADERSHIP
7
LEADERSHIP KOMPETENCE
LEADERSHIP JE PROSAZOVÁNÍ POZITIVNÍHO VLIVU NA ČINNOST LIDÍ A PODPORA JEJICH RŮSTU. TAKOVÉ CHOVÁNÍ - VŮDČÍ ROLE - OČEKÁVAJÍ SPOLUPRACOVNÍCI OD SVÉHO VEDOUCÍHO. (MINTZBERG) LEADERSHIP KOMPETENCE JSOU POZOROVATELNÉ A MĚŘITELNÉ SCHOPNOSTI VEDOUCÍCH, KTERÉ JSOU ROZHODUJÍCÍ PRO JEJICH VYNIKAJÍCÍ VÝKONNOST A ÚSPĚŠNOST.
8
EFEKTIVNÍ PROFESIONÁLNÍ MANAGEMENT (LEADERSHIP) (Evr. standardy manaž
EFEKTIVNÍ PROFESIONÁLNÍ MANAGEMENT (LEADERSHIP) (Evr. standardy manaž. způsobilostí a kompetence podle Bennise) Plánování k optimálnímu dosažení výsledků - Řízení pozornosti Projevování zájmu o dokonalost Stanovování a prioritizace cílů Sledování a reagování na skutečné činnosti oproti plánovaným Vedení ostatních k optimálním výsledkům - Řízení důvěry Projevování citlivosti pro potřeby ostatních Vytváření pozitivních vztahů s ostatními Získávání závazků ostatních Pozitivní prezentování sebe sama ostatním Vedení sebe sama k optimálním výsledkům - Řízení sebe sama Projevování sebevědomí a osobního úsilí Řízení osobních emocí a stresů Řízení osobního učení a rozvoje Používání intelektu k optimalizaci výsledků - Řízení významu Shromažďování a organizování informací Identifikování a aplikování představ Rozhodování
9
LEADERSHIP KOMPETENCE
Odborné a firemní znalosti Integrita Přizpůsobivost Rozvoj sebe sama Efektivní management Osobní kvality Týmová práce Orientace na zákazníky Řízení vztahů Vytváření sítě konexí Řízení konfliktů Podpora otevřené komunikace Aktivní naslouchání Interpersonální role Přesvědčivost Ústní komunikace a projev Informační role Orientace na kvalitu Analytické schopnosti Rozhodovací role Cílově orientovaný management Podporování změn Orientace na výsledky Plánování Organizační role Koučování a rozvoj Motivace Motivační role
10
SITUAČNÍ VŮDCOVSTVÍ - LEADERSHIP
(Hersey, Blanchard) LEDERSHIP (VŮDCOVSKÉ) CHOVÁNÍ BERE V ÚVAHU VÝVOJOVOU ÚROVEŇ NÁSLEDOVNÍKŮ, JEJICH POTŘEBY A SCHOPNOSTI A PODPORUJE JEJICH OSOBNÍ ROZVOJ. PARTICIPOVÁNÍ KOUČOVÁNÍ Podporující chování / orientace na lidi DELEGOVÁNÍ NAŘIZOVÁNÍ Direktivní chování / orientace na úkoly
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.