Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
www.zlinskedumy.cz Název a adresa školy
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů 570 Rožnov pod Radhoštěm Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Využití ICT ve výuce Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Stupeň a typ vzdělávání Odborné vzdělávání Vzdělávací oblast Jazykové vzdělávání Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Název tematické oblasti (sady) Gramatika a větná skladba Název vzdělávacího materiálu Zájmena ukazovací, tázací, vztažná, neurčitá a záporná Druh učebního materiálu Výuková prezentace Anotace Prezentace slouží k zopakování a následnému procvičení druhů zájmen (kromě osobních). Může být použita jako pracovní list pro žáka ve všech ročnících. Rovněž obsahuje přehled druhů zájmen, skloňování vybraných zájmen, procvičování, úkoly a správná řešení. Klíčová slova Zájmena, skloňování, druhy zájmen – ukazovací, přivlastňovací, tázací, vztažná, neurčitá, záporná Ročník I. – IV. ročník SŠ Typická věková skupina 16 – 19 let Autor Mgr. Bronislava Zezulová Datum zhotovení
2
Slovní druhy Zájmena 2
3
Ukazovací zájmena Ukazujeme na určitou osobu, zvíře, věc nebo vlastnost. ten, tento, tenhle, onen, takový, týž, tentýž, sám Jaký tvar budou mít uvedená zájmena v rodě ženském a v rodě středním? rod ženský: ta, tato, tahle, ona, taková, táž, tatáž, sama rod střední: to, toto, tohle, ono, takové, totéž, samo (zájmeno týž tvar střední rodu nemá) VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
4
Ukazovací zájmena Skloňování zájmen týž, tentýž v jednotném čísle: pád
mužský rod ženský rod střední rod 1. p. týž, tentýž táž, tatáž totéž 2. p. téhož téže 3. p. témuž 4. p. téhož (chlapce), týž, tentýž (stroj) touž, tutéž 6. p. témž, tomtéž 7. p. týmž, tímtéž touž, toutéž VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
5
Zájmena ukazovací Skloňování zájmen týž, tentýž v množném čísle: pád
mužský rod ženský rod střední rod 1. p. tíž, titíž (chlapci), tytéž (stroje) tytéž táž, tatáž 2. p. týchž 3. p. týmž 4. p. tytéž (chlapce, stroje) 6. p. 7. p. týmiž VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
6
Zájmena ukazovací – procvičování
Doplň správný tvar zájmena v příslušném pádě: Koupil jsem si (tatáž) knihu. S (tentýž) člověkem jsem se potkal i včera. O (totéž) dítěti si vykládali ve škole. Bez (tytéž) dívek nemůžeme vyhrát zápas. Koupil jsem si tutéž knihu. S tímtéž člověkem jsem se potkal i včera. O tomtéž dítěti si vykládali ve škole. Bez týchž dívek nemůžeme vyhrát zápas. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
7
Zájmena tázací Používají se v otázkách (tážeme se po osobě, věci, zvířeti nebo vlastnosti, abychom si doplnili svou znalost). Kdo, co, jaký, který, čí Například: Kdo to udělal? Která z vás tu byla první? Jaký program vás v televizi zajímá? Vymysli další věty, ve kterých se objeví tázací zájmeno. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
8
Zájmena vztažná Vyjadřují vztah vedlejší věty k některému členu věty hlavní. Kdo, co, jaký, který, čí, jenž Například: Udělal to ten, kdo přišel poslední. Milan byl první, který vypočítal celý příklad. Zajímá nás, jaký program bude odpoledne. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
9
Zájmena vztažná - cvičení
Doplň vhodné vztažné zájmeno: Zajímalo nás, ___ se včera stalo. Petra je ta pravá, ___ nás může zachránit. Stále nevíme, ___ to přinesl. Řekni mi, ___ byl včera večírek. Zajímalo nás, co se včera stalo. Petra je ta pravá, jež, která nás může zachránit. Stále nevíme, kdo to přinesl. Řekni mi, jaký byl včera večírek. Skloňování vztažných zájmen si přečti v pravidlech českého pravopisu. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
10
Zájmena neurčitá Nenaznačují blíže o kom nebo o čem je řeč, jsou spíše obecná. Někdo, něco, ledaskdo, ledaco, nějaký, něčí, kdokoli, cokoli, kdosi, cosi, kterýsi, jakýsi, leckdo, leckterý, atd. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
11
Zájmena neurčitá – cvičení
Doplň vhodné neurčité zájmeno: Pod oknem mohl stát ___. ____ z nás mohl vyhrát. ____ se stane, zůstaneme spolu. ____ chlapec se nás ptal na cestu. Povídalo se o tom ____. ____ jsme zaslechli už včera. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
12
Zájmena neurčitá – výsledek cvičení
Výsledek cvičení – například: Pod oknem mohl stát kdokoli, ledaskdo, leckdo. Kdokoli, leckterý, kterýkoli z nás mohl vyhrát. Cokoli se stane, zůstaneme spolu. Kterýsi, jakýsi chlapec se nás ptal na cestu. Povídalo se o tom všelico, ledaco, cokoli. Cosi, něco, ledaco jsme zaslechli už včera. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
13
Zájmena záporná Popíráme existenci nějaké osoby, zvířete, věci, vlastnosti. Nikdo, nic, nijaký, ničí, žádný Doplň vhodná zájmena: Nemluvili o ___ jiném. Dnes na schůzku ____ nepřišel. V utkání jsme neviděli ____ branku. Nezbylo mu vůbec ____. Nemluvili o ničem, nikom jiném. Dnes na schůzku nikdo nepřišel. V utkání jsme neviděli žádnou branku. Nezbylo mu vůbec nic. VY_32_INOVACE_CJ1.ZEZ.07 Mgr. Bronislava Zezulová
14
Urči druh uvedených zájmen, jaký tvar bude mít v 1. pádě?
zájmeno druh tvar v 1. pádě k ničemu o někom s tebou na svém bez něho jenž všichni u kterého téhož k žádné
15
Výsledek cvičení zájmeno druh tvar v 1. pádě k ničemu záporné nic
o někom neurčité někdo s tebou osobní ty na svém přivlastňovací svůj bez něho on, ono jenž vztažné všichni u kterého tázací, vztažné který téhož ukazovací týž k žádné žádná
16
Doporučená literatura k opakování
MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. ISBN HAVRÁNEK, Bohuslav a Alois JEDLIČKA. Stručná mluvnice česká. 26. vyd. Praha: Fortuna, 2002, 246 s. ISBN HAUSER, Přemysl. Čeština hravě. 1. vyd. Praha: Pansofia, 1998, 87 s. ISBN HLAVSA, Zdeněk. Český jazyk pro I.-IV. ročník středních škol: (mluvnická a stylistická část). 3. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997, 279 s. ISBN MELICHAR, Jiří a Vlastimil STYBLÍK. Český jazyk: přehled učiva základní školy s cvičeními a klíčem. 14. vyd. Praha: Fortuna, 2004, 275 s. ISBN PAZDEROVÁ, Eva a Jana SKŘÍČILOVÁ. Nebojme se češtiny. Olomouc: Votobia, 1993, 101 s. ISBN
17
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.