Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
VY_32_INOVACE_ _Rozvoj klíčových kompetencí v předmětu Pracovní činnosti v ročníku. Léčivé rostliny Anotace Prezentace slouží žákům jako názorný materiál, kterým učitel navozuje nové učivo o léčivkách, jejich rozdělení a významu pro člověka. Prezentaci lze využít pro zápis nebo jako podkladový materiál pro práci ve skupinách. Rozvíjí kompetence k učení a k řešení problémů. Vhodné pro žáky 6.ročníků. Vypracovala Ing. Lada Bízová Oblast Člověk a svět práce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing.Lada Bízová
2
LÉČIVÉ ROSTLINY Léčivá rostlina
(léčivka či léčivá bylina) je taková rostlina, která svými obsahovými látkami příznivě ovlivňuje stav organizmu. Dělíme je: podle látek, které obsahují podle toho, kterou část rostliny člověk využívá
3
PODLE OBSAŽENÝCH LÁTEK
Alkaloidy většinou jsou jedovaté. Vyskytují se u čeledi mákovitých (mák, vlaštovičník), lilkovitých (lilek, rulík blín), liliotvarých (ocún, kýchavice), pryskyřníkovitých (oměj) aj.
4
GLYKOSIDY Obsah glykosidů v droze je závislý na době sklizně a vhodném způsobu sušení. ovlivňují srdeční činnost a rostliny,které je obsahují jsou prudce jedovaté (konvalinka, hlaváček). používají se k desinfekci močových cest při zánětech (brusinka). ovlivňují trávení (křen)
5
brusinka konvalinka křen
6
FLAVONIDY Zvyšují odolnost cévních stěn (pohanka) a zvyšují účinnost vitamínu C (třezalka) pohanka třezalka
7
SILICE – ÉTERICKÉ OLEJE
jsou vonné olejovité látky nerozpustné ve vodě. Siličné drogy mohou být použity jako léčiva: Na podporu trávení - (fenykl, anýz, kmín, hřebíček). Močopudné - (celer, petržel). Uklidňující - (meduňka). Desinfekční - (mateřídouška, šalvěj, heřmánek). Proti parazitům - (česnek, pelyněk) Badyán, skořice, pepř, zázvor, aj.).
8
třezalka kmín badyán česnek mateřídouška
9
TŘÍSLOVINY Uplatňují při průjmech, otravách alkaloidy, drobných poraněních apod. Jsou účinnými látkami dubu, borůvky, ostružiníku aj.)
10
HOŘČINY Povzbuzují činnost trávicího ústrojí. Najdeme je např. u hořce, pelyňku, zeměžluče. Pelyňek
11
FYTONCIDY Mají antibiotický účinek. Najdeme je v česneku, cibuli, křenu aj. SACHARIDY slouží jako zdroje energie. OLEJE A TUKY: Olivový, mandlový, řepkový, lněný, slunečnicový
12
PODLE VYUŽÍVANÉ ČÁSTI ROSTLINY
13
NAŤ(herba) - nadzemní část rostliny , spojující kořen s listy
NAŤ(herba) - nadzemní část rostliny , spojující kořen s listy. Nať sbíráme např. u pelyňků, mateřídoušek… LIST (folium) - postranní orgán rostliny, ve kterém probíhá fotosyntéza. Listovou drogu poskytuje např.: ostružiník, medvědice, brusinka. KVĚT (flos) - rozmnožovací orgán vyšších rostlin, který vznikl přeměnou listů a koncové části stonku. Příklady: hloh, lípa, třezalka.
14
PLOD(fructus) - konečná část vývoje rozmnožovacích orgánů rostliny
PLOD(fructus) - konečná část vývoje rozmnožovacích orgánů rostliny. Sbíráme např. u černého rybízu a černého bezu SEMENO (semen) - vznikají přemenou vajíček v semeníku. Semenné drogy jsou mák setý, kmín, kaštan a jiné. KŮRA(cortex) - může mít různou podobu, od tenké několikamilimetrové, až po rozbrázděnou mnohavrstevnou kůru, která se postupně odlupuje. Takto rozbrázděná kůra se nazývá borka..vrba, dub, trnka apod. DŘEVO (lignum) - vnitřní část kmenů a větví stromů a keřů. Sbírá se jen výjimečně, drogy poskytují např.jalovec . KOŘEN (radix) - podzemní část rostlin, který upevňuje rostlinu v zemi a přijímá živiny z půdy. Z kořenových drog lze uvést např. kostival, křen…
15
ODDENEK (rhizoma) - je vlastně podzemní část stonku, pomocí něhož rostlina překonává nepříznivé období. Oddenky sbíráme u kosatce, pýru, puškvorce a dalších. CIBULE (bulbus) - zkrácený stonek se zdužnatělou šupinami nebo spodinami listů. Cibule poskytují česnek, cibule… HLÍZA(tuber) - rostlinný orgán různého původu v němž se ukládají živiny. Příkladem hlízových drog jsou slunečnice, brambory PLODNICE(carposoma) - část hub, která slouží k tvorbě spor a následnému rozmnožování. Příklady sbíraných plodnic jsou pečárka polní. PUPEN (gemma) - nejmladší stadium stonku nebo květu rostlin. Pupeny sbíráme u buku lesního, jedle bělokoré, topolu a dalších rostlin. Léčením pomocí pupenů se zabývá gemnoterapie.
16
ZÁSADY SBĚRU A SKLADOVÁNÍ LÉČIVÝCH ROSTLIN
Především je nutné sbíranou rostlinu bezpečně znát! Chorobami napadené rostliny nesbíráme! Rostliny se ukládají volně, nemačkají se a suší co nejdříve po sběru Dbáme, aby druh rostliny na místě sběru nebyl vyhuben! Sušení se musí věnovat velká pozornost, neboť to rozhoduje o kvalitě drogy. Rostlinné drogy SE SKLADUJÍ v suchu, tmě a chladu v hermeticky uzavřených skleněných nádobách. Optimální teplota se pohybuje od 30 °C do 45 °C, sušení je nutné provádět ve stínu v tenké vrstvě. Jestliže při sušení droga zhnědne či zčerná, jde o hrubé znehodnocení! Rostliny lze skladovat i zamrazené, což je méně známý způsob.
17
ODKAZY NA POUŽITÉ FOTOGRAFIE A TEXT
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.