Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Poptávka a nabídka Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
2
Poptávka Individuální poptávka je množství určitého statku či služby, které si je spotřebitel ochoten koupit při různých cenách.
3
Poptávka P= f(QD) P= a - bQD QD je poptávané množství,
P je cena za kus, QD je poptávané množství, a je konstanta, která odpovídá ceně, při které protíná křivka poptávky vertikální osu b je konstanta udávající sklon křivky poptávky, který vypočítáme tak, že podělíme změnu ceny změnou množství, neboli: ΔP b = ΔQD
4
Graf poptávky
5
Zákon klesající poptávky
zdůvodnění zákona klesající poptávky substituční efekt, který znamená, že pokud klesá cena jednoho statku, stává se tento statek ve srovnání s ostatními statky relativně levnější a spotřebitel zvyšuje jeho nákup. důchodový efekt, který znamená, že pokud klesá cena statku, roste reálný důchod spotřebitele, a proto spotřebitel může nakoupit více kusů.
6
Determinanty individuální poptávky
cena statku nominální důchod spotřebitele ceny jiného statku preference spotřebitele očekávání spotřebitele
7
Změna nominálního důchodu
Dva typy statků (kritériem reakce na změnu důchodu): Normální zbytné - křivka D plošší nezbytné – křivka D strmější Méněcenné (second hand)
8
Giffenův statek (Robert Giffen)
jde o podmnožinu méněcenných statků s poklesem ceny klesá jeho spotřeba a naopak → křivka poptávky je pozitivně skloněná jde o statky, které se značně podílí na výdajích spotřebitele, slouží k uspokojení základních potřeb a současně k nim neexistují blízké substituty důležitou roli hrají očekávání do budoucna např. základní potraviny (brambory v Irsku)
9
Typy statků Normální a méněcenný statek
- normální statek: s růstem důchodu spotřebitele roste jeho spotřeba - méněcenný statek: s růstem důchodu spotřebitele roste klesá jeho spotřeba Giffenův statek: s růstem ceny klesá jeho spotřeba (rostoucí křivka poptávky)
10
Normální statek
11
Méněcenný statek
12
Změna ceny jiného statku
substituty komplementy nezávislé statky
13
Změna cen substitutů
14
Změna cen komplementů
15
Vliv změny preferencí
16
Typy poptávky Tržní a agregátní poptávka
Tržní poptávka je poptávkou všech spotřebitelů po určitém statku nebo službě. Pokud bychom uvažovali poptávku všech spotřebitelů po všech statcích a službách používáme název agregátní poptávka.
17
Tržní poptávka
18
Nabídka Individuální nabídka je množství určitého statku či služby, které je daný výrobce či prodávající ochoten a schopen nabízet při různých cenách.
19
Nabídka P= f(QS) P= m +nQS QS je nabízené množství,
P = je cena za kus, QS je nabízené množství, m je konstanta, která odpovídá ceně, při které protíná křivka poptávky vertikální osu n je konstanta udávající sklon křivky poptávky, který vypočítáme tak, že podělíme změnu ceny změnou množství, neboli: ΔP n = ΔQS
20
Zákon rostoucí nabídky
Roste-li cena statku, výrobce bude zvyšovat své nabízené množství. Pokud roste cena statku, je pro výrobce výhodnější přesouvat své disponibilní výrobní zdroje do výroby tohoto statku a omezovat jejich používání v alternativním využití při výrobě jiných statků.
21
Graf nabídky
22
Determinanty individuální nabídky
cena výrobních vstupů technologie výroby cena výrobního substitutu očekávání výrobců ostatní
23
Změna ceny vstupů
24
Vliv změny technologie
25
Vliv změny výrobního substitutu
26
Vliv změny preferencí a ostatních faktorů
27
Tržní a agregátní nabídka
Tržní nabídka představuje nabídku daného statku či služby od všech výrobců. Pojmem agregátní nabídka zachycujeme nabídku všech statků a služeb vyprodukovaných všemi výrobci.
28
Tržní nabídka
29
Tržní rovnováha
30
Typy nerovnováhy
31
Rovnováha při změně poptávky
32
Rovnováha při změně nabídky
33
Cenová elasticita poptávky (EPD)
Cenová elasticita poptávky vyjadřuje, jak se procentně změní poptávané množství statku, jestliže se cena tohoto statku změní o jedno procento
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.