Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
PEČOVATELSTVÍ 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Vzor titulní strany: PEČOVATELSTVÍ 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení snímku (obrázky, texty ….. ) je libovolné. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
2
VÝŽIVOVÉ POTŘEBY KLIENTŮ ZÁKLADNÍ SLOŽENÍ STRAVY
Strava musí obsahovat základní živiny: bílkoviny tuky cukry minerály stopové prvky, vitaminy Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
3
Potřeba hlavních živin je individuální a liší se podle:
věku pohlaví tělesné zátěže Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
4
základní stavební jednotkou jsou aminokyseliny
BÍLKOVINY základní stavební jednotkou jsou aminokyseliny bílkoviny jsou zdrojem energie, chybí-li sacharidy a tuky denní potřeba bílkovin závisí na věku, zdravotním stavu vyšší spotřebu mají ženy v těhotenství a lidé v rekonvalescenci Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
5
živočišného původu – maso, mléko, vejce, mléčné výrobky
Bílkoviny dělíme: živočišného původu – maso, mléko, vejce, mléčné výrobky rostlinného původu – luštěniny, obilniny, brambory, zelenina Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
6
sloučeniny glycerolu a mastných kyselin
TUKY sloučeniny glycerolu a mastných kyselin nejvyšší energetická hodnota ze všech živin hlavní zásobárna tuků u člověka je tukové vazivo tuky živočišné zvyšují riziko aterosklerózy vitaminy v rozpustných tucích jsou: A, D, E, K Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
7
Sacharidy DĚLENÍ SACHARIDŮ
základním zdrojem energie pro člověka DĚLENÍ SACHARIDŮ jednoduché – monosacharidy (glukóza) složené ze dvou – disacharidy (maltóza) složené z více – polysacharidy (škrob) Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
8
MINERÁLNÍ LATKY STOPOVÉ PRVKY
nemají energetický význam, jsou však stavebními látkami vápník, fosfor, draslík, sodík, chlór, železo, hořčík STOPOVÉ PRVKY jód, měď, fluor Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
9
Vitaminy jsou biologicky významné látky a mají ochranný význam.
VITAMINY: B1, B2, B5, B6, niacin – kyselina nikotinová, kyselina listová, vitamin B12, vitamin C, D, E, K Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
10
Zdravá výživa se také nazývá racionální výživa.
ZÁKLADY ZDRAVÉ VÝŽIVY Zdravá výživa se také nazývá racionální výživa. Cílem výživy je dodat organismu důležité živiny, látky a vodu. Správný výběr potravin může snížit riziko výskytu onemocnění jako je obezita, hypertenze, cukrovka, infarkt, ateroskleróza, osteoporóza, některá nádorové onemocnění. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
11
Zásady racionální výživy:
řídíme se nejnovějšími vědeckými poznatky dbáme na potřeby organismu vzhledem k věku, pohlaví, tělesnému výkonu, podmínkám prostředí Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
12
zdravá výživa by měla být pestrá, střídmá a vyvážená
zamezit zbytečnému a nezdravému přejídání do stravy zařazovat dostatek ovoce a zeleniny dbát na pitný režim pokud možno pojídat čerstvé potraviny snížit příjem soli a koření Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
13
UKÁZKY PYRAMIDOVÝCH VÝŽIV
Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
14
FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ VÝŽIVU
Biologické faktory příjem potravy trávení – mechanické a chemické rozmělnění potravy resorpce – vstřebávání rozštěpených látek vylučování – nestrávených zbytků Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
15
stres – odmítání potravy nebo naopak přejídání Sociokulturní faktory:
Psychické faktory libé pocity při jídle stres – odmítání potravy nebo naopak přejídání Sociokulturní faktory: tradice a zvyky každé kultury náboženství – zákaz masa a alkoholických nápojů životní styl – nevhodné rychlé občerstvení Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
16
ALTERNATIVNÍ SMĚRY VÝŽIVY
ekonomická situace rodiny, státu nebezpečné reklamy špatné individuální stravovací návyky ALTERNATIVNÍ SMĚRY VÝŽIVY vegetariánství, semivegetariáni vegani vitariáni makrobiotika Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
17
vegetariáni semivegetariáni vegani
vitariáni makrobiotika Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
18
Poruchy výživy: mentální anorexie bulimie malnutrice kachexie karence
nechutenství Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
19
ANOREXIE BULIMIE Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
20
Faktory ovlivňující metabolismus:
PŘIROZENÁ VÝŽIVA Člověk potřebuje ke své každodenní výživě takové množství potravy, které odpovídá jeho spotřebě energie. Faktory ovlivňující metabolismus: věk, tělesná teplota fyzický výkon, mužské pohlavní hormony zrychlují metabolismus, hormony štítné žlázy zrychlují metabolismus Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
21
kojení je nenahraditelnou přirozenou výživou dítěte Mateřské mléko:
obsahuje ochranné látky, které chrání dítě před většinou infekcí snižuje výskyt alergií, předává dítěti všechny nezbytné živiny zamezuje rozvoji onemocnění velice dobře se tráví a vstřebává Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
22
Přirozená výživa a strava
pestrá přiměřená chutná komplexní racionální Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
23
Výživa dětí předškolního věku
základem dětské stravy je mléko a mléčné výrobky, které zajišťují příjem stavebních látek pro růst a vývoj dítěte, zejména bílkovin a vápníku učte děti od raného věku jíst různé druhy zeleniny – syrové i vařené nedávejte dětem „za odměnu“ sladkosti, nahraďte je ovocem Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
24
Výživa dětí mladšího školního věku
uzeniny a různé slané pochutiny do jídelníčku nejmladších nepatří Výživa dětí mladšího školního věku mléko a mléčné výrobky zůstávají nadále významnou složkou výživy ke svačinám do školy podávejte dětem ovoce a zeleninu dbejte na dostatek nesladkých nápojů Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
25
Výživa dětí staršího školního věku
nedávejte dětem peníze na svačiny, utratí je většinou za nežádoucí pochutiny uzeniny a pochutiny nejsou pro dětský organismus přínosem, ale naopak rizikem zdravého vývoje Výživa dětí staršího školního věku stravovací zvyklosti dítěte jsou již ustálené zajišťujte dětem i v tomto období obědy ve školních jídelnách, !přiměřená váha dítěte Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
26
v prvním trimestru není nutné zvyšovat energetický příjem
VÝŽIVA V TĚHOTENSTVÍ v prvním trimestru není nutné zvyšovat energetický příjem od druhého trimestru by se měl zvýšit o 150 – 200 kcal na den potřeba proteinů je od druhého trimestru zvýšena tuky by se na úhradě celkového příjmu energie měly podílet 30% Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
27
podvýživa je u starých lidí poměrně častým jevem
VÝŽIVA VE STÁŘÍ podvýživa je u starých lidí poměrně častým jevem důsledkem podvýživy není jen pokles tělesné hmotnosti, ale především pokles proteosyntézy zhoršení výživy starých lidí je často spojováno s ekonomickými problémy mezi příčinami zhoršení výživy ve stáří je častá psychosociální izolace, deprese, demence Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
28
Při přípravě stravy je vhodné mít na zřeteli následující doporučení:
strava má být co nejvíce pestrá s ohledem na časté poruchy chuti více kořeněná s ohledem na ztrátu chrupu je vhodné přizpůsobit její úpravu a konzistenci s ohledem na možné poruchy polykání, trávení a vstřebávání jíst pomalu Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
29
mléko a mléčné výrobky – alespoň dvě dávky denně
maso přibližně 100 g/den mléko a mléčné výrobky – alespoň dvě dávky denně ovoce a především zeleninu je žádoucí konzumovat až několikrát denně velmi důležitá je péče o pitný režim při sestavování jídelníčku dbáme, aby strava byla energeticky přiměřená Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
30
poskytnout energetické substráty poskytnout esenciální živiny
UMĚLÁ VÝŽIVA Cíle umělé výživy: poskytnout energetické substráty poskytnout esenciální živiny „farmakonutrice“: speciální živiny – léčiva Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
31
Umělá výživa novorozence a kojence
V případě, že matka nemůže z nějakých příčin kojit, je nutno dítěti dodat umělou výživu. Tato výživa je svým složením téměř totožná se základními složkami mateřského mléka. Od konce 6. měsíce do výživy začínáme zavádět příkrmy. Od 1 roku podáváme již mletou běžnou stravu. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
32
Mléko či mléčné výrobky by měly být zastoupeny v denním jídelníčku alespoň ve 2 dávkách.
Upřednostňujeme přípravu vařením, dušením, smažená jídla nejsou vhodná. U dětí, u nichž se projevila alergie ve formě ekzému či průjmů, se podává speciální dieta. Od 3. roku můžeme podávat stravu zcela shodnou s obecnými zásadami zdravé výživy. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
33
Technika umělé výživy:
vždy pracujeme v čistém prostředí používáme kojeneckou vodu po nakrmení kojence necháme odříhnout sledujeme záruční dobu mléčných výrobků kašovitá jídla podáváme lžičkou snažíme se naučit dítě pít z hrníčku, po 1. roce by již nemělo pít z kojenecké láhve Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
34
Enterální výživa Je podávání firemně připravené směsi živin – tuky, cukry, bílkoviny, ionty, stopové prvky, vitaminy, vlákniny – do trávicího traktu. Tato výživa je podávána, když pacient nemá dostatečný perorální příjem při funkčním zažívacím traktu a pokud můžeme výživu do trávicí soustavy dopravit. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
35
Výhody enterální výživy:
je přirozenou cestu příjmu, trávení a resorpce živin stimuluje střevní motilitu udržuje fyziologickou střevní mikroflóru a bariérovou funkci střeva představuje prevenci vzniku stresového vředu komplikace enterální výživy jsou méně časté Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
36
Podává se především v těchto indikací:
aplikace je snazší a jednodušší je podstatně levnější Podává se především v těchto indikací: poruchy zažívacího traktu poruchy neurologické a psychiatrické akutní stavy – po operacích výživa při onkologickém onemocnění předoperační nutriční podpora Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
37
podvýživa starších nemocných potravinové alergie
chronické infekce – TBC, HIV Cesty podání: sipping – nemocný přípravky popíjí výživa sondou výživa gastomií či jejunostomií Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
38
Je aplikace živin přímo do cévního systému pacienta.
Parenterální výživa Je aplikace živin přímo do cévního systému pacienta. Tento způsob výživy je vyhrazen pro pacienty, které není možné vyživovat enterální cestou. Dělení parenterální výživy podle cesty aplikace, podle podílu na výživě podle typu aplikovaných roztoků, podle délky podávání Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
39
Při přípravě pokrmů musíme dbát na moderní trendy:
PŘÍPRAVA POKRMŮ Při přípravě pokrmů musíme dbát na moderní trendy: pestrá strava na snížení množství konzumovaných živočišných tuků větší podíl zeleniny a ovoce zvýšený podíl výrobků z celozrnné mouky omezení soli a cukru Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
40
Ochrana spotřebitele:
čerstvé suroviny hygiena při přípravě pokrmů správné technologické postupy dostatečná tepelná úprava vhodné vybavení dodržování předpisů pro zpracování surovin Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
41
Základní tepelné úpravy jsou
vaření dušení pečení smažení Smažení a grilování jsou nejhorší způsoby jídla! Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
42
SYSTÉM NUTRIČNÍ PÉČE Dobře fungující systém nutriční péče umožňuje snadnější rozpoznání již existujícího nebo hrozícího problému s nevhodnou nebo nedostatečně složenou výživou. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
43
Nutriční péče se týká těchto onemocnění:
obezita akutní pankreatitida chronická pankreatitida diabetes mellitus akutní ledvinové selhání chronické rány stáří Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
44
STOP MALNUTRICE ! Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
45
Malnutrice je špatný výživový stav nemocného.
Tento stav je způsoben nedostatečným přísunem: bílkovin cukrů tuků stopových prvků vitaminů Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
46
Mezi rizikové pacienty patří:
onkologičtí neurologičtí s ledvinovým selháním respiračním selháním gastrointestinálním onemocněním Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
47
Příčiny vzniku malnutrice se dělí do několika základních skupin
Nejdůležitějšími faktory jsou: nedostatečný přívod potravy poruchy vstřebávání poruchy trávení metabolické poruchy zvýšené ztráty, zvýšená potřeba živin Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
48
Změny organismu při malnutrici:
dochází postižení kardiovaskulárního systému, může vést až k srdečnímu selhávání slabost dýchacího svalstva, mohou vést plicním infekcím oslabení kosterního svalstva, snižuje tělesnou aktivitu, zhoršení hojicích procesů v oblasti trávicího traktu se zhoršuje motilita – úloha střeva Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
49
Jsou nedílnou součástí léčebného procesu.
DIETNÍ SYSTÉM Diety jsou sestaveny tak, aby jejich nutriční hodnoty byly sestaveny podle potřeb pacientů. Jsou nedílnou součástí léčebného procesu. Historie jednotného dietního systému sahá do 50. let minulého století. V roce 1968 byl novelizován. Novelizovaný dietní systém je v nemocnicích zaveden od roku 1983. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
50
K základním bodům patří:
V roce 1991 byl Ministerstvem zdravotnictví ČR vydán metodický list upravující předchozí legislativu. K základním bodům patří: - poskytovatel péče má povinnost vypracovat dietní systém sestavený podle potřeb daného zařízení - léčebnou výživu sestavují v zařízeních nutriční terapeuti a nutriční asistenti Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
51
s omezením tuků, bílkovinná, bezezbytková
DĚLENÍ DIET DIETY ZÁKLADNÍ tekutá, kašovitá šetřící, racionální s omezením tuků, bílkovinná, bezezbytková s omezením proteinů, nízkocholesterolová redukční, diabetická neslaná šetřící, výživná Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
52
s přísným omezením tuků diabetická s omezením tuků strava dětí 7 – 10
batolící, strava dětí 3 – 6 výběrová DIETY SPECIÁLNÍ čajová, tekutá výživná s přísným omezením tuků diabetická s omezením tuků strava dětí 7 – 10 Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
53
DIETY STANDARDIZOVANÉ bezlepková pankreatická
při chronickém selhávání ledvin při fenylketonurii geriatrická Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
54
STOP OBEZITĚ Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
55
Obezita vzniká ve většině případů vnějšími vlivy.
Pouze u 10 % obézních nalezneme některou z poruch endokrinních žláz. U všech ostatních obézních je nadměrná hmotnost důsledkem nepoměru příjmu a výdeje energie, případně nesprávného režimu příjmu potravin. Přímá dědičnost obezity nebyla nikdy prokázána! Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
56
vysoký krevní tlak, cukrovka ateroskleróza, infarkt myokardu
Pro vznik obezity jsou důležité poslední měsíce těhotenství a 1. rok života dítěte, neboť v této době se zakládá největší počet tukových buněk a jejich počet je potom po celý život relativně stálý! Rizika obezity: vysoký krevní tlak, cukrovka ateroskleróza, infarkt myokardu cévní mozkové příhody, plicní embolie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
57
opotřebení kloubů a páteře selhávání dýchání
výskyt gynekologických nádorů – nádorů dělohy, vaječníků, prsu urologické nádory – prostata a ledviny nádorů trávicího traktu – tlusté střevo, játra, žlučník, slinivka psychosociální aspekty obezity Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
58
omezení příjmu sladkých pokrmů
DIETNÍ OPATŘENÍ !!! omezení spotřeby tuků omezení příjmu sladkých pokrmů změnit stravovací návyk ve prospěch bílkovin a vláknin nelze doporučovat hladovky, změna pohybového režimu poslední porce potravin okolo páté hodiny odpoledne Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
59
PROJEKT „CHUTNÝ ŽIVOT“
V životě seniorů hraje stravování významnou roli. Jedná se o dostatečný příjem živin, jejich přípravu, kulturní konzumaci, rituály a aktivity. Tato východiska byla důležitá při tvorbě projektu „Chutný život“ – jehož principy mohou být inspirací pro zlepšení stravování seniorů. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
60
Senioři se seznamovali s kuchyněmi různých národů.
Řešitelem projektu byl Státní zdravotní ústav v Praze a vychází ze zájmu a fantazie při tvorbě jídelníčků a seznamováním se s různými světovými kuchyněmi. Těžištěm projektu, který probíhal v letech 2003 – 2005 byla odpolední setkání, kterých se zúčastnily skupiny seniorů v počtu 15 – až 40. Senioři se seznamovali s kuchyněmi různých národů. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.