Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMagdaléna Benešová
1
Zvyšování kompetencí ….knihovníků, studentů, akademických pracovníků PhDr. Miloslava FAITOVÁ Ing. Barbora KATOLICKÁ Mgr. Zdeňka FIRSTOVÁ Plzeň 5.10.2011
2
Vzdělávání knihovníků Kompetence Soubor znalostí a dovedností potřebných pro vykonávání odborné praxe a pro profesionální chování
3
Vzdělávání knihovníků Střední školy a vyšší odborné školy „tradiční“ – Praha, Brno „nové“ – při integrovaných středních školách Vysoké školy UISK FF UK Praha – Inf.studia a knihovnictví (2 směry), Studia nových médií KISK FF MU Brno - Inf.studia a knihovnictví SU Opava - Inf.studia a knihovnictví VŠE - Katedra informačního a znalostního inženýrství – Aplikovaná informatika FF ZČU Plzeň - jen specializace v rámci studia Humanistiky
4
Otazníky Jak přesvědčit absolventy, aby nastoupili do knihovny? Jak doplnit další potřebné znalosti? Jak udržet elán a chuť do další práce? Knihovník nebo specialista s knihovnickým „kurzem“???
5
Vzdělávání knihovníků – další vzdělávání Rekvalifikační kurzy (160 h.) - Praha, Brno, Plzeň, další krajská města Programy EU - Unie zaměstnavatelských svazů - Zvýšení adaptability zaměstnanců organizací působících v sekci kultura, PARTSIP, NAKLIV Programy MK ČR - VISK2 – pouze IT Další aktivity Národní knihovny, krajských knihoven aj. Vzdělávání vlastních zaměstnanců „ad hoc“ kurzy podle potřeby
7
Vzdělávání knihovníků – další vzdělávání E-learning Národní knihovna Praha - http://dlk.cuni.cz/ http://dlk.cuni.cz/ –Akvizice, katalogizace – tištěné monografie, pokračující zdroje (MARC a UNIMARC) KISK FF MU Brno - www.kurzy.knihovna.cz www.kurzy.knihovna.cz –Knihovnické minimum,Projektový management, Nettrainers, Práce s informacemi apod.
10
Vzdělávání knihovníků – další vzdělávání Jazykové a další kurzy E-learningový kurz angličtiny KISK FF MU UK ZČU - Kurzy angličtiny pro 4 úrovně - více než 10 letá tradice, udržovací úroveň Specializovaný kurz angličtiny zaměřený na knihovnictví Kurzy Ústavu celoživotního vzdělávání ZČU
11
Otazníky Kontinuálnost vzdělávání v čase? Vzdělávání pro všechny, kteří se potřebují vzdělávat. Neochota pracovníků nechat se hodnotit. Minimum nástrojů pro ocenění „vzdělanějších“ pracovníků =>chybí ucelený systém celoživotního vzdělávání, který by např. formou kreditů motivoval pracovníky k soustavnému vzdělávání a zároveň dával prostředky k jejich ohodnocení a kariérnímu růstu.
12
Vzdělávání akademických pracovníků a studentů doktorského studia Semináře 2010/2011: –Benefity licencování akademických publikací v databázích Ebsco Obsah semináře:proces výběru titulů časopisů do databáze Ebsco a možnosti zařazení českých titulů časopisů –Nástroje a možnosti databází Web of Knowledge a Scopus pro hodnocení vědecké práce (2 semináře) Seminář WoK: proces výběru časopisů do Web of Science a hodnocení vědy na základě bibliometrických ukazatelů Seminář Scopus: nástroje a možnosti databáze Scopus pro hodnocení vědecké práce
13
Vzdělávání akademických pracovníků a studentů doktorského studia Semináře 2010/2011: –Publikování ve světových odborných časopisech – Emerald Odpovědi na otázky: Jak začít s publikováním? Jak si co nejefektivněji naplánovat publikační práci? Na co se editoři a recenzenti zaměřují? Jak probíhá hodnocení časopisů? –Problematika e-books Odpovědi na otázky: V čem spočívají výhody předplatného či nákupu ebooks? Jak velkou část obsahu lze tisknout? Kdo nabízí ebooks v jiných jazycích než v angličtině?
14
Vzdělávání akademických pracovníků a studentů doktorského studia Zkušenosti ze seminářů: –Důležité zaměřit obsah přesně na témata, které účastníky zajímají (např. problematika publikování vlastních prací) –Pozitivní ohlasy od účastníků –Relativně vysoká účast (max 60, min 10) –Důležitá cílená propagace: web ZČU (Home page – Akce); web Univerzitní knihovny (Akce, Aktuality); osobní maily proděkanům pro vědu, doktorandům, na katedry; nástěnky
15
Vzdělávání studentů doktorského studia Každoroční seminář pro studenty doktorských studijních programů na ZČU –Témata: Postavení a strategie ZČU ve vědě a výzkumu Elektronické informační zdroje a databáze pro VaV – zaměřeno na databáze pro hodnocení vědy, scientometrické ukazatele Duševní vlastnictví a patentování Postavení studenta doktorského studijního programu ve vztahu k ZČU Přednášky k licencovaným e-zdrojům dostupných na ZČU dle požadavků fakult, tematicky zaměřené
16
Vzdělávání studentů bakalářského a magisterského studia ZČU Jednorázové / pravidelné akce –Nulté týdny –Elsa Výuka v odborných předmětech –FF Humanitní studia –FST Konstrukce strojů –FPE Historie –FPE Geografie –...
17
Předmět Vědecké informace Akreditován pod KFI/FF od akademického roku 2007/8 –Jeden semestr (LS i ZS) –Studenti 1. roč. FAV (doporučeno fakultou) –C výběrový předmět –2 kredity, zápočet Zapsaných studentůZSLS 2008/20091470 2009/20107485 2010/20115717
18
Účast na přednáškách jak si ji představujeme http://fel.zcu.cz/files/dod/fel_poslucharna.jpg
19
Účast na přednáškách ale vypadá spíš takto: http://www.km.fjfi.cvut.cz/main/img/101r.jpg
20
Předmět Vědecké informace KFI/IV UK ZČU Aleph Katalogy, bibliografie Internet, vyhledávací nástroje, rešeršní strategie EIZ - multioborové, technické obory EIZ - humanitní obory, citační databáze Digitální knihovny Psaní odborného textu Citace Získávání primárních dokumentů, MVS Cvičení
21
Spolupráce se středními školami Obor knihovnictví – Střední odborná škola prof. Švejcara Gymnázia – „infohra“ Informační technologie ve službách člověka (studenta) 24.6.2010. Akce pro studenty Gymnázia Rokycany
22
Děkujeme za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.