Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilStella Králová
1
7. října 2013VY_32_INOVACE_100218_Mezinarodni_obchod_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809.
2
vývoj jednotlivých ekonomik je ovlivňován také změnami, které probíhají v jiných zemích čím je země menší, tím větší vliv na její vývoj mají změny vnějších podmínek ekonomické vztahy musíme vnímat nejen na makroekonomické úrovni, ale také v mezinárodním a celosvětovém kontextu ekonomické vztahy a zákonitosti neznají hranice
3
studiem světového hospodářství a jeho vývojových tendencí se zabývá mezinárodní ekonomie už před více než dvěma sty lety se politickou ekonomií zabývaly osobnosti jako Adam Smith a David Ricardo mezinárodní ekonomie se zaměřuje na analýzu světového hospodářství, mezinárodní obchod a mezinárodní finance mimo jiné zkoumá otázky, proč mezi sebou země obchodují a jaké jim to přináší výhody
4
důvody, proč mezi sebou země obchodují: ◦ jsou rozdílně vybaveny přírodními zdroji ◦ leží v odlišných klimatických a geografických podmínkách ◦ kvalita a množství jejich přírodních zdrojů jsou rozdílné ◦ liší se také kvalifikace a schopnosti ekonomicky aktivního obyvatelstva ◦ v různých zemích jsou různé statky vyráběny s odlišnými náklady
5
každá země na tom bude lépe, jestliže se specializuje na výrobu statků, u kterých má nízké náklady naproti tomu bude dovážet statky, které vyrábí s vysokými náklady díky specializaci jsou na tom všechny země, které spolu navzájem obchodují, lépe, než kdyby si vyráběly všechny potřebné statky samy
6
některé zboží se dá produkovat jen v některé zemi světa (tropické ovoce, diamanty, klokaní maso) tyto země mají oproti ostatním monopol přírodních a klimatických podmínek všichni, kdo chtějí toto zboží, musí nakupovat u nich některé země jsou schopné dosahovat při výrobě zboží nižší náklady, a tím mohou nabídnout v mezinárodním obchodě lepší cenu
7
takové země mají u tohoto zboží absolutní výhodu z mezinárodního obchodu příkladem je např. levná pracovní síla v rozvojových zemích nebo špičkové technologie v USA pokud země A vyrábí jeden výrobek za lepších podmínek než země B, a u druhého výrobku je tomu naopak, má každá země v jednom případě absolutní výhodu vzájemné obchodování tedy bude výhodné pro všechny
8
pokud země A dosahuje absolutní výhody (nižších nákladů) u obou produkovaných výrobků a země B nedosahuje žádnou absolutní výhodu, mohlo by se zdát, že druhá země bude muset dovážet vše z první země to je ovšem nereálné i za těchto okolností budou obě země obchodovat a bude jim to přinášet jasné výhody tento princip se označuje jako komparativní výhoda
9
země A se bude specializovat na výrobu statku, u něhož má vyšší komparativní výhodu země B bude vyrábět statek, u kterého je její komparativní nevýhoda nižší ekonomické důvody pro obchod mezi zeměmi existují i tehdy, kdy má jedna z nich absolutní výhodu při výrobě všech statků, pokud se každá z nich specializuje na výrobu toho statku, který je pro ni ve výrobě relativně levnější první země si tím uvolní výrobní kapacity a zdroje pro výrobu lukrativnějšího výrobku
10
spokojený bude i druhý stát, který ušetří dovozem levnějšího výrobku z prvního státu a zároveň podporuje vlastní výrobu u druhého výrobku pokud se země při daných zdrojích soustředí na výrobu takového výrobku, kde ve srovnání s ostatními zeměmi dosahuje větší absolutní výhody (nejnižší náklady) a jiné zboží (ve kterém sice také dosahuje absolutní výhodu, ale menší) bude dovážet, bude to pro ni i pro jejího mezinárodního obchodního partnera výhodnější
11
pokud spolu země obchodují, mají celkově k dispozici větší množství statků, než kdyby je vyráběla každá země samostatně zapojení ekonomiky do mezinárodního obchodu se většinou projevuje urychlením hospodářského rozvoje k tomu dochází díky úsporám ekonomických zdrojů, díky specializaci a transferu technologií důležité také je, že mezinárodní obchod vytváří konkurenční prostředí
12
míra zapojení ekonomiky do mezinárodního obchodu se označuje jako otevřenost ekonomiky v případě, že jde o velmi malé zapojení, jde o uzavřenost ekonomiky míra otevřenosti ekonomiky se nejlépe vyjadřuje jako podíl vývozu a dovozu na HDP
13
za určitých okolností může být zapojení do mezinárodního obchodu provázeno negativními důsledky jde zejména o situace, kdy spolu obchodují země na výrazně odlišném stupni hospodářského vývoje zaostalejší země není schopna obstát v konkurenci vyspělejšího partnera, krátkodobě může docházet k nárůstu nezaměstnanosti a úpadku určitých odvětví těmto změnám se ekonomika musí přizpůsobit, což má hlavně na počátku negativní sociální důsledky
14
i z těchto důvodů se v mezinárodním obchodě setkáváme s množstvím překážek, které svobodnému obchodu brání dlouhodobý vývoj tržních ekonomik ale jasně ukázal, že země otevřenější zahraničnímu obchodu dosahují rychleji hospodářského rozvoje, zatímco země, které se od světových trhů izolovaly, ve vývoji zaostávají svobodný obchod mezi zeměmi vede z dlouhodobého hlediska zpravidla k efektivnějšímu využití zdrojů, a tím k dosažení vyšší životní úrovně
15
přesto se mezinárodnímu obchodu staví do cesty mnoho různých překážek většina z nich má z dlouhodobého hlediska spíše negativní vliv na životní úroveň obyvatel, krátkodobě ale můžou přinášet určité výhody mezi tyto překážky patří především: cla kvóty embarga
16
vstup cizího kapitálu může být ve státě chápán jako potenciální nebezpečí, proto se jednotlivé státy vždy snažily ochraňovat svůj vnitřní trh proti vnějším vlivům tato snaha se označuje jako protekcionismus v mezinárodním obchodě je protekcionismus jevem nezdravým, protože brání svobodnému obchodu mezi státy stát se snaží ochránit svůj trh před nežádoucí konkurencí ze zahraničí na dovážené výrobky je uvaleno clo a je omezeno množství dovážených výrobků (kvóty)
17
zachycuje hodnotu vývozu a dovozu zboží a služeb podkladem je hlášení celnic o přechodu zboží a služeb přes hranice nezachycuje platby za zboží je potřeba vědět, jaké výrobky vyvážíme a dovážíme, a také do kterých zemí vývoz putuje a ze kterých zemí dovážíme proto se obchodní bilance sestavuje podrobněji.
18
Struktura obchodní bilance může být: územní (teritoriální) sleduje složení vývozu a dovozu podle toho, do kterých zemí směřuje vývoz a ze kterých pochází dovoz komoditní (zbožová) sleduje složení vývozu a dovozu podle skupin zboží
19
Rozdíl mezi hodnotou vývozu a hodnotou dovozu se nazývá saldo. Obchodní bilance může být : aktivní (vývoz převyšuje dovoz, kladné saldo) pasivní (vývoz je menší než dovoz, záporné saldo) vyrovnaná (vývoz a dovoz se rovnají, nulové saldo)
20
zachycuje peněžní příjmy ze zahraničí a výdaje do zahraničí platební bilanci sestavuje ČNB podle systému Mezinárodního měnového fondu (MMF) Platební bilance může mít následující podobu : přebytek (aktivní saldo, příjmy převyšují výdaje, devizové rezervy se zvyšují) schodek (pasivní saldo, příjmy jsou menší než výdaje, devizové rezervy se snižují) vyrovnaná (příjmy se rovnají výdajům)
22
ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech. 2011. vyd. Zlín: CEED, 2011. ISBN 978-80-87301-01-2. SOJKA, Milan a Bronislav KONEČNÝ. Malá encyklopedie moderní ekonomie. 2001. vyd. Praha 5: Libri, s.r.o., 2001. ISBN 80-7277-032-2. NOVOTNÝ, Zdeněk. Podniková ekonomika 2: aktualizované vydání k 1.6.2005. Břeclav: Moraviapress, 2005. ISBN 80-86181-77-4. Prezentace byla vytvořena v MS PowerPoint 2010
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.