Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBohumír Štěpánek
1
Křesťanská antika
2
Náboženství vzniklo kolem roku 30.n.l. v Palestině – víra chudých V Římě byli křesťané pronásledováni R. 313 - EDIKT MILÁNSKÝ Konstantin Veliký uznal křesťanství Střediskem se stává Řím, Ravena, Cařihrad
3
Do pozdního římského umění pronikaly prvky křesťanského umění Náměty dostávají nový - křesťanský význam Neoficiální, pronásledované umění
4
Křesťanská symbolika Orant - duše zemřelého, věřícího Vlny - nekonečnost bytí, pokračování života Páv - uctívaný pták, symbol nesmrtelnosti a věčného života Pastýřské scény - pastýř nese na ramenou ovci Ovečky - křesťanská obec Křesťanský symbol ryby Mušle - symbol křtu Delfín - zachránce, spása, na svém hřbetě převáží duše zemřelých
5
Orant
6
Architektura
7
Umění katakomb První výtvarné projevy křesťanů nacházíme v katakombách – chodby a kobky s výklenky Katakomby = podzemní pohřebiště Calixtovy katakomby, Prisciliny u Via Apia v Římě (Chrámy se stavěly až po uznání křesťanství, na poč. 4. stol. n. l.)
8
Ježíš Kristus Kristus znozorňován jako pastýř Často můžeme vidět Krista jak uzdravuje, křísí Lazara, rozmnožuje chleby a žehná Kristus je znázorňován také symbolicky: kristogram, ryba, kotva
9
Kristogram
13
Bazilika Antická světská (civilní) stavba Objevuje se oltář a za ním půlkruhová absida Přidáním příčné lodi se tvar baziliky přiblížil latinskému kříži Absida baziliky je vždy na východ – příchod křesťanů Stěny zdobeny nábož. výjevy, typická je mozaika Byla to tržní i soudní budova
17
Baptisterium Kaple zasvěcená Janu Křtiteli Sloužila ke křestnímu obřadu Měla centrální půdorys (kruhový nebo křížový)
19
Sochařství Téměř neexistuje, jen několik sošek Krista Kristus znázorněn jako pastýř s ovcí nebo jako učenec se svitkem
20
Malířství
21
Počátky v katakombách na stěnách Počátky v katakombách na stěnách Orant – motiv lidské postavy se zdviženýma rukama a dlaněmi vzhůru Orant – motiv lidské postavy se zdviženýma rukama a dlaněmi vzhůru Typické jsou mozaiky – silné zjednodušení tělesných forem Typické jsou mozaiky – silné zjednodušení tělesných forem Mozaika v Raveňe a Římě. Mozaika v Raveňe a Římě.
23
Knižní iluminace Knižní iluminace = malířská výzdoba rukopisných kodexů rukopisných kodexů Kodexy se objevují od 4. st. Kodex = svazek listů svázaných ve hřbetu
24
Hagia Sofia Hagia Sofia = Chrám Boží moudrosti Postavena v 6. st. Centrální kopulovitý chrám, 40 oken Bohatá mozaiková výzdoba Téměř tisíc let byla největší katedrálou na světě V 15 st. přeměněna Turky na mešitu
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.