Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDagmar Havlíčková
2
Deregulace českého plynárenství referát na mezinárodní konferenci „Deregulace českého plynárenství“ pořádané 22. - 23. listopadu 1999 Miroslav Zajíček Liberální institut
3
Obsah I.Zásady reformy II.Cílový stav III.Krátkodobé reformní kroky IV. IV. Nezbytný mezikrok V.Strukturální reforma českého plynárenství
4
I. Zásady reformy Konkurence, liberalizace a deregulace Politická průchodnost Soulad se Směrnicí EU č. 98/30/EC Ekonomická smysluplnost Respektování výchozího stavu
5
II. Cílový stav Hlavní důvod: Přesvědčení, že není správné, aby z výhod konkurence čerpali pouze někteří spotřebitelé a jiní ne. Konkurence působí blahodárně ve všech segmentech trhu a rozdělení trhu na dvě části - na zajaté (perverzně chráněné) a na oprávněné zákazníky by negativně dopadalo zejména na drobné (zajaté) zákazníky. Vývoj cen by se oddělil – na volném trhu by spíše klesaly a na,,trhu” zajatých zákazníků by spíše stoupaly (nebezpečí zachování křížových dotací v opačné podobě: od zajatých k oprávněným.) 100% OTEVŘENÍ TRHU = SUVERENITA SPOTŘEBITELE
6
Výsledek Konkurenční prostředí na trhu s plynem bez zajatých zákazníků a bez regulátora. [Regulátor - nutné zlo, politicky nezbytné pro prosazení deregulace, oprávněnost jeho existence by měla být prokazována každých 5 let ze zákona - sunset section]
7
Zásady reformy Konkurence, liberalizace a deregulace Politická průchodnost Soulad se Směrnicí EU č. 98/30/EC Ekonomická smysluplnost Respektování výchozího stavu
8
III. Krátkodobé reformní kroky 1. Zrušení zvláštního statutu akcií měst a obcí 2. Reforma současného tarifního systému Struktura cen je větší problém než jejich výše. Řešení:Nastavení tarifů plynárenskými firmami ve spolupráci s konzultační firmou ENA (mělo by platit od 1.1.2000) Hlavní zásady: -rozlišení letních a zimních cen -rozšíření počtu kategorií podle odběru -zavedení dvousložkového tarifu: - platba za odběr (komoditu) - platba za platba za kapacitu (smluvní maximum na den)
9
3. Urychlené dokončení privatizace regionálních distribučních společností (REGASů): Zásady privatizace: Nabyvatel nesmí být vlastněn českým nebo jiným státem Nabyvatel musí pocházet z prostředí nakloněnému tržní samoregulaci Privatizace by neměla být vázána na jiné podmínky Jediným kritériem by měla být cena - ale ta nesmí být cílem privatizace
10
4. Rozdělení státního podniku TRANSGAS (účetní rozdělení vyplývá ze směrnic EU) obchodtranzit
11
IV. Nezbytný mezikrok Bez zrušení monopolu zahraničního obchodu s plynem v ČR není možná zásadní reforma. V plynárenství nelze postupovat obdobně jako v elektroenergetice, kde diverzifikace zdrojů umožnila nejprve otevřít vnitřní trh. Zrušení monopolu s. p. Transgas na dovoz plynu
12
V. Strukturální reforma českého plynárenství A. tj. naplnění základní podmínky pro liberalizaci odvětví: volný vstup a výstup zrušení poskytování tzv. univerzální služby (tj. povinnost připojení do sítě a poskytování služby) B. Nezbytná podmínka úspěšnosti eliminace přechodného období 1.síť musí být otevřena komplexně a najednou 2.instituce a pravidla přechodného období mají tendenci přežívat, a tím brzdit, až zastavit reformu (zahraniční zkušenosti) Zrušení autorizací a vymezených území Otevření distribučních sítí podle zvoleného modelu: regulovaný TPA ve starých aktivech
13
3.přechodné období by pravděpodobně vedlo k zachování křížových dotací od zajatých zákazníků k oprávněným zákazníkům 4.výnosy z rostoucí ekonomické efektivnosti převýší náklady komplexního a okamžitého otevření 5. konec přirozeného monopolu C. Zásady: 1.jedna instituce pro všechna odvětví energetiky 2.dnem zřízení by měl disponovat všemi kompetencemi vyplývajícími z energetického zákona 3.ke dni zřízení regulačního úřadu by měly být zrušeny všechny odbory na ministerstvech do té doby zabývající se jednotlivými odvětvími energetiky 4.sunset section Zřízení regulačního orgánu
14
Pravomoci regulačního úřadu Regulace poplatků za použití sítí metodou „cenových čepiček“ - rozdílná metodika pro plynárenství a elektroenergetiku Vynucování nediskriminačního přístupu ke „starým aktivům“ Institucionální postavení Nezávislý orgán státní správy Zřízení na „zelené louce“ Důsledné oddělení od politického procesu Umístění mimo Prahu
15
D. měla by proběhnout standardně, tj. prodej zájemci s nejlepší cenovou nabídkou (s vyloučením zájemců pocházejících z politicky nebezpečných oblastí). DÉLKA TRVÁNÍ CELÉ REFORMY: 18 měsíců ode dne D Privatizace nástupnických firem Transgasu, s. p.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.