Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMichael Mach
1
VY_32_INOVACE_EKO_03 MARKETING A TRH
2
Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: 31. 1. 2013 Klíčová slova: trh, barter, nabídka, poptávka, tržní cena, rovnovážná cena, kartel, trust, koncern Anotace: Prezentace na upevnění znalostí, ověření dosavadních vědomostí a rozšíření základních informací z oblasti trhu, vývoje směny, zákonech trhu, tržní rovnováze a vysvětluje vazbu mezi marketingem a trhem. Způsob využití: Žáci zhlédnou prezentaci s odborným výkladem. Zodpoví otázky v závěru prezentace. Následně provedena kontrola správnosti ve spolupráci učitele a žáků, vysvětlení špatných odpovědí – zpětná vazba. EKO VY_32_INOVACE_EKO_03
3
Podstata trhu trh místo, kde se střetává nabídka s poptávkou, prodávající s kupujícími velikost trhu závisí na počtu kupujících, kteří zájem o výrobek, službu směnu zboží za zboží zprostředkovávají peníze kupující mají peníze a možnost si výrobek koupit EKO VY_32_INOVACE_EKO_03
4
Vývoj směny vyrobené statky – slouží k vlastní spotřebě naturální směna = výměna zboží za zboží (barter) prostředek směny – speciální druh zboží (plátno, sůl, jantar) = všeobecný ekvivalent výhodnější všeobecný ekvivalent drahé kovy (bronz, zlato, stříbro) – ražení mincí (1. oběživo) mince doplnily papírové peníze (dnes nemají zlaté krytí, nejsou směnitelné za zlato) v současnosti – bezhotovostní peníze (platební karty, šeky, platby z účtu na účet) EKO VY_32_INOVACE_EKO_03
5
Marketing a trh v tržním systému – střet ekonomických subjektů (výrobci – prodávající x kupující jejich chování ovlivněno zákony trhu zákon nabídky – s rostoucí cenou roste i nabídka zboží zákon poptávky – s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží nabídka = množství zboží, které výrobci dodají na trh při určité ceně individuální – jednoho výrobce tržní – součet individuálních nabídek EKO VY_32_INOVACE_EKO_03
6
Marketing a trh rovnovážná cena = cena, za kterou se produkt kupuje a prodává N < P nedostatek zboží na trhu, nabízející nejsou ochotni prodávat na nižší cenu N > P přebytek zboží na trhu, kupující nejsou ochotni zaplatit vyšší cenu N = P na trhu je rovnováha – všechno zboží na trhu bude prodáno EKO VY_32_INOVACE_EKO_03
7
Marketing a trh faktory ovlivňující nabídku náklady na výrobu vnější podmínky podnikání (počasí) změna ceny alternativního výrobku faktory ovlivňující poptávku změny cen jiného zboží substitut (nahrazuje zboží – jablka za hrušky) komplement (nutné k použití – auto + benzin) změny výše důchodu demografické změny změny v preferencích (móda, zvyky) EKO VY_32_INOVACE_EKO_03
8
Marketing a trh dokonalá konkurence na trhu mnoho nabízejících a poptávajících informovanost o kvalitě, ceně, konkurenci, malý vliv jednotlivce na ceny rovné podmínky pro nabízející a kupující neexistuje nekalá konkurence, klamavá reklama kupující se rozhodují na základě ceny konkurenční prostředí – význam pro spotřebitele (více sortimentu, nižší ceny) EKO VY_32_INOVACE_EKO_03
9
Marketing a trh nedokonalá konkurence působení výhod – dominantní postavení na trhu – omezování hospodářské soutěže nekalá soutěž (klamavá reklama, klamavé označování zboží, korupce) stav dokonalé konkurence neexistuje monopolizace trhu – uplatnění určitých výhod monopol – výsadní a dominantní postavení jediné firmy na trhu EKO VY_32_INOVACE_EKO_03
10
Marketing a trh absolutní monopol (společnost vlastní patent, licenci, recepturu) administrativní monopol – výsadní postavení na základě rozhodnutí vlády monopson – výsadní postavení jednoho kupujícího (stát – zbraně) oligopol – 3 nebo méně velkých subjektů s dominantním postavením (tajná dohoda) EKO VY_32_INOVACE_EKO_03
11
Marketing a trh kartel – dohoda mezi konkurenty o ceně a rozdělení území (trestné) syndikát – dohoda mezi konkurenty o společném nákupu a prodeji (právně samostatní, na trhu vystupují jako celek) trust – dohoda o společné výrobě, výrobci na sobě závislí, ale neztrácejí suverenitu koncern (holding) – nejvyšší forma existence monopolu, fúze partnerů, akvizice (jedna firma koupí druhou), ztrácejí samostatnost EKO VY_32_INOVACE_EKO_03
12
Marketing a trh tržně nediferencovaný marketing – firma se zaměřuje na všechny zákazníky masový – firma hromadně vyrábí jeden výrobek variantní – dva nebo tři výrobky v různém provedení, velikosti, kvalitě nabízeny všem zákazníkům není snaha oslovit tržní segmenty tržně diferencovaný (cílený) marketing – vychází z potřeb a přání zákazníků EKO VY_32_INOVACE_EKO_03
13
Marketing a trh každý zákazník je individuální ve svých potřebách, přáních, zájmech, nákupním chování firma se zaměřuje na část zákazníků cílený marketing -3 části: segmentace trhu – určitá část tržní zacílení – zaměření na segmenty v souladu s marketingovou strategií (velikost segmentu, kupní síla zákazníků) tržní umístění – způsob vnímání zákazníky (vlastnosti, užitek, cena, kvalita výrobku) EKO VY_32_INOVACE_EKO_03
14
Opakování Co je kartel? Co je moderním platebním prostředkem? Jak zní zákon nabídky? Jak se označuje výsadní postavení jednoho kupujícího na trhu? EKO VY_32_INOVACE_EKO_03
15
Zdroje Moudrý, M. Základy marketingu. Kralice na Hané: Computer Media, s. r. o., 2008. ISBN 978-80- 7402-002-5. Boučková, J. a kolektiv autorů. Základy marketingu. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1999. ISBN 80-7079-527-1. Jakubíková, D. Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012. ISBN 978-80- 247-4209-0. Kliparty jsou volně přístupné v programu Word. EKO VY_32_INOVACE_EKO_03
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.