Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Co znamená pro společnost bezdomovství?
26. – 27. listopadu 2014 Klíčová otázka č. 1 Co znamená pro společnost bezdomovství? Ilja Hradecký
2
Přehled Bezdomovství – co to je? Bezdomovec – kdo to je?
Princip a smysl typologie ETHOS Děti v institucích jako významně ohrožená skupina Závěr – teze
3
Archetyp bezdomovce
4
Dynamický proces pohyb v prostoru (absence místa pro trvalé pobývání, vyhledávání zdrojů pro přežití) pohyb v čase (den-noc, léto-zima, příležitosti-hrozby) pohyb vertikální (ulice – noclehárna – azylový dům – vězení – denní centrum – nemocnice – ulice)
5
Veřejný prostor absence bydlení nutnost užívat veřejný prostor
střídání míst pobytu (den – noc, léto – zima) vznik konfliktů vzájemně s jinými bezdomovci se strážci pořádku s jinými osobami NIMBY-reakce (not in my backyard)
6
Příčiny bezdomovství osobnostní (mentální, psychická, fyzická, osamělost, závislosti, nezralost) vztahové (manželské, generační, domácí násilí, zneužívání) materiální (nezaměstnanost, dluhy, ztráta živitele, oběť podvodu) institucionální (opuštění dětské instituce, propuštění z vězení) většinou souběh nebo kombinace více faktorů
7
Zjednodušená typologie
zjevné bezdomovství skryté bezdomovství potenciální bezdomovství
8
Přirozená potřeba domova
mít možnost obývat určitý prostor = fyzická oblast mít právní důvod obývání prostoru = právní oblast mít svůj prostor umožňující vztahy = sociální oblast
9
Tři oblasti vyloučení
10
Typologie ETHOS Evropská typologie bezdomovství a vyloučení z bydlení
bez střechy bez bytu nejisté bydlení nevhodné bydlení
11
Typologie ETHOS
14
Co je to ETHOS „Domov“ jako výchozí bod 4 koncepční kategorie
obsahující 3 oblastí: fyzická, sociální a právní chybějící 1 nebo více oblastí = bezdomovství nebo ohrožení bezdomovstvím 4 koncepční kategorie 13 operační (pracovních) kategorií generická definice a popis životní situací národní subkategorie
16
Příčiny bezdomovství materiální (nezaměstnanost, dluhy, ztráta živitele, oběť podvodu – chudoba) osobnostní (mentální, psychická, fyzická, osamělost, závislosti – nezralost) vztahové (manželské, generační, domácí násilí, zneužívání – absence podnětných vztahů) institucionální (opuštění dětské instituce, propuštění z vězení – chybějící zakořenění) často souběh nebo kombinace více faktorů
17
Významná skupina potenciálních bezdomovců
Děti v institucích: přibližně 20 tisíc dětí v institucích v institucích jen 41 oboustranných sirotků, 0,6 % naopak téměř 5 % je na útěku hrozba exekuce za dluhy rodičů 580 tisíc dětí v neúplných rodinách
18
Struktura ústavní péče
Kojenecký ústav: pro děti od narození do 3 let Dětský domov: děti od 3 do 18 let s nařízenou ústavní výchovou Dětský domov se školou: děti od 6 do 18 let s nařízenou ústavní výchovou Diagnostický ústav: děti školního věku se soudem nařízenou ústavní výchovou Výchovný ústav: děti nad 15 let se soudem nařízenou ústavní nebo ochrannou výchovou Sociální služby: děti s postižením SOS dětské vesničky na pomezí mezi institucí a náhradní rodinou
19
Děti v institucích Průměrná délka pobytu dětí:
v dětských domovech je 14,5 roku v dětských domovech se školou je 2,4 roku (některé děti až 17 let) ve výchovných ústavech je 1,3 roku, od 1 měsíce až po 13 let (MV 2010)
20
Bydlení po opuštění instituce
návrat do původní rodiny někteří odmítají se do původní rodiny vrátit nájem bytu (velmi zřídka) častější jsou veřejné ubytovny pobytové sociální služby podobným problémem je zajištění zaměstnání
21
Rychlý průzkum provedený v říjnu 2013 v NDC v Praze
ZKUŠENOST POBYTU V DĚTSKÉ INSTITUCI 28 % má zkušenost s ústavní výchovou z toho: 48 % klientů do 26 let 22 % klientů nad 26 let 31 % je déle než rok bez domova 23 % je méně než rok bez domova
22
TEZE 1 Typologie ETHOS popisuje životní situace lidí v prekérní životní situací související s absencí domova, s ohrožením ztráty domova, s nevhodnými podmínkami bydlení. Umožňuje kvantifikaci problému bezdomovství a nastavení sociálních politik na všech úrovních veřejné správy.
23
TEZE 2 Typologie ETHOS názorně ukazuje, že bezdomovství nelze pojímat zúženě jen jako situaci „bez přístřeší“, že jsou situace, které vedou ke ztrátě domova.
24
TEZE 3 Alarmující je podíl mladých lidí bez domova, kteří mají zkušenost s dětskou institucí.
25
Děkuji za pozornost www.feantsa.org www.azylovedomy.cz www.nadeje.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.