Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Zásady dobré komunikace
PhDr. Jaroslava Králová
2
Komunikace Komunikace má pro život člověka takový význam, jako krevní a nervový systém pro tělo. Zásobuje živinami a informacemi.
3
komunikace nám říká, jaký je vztah určuje, jaký vztah bude
Komunikace je nejčastější příčinou nedorozumění a konfliktů
4
Dovednosti potřebné pro dobrou komunikaci
Umět klást otázky Umět naslouchat Umět analyzovat slyšené
5
Správně vedená komunikace vyžaduje
CO – vědět, co chci říci KDY – rozhodnout, kdy informaci sdělit KDE – vybrat správné místo pro sdělení JAK – rozhodnout, jak nejlépe informaci podat
6
Klíčové zásady pro dobrou komunikaci
Minimalizuj nedorozumění - ověřuj si, zda jsi porozuměl (ptej se; dovol druhému, aby se ptal) Používej srozumitelný jazyk Dej si pozor na rutinu
7
Klíčové zásady pro dobrou komunikaci
Nic nepředpokládej (že ostatní vědí, co chci, co od nich očekávám, jak se mají chovat apod.) Aktivně naslouchej (buď soustředěný – vysíláš signál: zajímáš mě, jsi pro mne důležitý)
8
Uvědom si Nelze nekomunikovat
Druhým lidem mohu rozumět jen do té míry, do jaké rozumím sám sobě (CO chci? Co je pro mne důležité? Co jsem pro to schopen a ochoten udělat?) Při komunikaci v nás působí dva motivy: potřeba být uznán, přijat strach z odmítnutí, kritiky
9
Uvědom si Neustále se rozhodujeme, z jakého úhlu se budeme dívat na danou situaci (život)- z té horší či lepší stránky? Svou komunikaci ovlivňuješ komunikaci druhého. Existuje 10 – 15 % lidí, se kterými se nelze domluvit, dohodnout.
10
Uvědom si Pacient zapomene polovinu až 4/5 informace od lékaře při běžné prohlídce. Pacient vybírá z toho, co vyslechne, selektivně. Pacient čerpá informaci až z 50 % z neverbálního projevu lékaře, z 30 % z metakomunikace, z 20 % z verbálního projevu lékaře.
11
Zlaté pravidlo komunikace
Vyslechni – uznej (pochval…) – řekni svoje
12
Komunikace lékař - pacient
13
Jako lékař/ka usměrňuješ rozhovor s pacientem právě ty!
Pamatuj! Jako lékař/ka usměrňuješ rozhovor s pacientem právě ty!
14
Minimaliazace konfliktů
SNAŽIT SE DOSTAT KOMUNIKACI NA ÚROVĚN Do - Do
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.