Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
UMĚNÍ KOMUNIKACE UMĚNÍ PREZENTACE Horšovský Týn
2
SEBEPREZENTACE NA ÚVOD
CO CHCI SDĚLIT Co potřebuji, aby posluchači slyšeli
3
DOBŘE KOMUNIKOVAT je mnohem jednodušší, pokud umíme porozumět sami sobě
4
VERBÁLNÍ KOMUNIKACE Mluvené a psané slovo Struktura komunikace: Komunikátor vysílá informaci Komunikant přijímá informaci Komuniké –obsah sdělení (slovo, písmo, gesto) Komunikační kanál-cesta komunikace (šumy, bariéry)
5
NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
Výraz obličeje (mimika) Oční kontakt Pohyby rukou (gestikulace) Tělesný postoj (posturologie) Vzdálenost těl komunikujících osob (proxemika) Komunikace dotykem (haptika) Komunikace vzhledem - celková upravenost Zacházení s časem (chronemika)
6
CÍLEM KOMUNIKACE JE CO NEJLEPŠÍ VZÁJEMNÉ DOROZUMĚNÍ
EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE „Dosáhnout dokonalého příjmu či přijetí můžeme pouze tehdy, máme-li dobré přenosové podmínky a máme-li vysílač a přijímač naladěn na tytéž vlnové délky“ (Smallborne, 1969) Významy Symboly Kódování Dekódování CÍLEM KOMUNIKACE JE CO NEJLEPŠÍ VZÁJEMNÉ DOROZUMĚNÍ
7
ZÁSADY úspěšné KOMUNIKACE
Myslete na posluchače Mluvte jazykem účastníků Mluvte jasně, jednoznačně a stručně Používejte humor a příběhy (příklady) Informace dávkujte postupně „Když si nechceš hubu spálit, musíš mlčet, nebo chválit“ K. Havlíček Borovský
8
VYJEDNÁVÁNÍ Argumentace – riziko konfliktu
Námitky oprávněné a neoprávněné Vyjednávání jako dovednost x Umět formulovat cíl, výsledek Umět klást otevřené otázky Umět rekapitulovat Umět ovládat emoce Umění parafrázování nebo přeformulování výsledku
9
ASERTIVITA-VÝBĚR PRÁV
Posuzovat sám své chování a nést za něj odpovědnost Žádné omluvy a výmluvy k chování a rozhodování Mohu změnit svůj názor, dělat chyby+ odpovědnost Jsem zodpovědný za řešení problémů ostatních? Mohu říci: Já nevím, nerozumím ti, je mi to jedno Mohu být nezávislý na dobré vůli ostatních Mohu dělat nelogická rozhodnutí Mohu říci: NE!
10
ASERTIVITA-VÝBĚR TECHNIK
Pokažená gramofonová deska-opakování požadavku Otevřené dveře-judo Negativní aserce-umění přijmout konstruktivní kritiku Negativní dotazování-aktivní podpora kritika vyčerpá Selektivní ignorování nevěcné a manipulativní kritiky Přijatelný kompromis Sebeotevření a prosazení bez pocitů úzkosti a viny
11
OTÁZKY - - + + INSTRUKTIVNÍ NEGATIVNÍ NEUTRÁLNÍ KONSTRUKTIVNÍ
ZJIŠŤOVACÍ POZITIVNÍ - + + -
12
NÁMITKY 1. Oprávněné Uznání Návrh řešení, kompenzace 2. Neoprávněné
Parafrázování, změkčení Ale Negativní dotazování Selektivní ignorování
13
PŘÍPRAVA PREZENTACE Připravte si osnovu – úvod, stať, závěr
Promyslete si, co je Vaším cílem Myslete na posluchače-užitek Udržujte kontakt s posluchači Odlište se Buďte sami sebou Zvolte pečivě místo a čas
14
JAK ZÍSKÁM POZORNOST První dojem Prolomení bariér Navázání vztahu
15
ZÁSADY PREZENTACE Ujasnit si účel a cíl prezentace
Porozumět potřebám a zájmům posluchačů Pečlivě naplánovat, strukturovat a zpracovat vlastní prezentaci Efektivně zvolit a používat vizuální pomůcky Pozitivně reagovat na otázky a námitky posluchačů V závěru prezentace důkladně ověřit, zda posluchači pochopili její účel, jak porozuměli Využít zásadu 3 Ř – úvod, sdělení a shrnutí prezentace
16
ZPĚTNÁ VAZBA Má původ v kybernetice – regulační charakter.
ZV musí obsahovat popis konkrétního chování, které chceme posílit – upravit. ZV má informovat o tom, jak na nás chování působí (popis prožívání). Pouze na vyžádání! Hlavní zásady pro poskytování účinné ZV: Včasnost x Hodnocení Přiměřenost Interpretace Účinnost Dobré rady
17
TECHNIKY K UVOLNĚNÍ STRESU
Podělte se o své starosti s důvěrnou přítelkyní/přítelem Každý den si udělejte radost Smích i pláč pomáhají k uvolnění, upevní sociální vazby, okysličí plíce Dopřejte si 3x týdně pohyb alespoň na půl hodiny 120 tepů/min. Naučte se říkat ne a prosazovat vlastní potřeby – získáte čas i respekt Rozvíjejte tvořivost – koníčky a zájmy Buďte realističtí v sebehodnocení – poznejte své vlastní silné i slabé stránky, neobviňujte se, poučte se z chyb Zvolte si priority a pečlivě plánujte svůj čas Dívejte se na život pozitivně – sami za sebe a bez pochybností Chovejte se k sobě laskavě a s péčí – dobré jídlo, masáž, koupel, atd.
18
DĚKUJI ZA POZORNOST
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.