Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Reportáž žánr, metody, typologie
2
K pojmu reportáž reporto (lat.)=přinést zprávu (rozvoj žánru od 2.pol. 19.stol.) report (angl.)=zpráva reportage (franc.)=rozvinutí zprávy Augenzeugenbericht, Erlebnisbericht (něm.)=zpráva na vlastní oči, zážitková zpráva reportáž=osobní výpověď autora a osobní přítomnost, mnohostrannost pohledu, individuálně zabarvený styl reportér jako zpravodaj (Berichtstatter, reporter) reportér jako publicista, spisovatel (Reporter, reportażysta)
3
základní prvky reportáže:
poznání porozumění zážitek osobní nemusí znamenat nutně subjektivní
4
Charakterististika typologie: reportáž zpravodajská, investigativní, cestopisná, sociální, fotografická, feature, aj. kompoziční postupy spojuje zpravodajské informace s analýzami, rešeršemi, důležitý prvek: dějovost fakta, pozorování, analýza, snaha vystihnout podstatu toho, co se děje, výstavba textu inspirovaná krásnou literaturou, výpovědní prvky (citace, části rozhovorů), smyslové prožitky
5
Typické znaky reportáže
Volnost při výběru témat Pestrost a mnohostranný pohled, vykreslení prostředí a osob Osobní dojem a citový apel Kompozice z více prvků (rámec, vlastní téma, zápletka, příběh) Vyhledávání, odkrývání, rekonstrukce na místě Dějovost (vyprávěcí postupy)
6
Publicistický žánr a jeho přesah
reportáž může mít i při užití žurnalistických metod: hodnotu sociologického výzkumu kvalitu umělecké literatury při zachování: pravdivosti ověřitelnosti (jasné zdroje) hodnotnosti (relevance, podstatné stránky věcí a jevů) nepředpojatosti (objektivita) zodpovědnosti
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.