Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAlexander Urban
1
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0258 Název projektu Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_05_PVP_297_Mer Druh učebního materiálu Prezentace Autor Ing. Hana Merclová VY_32_INOVACE_05_PVP_297_Mer
2
Vzdělávací obor, pro který je materiál určen Obchodní akademie, Hotelnictví Předmět ZPV Ročník 2. Název tematické oblasti (sady) Ekologie Název vzdělávacího materiálu Odpovědnost jedince za ochranu životního prostředí Anotace Prezentace slouží jako textová podpora výuky a přispívá k prohloubení znalostí o životním prostředí v souvislosti se zdravím člověka a jeho osobním uvědoměním. Vysvětluje význam zdravého životního stylu a ekologicky správného jednání. Navazuje na prezentaci Ochrana zdraví. Zhotoveno, (datum/období) 5. dubna 2013 Ověřeno 11. června 2013
4
Evropská unie věnuje problematice životního prostředí velkou pozornost. V rámci Evropy je dodržován “Program pro udržitelný rozvoj“, který se snaží uplatňovat principy udržitelného rozvoje na regionální úrovni. Jedná se o povzbuzení ekologické aktivity obyvatel, pod vedením řídících orgánů a veřejných činitelů.
5
UNESCO Organizace Spojených národů pro výchovu, vědu a kulturu UNEP Program Spojených národů v oblasti životního prostředí IUCN Mezinárodní unie pro ochranu přírody a přírodních zdrojů WWF Světový fond pro ochranu přírody
6
Péče o prostředí je úkolem nejen státu, ale i každého občana. Uvědomění si významu péče o životní prostředí je jedním z předpokladů realizace udržitelného rozvoje. Každý občan přispívá k jeho uskutečňování tím, že sám se chová odpovědně.
7
Každý jedinec může životní prostředí chránit nebo poškozovat svým jednáním v prostředí. Podstatné je začít „u sebe“, ve své rodině, v okruhu lidí, kde nejčastěji pobývá. Propaguje zdravý životní styl života a vždy si uvědomuje ekologicky správné jednání.
8
Člověk se snaží nemocem předcházet – preventivně se jim bránit. Prvotní význam předcházení (prevence) – je správná zdravá výživa. Zdravá životospráva znamená především pestrou pravidelnou a plnohodnotnou stravu. Potraviny, které člověk přijímá, mají obsahovat základní živiny, hodně vitaminů, minerálů a dostatek vlákniny. Nebezpečná je nejen podvýživa, ale také přejídání, které vede k obezitě a vzniku civilizačních chorob.
9
Důležitým bodem prevence je péče o prostředí. Pro člověka to znamená udržování čistoty a pořádku doma, ve škole i na pracovišti, též v okolním prostředí (hygiena pracovního prostředí, komunální hygiena). Samozřejmá je osobní hygiena, dostatek tělesného pohybu, pobyt ve zdravém prostředí, vyrovnanost mezi prací a odpočinkem. Dbát na dostatečný spánkový režim. Snížená tělesná i duševní zdatnost organismu a přímo ovlivňuje vznik některých onemocnění.
10
Dodržování základních požadavků správného způsobu života: Dostatečný spánkový režim. Pravidelná pestrá strava raději častěji a v menších hmotnostních dávkách. Udržování přiměřené tělesné hmotnosti pravidelným sportováním. Nepožívat nadměrně alkohol a jiné návykové látky. Nekouřit. Naučit se aktivně odpočívat.
11
Použitá literatura: BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. 3. vyd. Praha 4: Informatorium, spol. s r.o., 2004. s. 203. ISBN 80-7333-024-5. ŠLÉGR, J., et al. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia. Praha 1:Fortuna, 2002. s. 155. ISBN 80-7168-828-2. KVASNIČKOVÁ, D. Základy ekologie. 3. vyd. Praha 1: Fortuna, 2004. s. 103. ISBN 80-7168-902-5. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.