Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilIzabela Bartošová
1
Role státu v moderních zdravotních systémech PŘEDKLÁDÁ STÍNOVÝ MINISTR ODS senátor Tomáš Julínek senátor Tomáš Julínek ČZF 29.5. 2004 Brno julinekt@senat.cz www.tomasjulinek.cz
2
ROLE STÁTU DNES? ŠPATNÁ DESTRUKTIVNÍ BEZRADNÁ SCHIZOFRENNÍ SÍLÍCÍ
3
Exekutivní kompetence MZ již v roce 1992 ztratilo významnou část kompetencí řídit zdravotnictví !
4
Ministři jen korigují Politická bezradnost se projevuje restriktivními, polovičatými opatřeními nebo kontraproduktivními regulacemi. Politici reagují až pod hrozbou finanční krize. Řešení vidí v přímých intervencích státu a v posilování jeho dílčích kompetencí.
5
Ministři jen korigovali Stráský – Roithová přerozdělení mezi pojišťovnami, sazebník, segmentace zdravotní péče, dohodovací řízení, zákon 48/97, fixace kontraktů na 5 let, regulace a paušální úhrady, výběrové řízení na lůžkovou péči, léková politika, rámcová smlouva…
6
Ministři jen korigovali David – jediný férově naznačil zásadní reformu směrem k národní zdravotní službě organizovanou státem Špidla – 0 Fišer – nejhorší úhradové vyhlášky! Čím složitější úhradový vzorec, tím hůř!
7
Reforma veřejné správy = více zmatku MZ převedlo majetek některých nemocnic s dluhy a nařídilo statut p.o. MZ řešilo pouze přechod povinností zrušených OkÚ Většina krajů nebyla dojmu, že s přechodem vlastnických práv na ně přešla odpovědnost za zdravotní politiku kraje Utvrzovaly je v tom „optimalizační“ proklamace ministryně Součkové a návrh na zavedení zdravotních plánů krajů Dnešní kraje nemají v systému veřejného zdravotního pojištění žádnou potenci realizovat zdravotní politiku
8
R E S U M É Kraje, obce, do jisté míry i stát mají omezené a nesourodé kompetence ve zdravotnictví, nepoužitelné pro realizaci zdravotní politiky
9
PROTOŽE zřizování není řízení zdravotnictví zřizování je správa majetku a provozování zařízení
10
BUDOUCÍ ROLE STÁTU VÝZNAMNÁ? nebo MARGINÁLNÍ ?
11
STÁT SE ANGAŽUJE LECKDE JENOM NE TAM, KDE MÁ DIPLOM KVALIFIKACE ZPŮSOBILOST PRO VÝKON POVOLÁNÍ § VYHLÁŠKA SAZEBNÍK VÝKONŮ BODOVÁ HODNOTA REGISTRACE POUZE NESTÁT. ZZ INVESTICE 1 BOD = 0,89 hal MF REGULACE CEN LÉČIV MF § VYHLÁŠKA O ÚHRADÁCH 1/3 ÚČAST VE SPRÁVNÍCH ORGÁNECH ZP NEMOCNICE 100% VLASTNICTVÍ STÁTU
12
STÁT nejasně definovaný rozsah veřejného zdravotního pojištění rozsáhlé vlastnictví ZZ snaha přímo řídit poskytování služeb z MZ registrace pouze nestátních ZZ přímé zasahování do činnosti ZP investiční a léková politika odtržená od reality nerovný přístup ke zdravotní péči, různá kvalita, různé náklady na pojištěnce ochrana prostoru pro občana, informační podpora státní dozorový a registrační orgán nad trhem zdravotního pojištění Akreditace ZZ, regulace zdravotnického povolání definice povinného pojištění zdravotních rizik řízení a financování zdravotnického záchranného systému ochrana veřejného zdraví regulace cen a úhrad léčiv a zdrav. prostředků
13
POZICE OBČANA nevymahatelný široce deklarovaný nárok info asymetrie zneužívání služeb nízká ekonomická zainteresovanost zákaz připlatit si za vybrané služby velké rozdíly v kvalitě služeb i v nákladech na hlavu hrozba front a omezení nabídky dopředu známý nárok výběr zdravotního plánu prospěch ze zdravého chování informační podpora povinné pojištění nákladné a neočekávané péče možnost individuální placení služeb z OZÚ info o kvalitě služeb
14
ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY cream skimming není pravou konkurencí chybí motivace ke kontrole nákladů dvojí právní režim pro VZP a SZP Správní rada ani managament nemá odpovědnost za finanční výsledky nemožnost volně kontrahovat služby jen proplácení úhrad ZZ nedostatečná konkurence zdravotní daň je přerozdělena podle rizika ZP si konkurují cenou a obsahem zdravotních plánů jejich hlavní role je nakupování zdravotních služeb mají standardní statut obchodních organizací musí splňovat podmínky registrace a dozoru státního dozorového orgánu - nárokově spravují osobní účty svých klientů vzniká individuální smlouva mezi ZP a občanem
15
CÍL INSTITUCIONÁLNÍ REFORMY Efektivní trh zdravotního pojištění regulovaný státem s jasnými, dopředu známými pravidly pro všechny účastníky
16
PERSPEKTIVNÍ VEŘEJNÝ SYSTÉM Systém založený na konkurujících si zdravotních pojišťovnách
17
STÁT JAKO GARANT, REGULÁTOR, DOZORINVESTICE ZDRAV. POV LICENCE DIPLOM O KVALIFIKACI STÁTNÍ REGULAČNÍ A DOZORČÍ ORGÁN ZÁCHRANNÁ ZDRAVOTNICKÁ SLUŽBA REGISTRACE VŠECH ZZ REGULACE CEN LÉKŮ (omezeně) MZ registrace dozor nad ZP věda
18
LEGITIMNÍ ROLE STÁTU STÁT GARANTUJE BEZPEČNÝ PROSTOR PRO OBČANA
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.