Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilTeodor Tobiška
1
Stlačování marží (odmítnutí dodávek) v telekomunikacích Daniel Donath 12. listopadu 2010 Svatomartinská konference – poslední trendy a vývoj soutěžního práva 2010
2
1 Osnova Úvod Dopad odmítnutí dodávek na hospodářskou soutěž Rámec posuzování dopadu odmítnutí dodávek Specifičnost telekomunikačního odvětví a aktuální evropská rozhodovací praxe Pohled ekonoma na stlačování marží v telekomunikačním odvětví Shrnutí
3
2 Úvod Problému stlačování marží byla v poslední době věnována velká pozornost evropskými soudy –Rozhodnutí Evropského soudního dvora o odvolání proti rozhodnutí ve věci Deutsche Telekom AG (14. 10. 2010): „... chování dominantního podniku […] je protisoutěžní pokud vytlačí jiné hráče z trhu […] a tím spotřebitelé utrpí újmu.“ (odstavec 253) –Stanovisko generálního advokáta Evropského soudního dvora Jána Mazáka k věci TelioSonera AB (2. 9. 2010): „... závěr, že došlo ke stlačování marží, které je protisoutěžní, nemůže být založen jen na nedostatečném rozpětí mezi maloobchodními a velkoobchodními cenami bez prokázání negativního vlivu na soutěž.“ (odstavec 30) Jak to všechno začalo? –Rozhodnutí Evropské komise ve věci Deutsche Telekom AG (21. 5. 2003): „... prokázáním stlačení marže učinila […] Komise zadost zjištění zneužití dominantního postavení na trhu.“ (odstavec 180)
4
3 Dopad odmítnutí dodávek na hospodářskou soutěž Jak a proč problém odmítnutí dodávek vzniká? Marže je rozpětí mezi maloobchodními a velkoobchodními cenami => stačování marží, respektive účtování ceny, která nedovolí stejně efektivnímu konkurentovi vstup na maloobchodní trh, je jako odmítnutí dodávek Z krátkodobého hlediska může vést odmítnutí dodávek k vyšším cenám na trhu, ale z dlouhodobého hlediska může motivovat nejen dominantní podniky, ale i jejich konkurenty, k vyšším investicím a inovacím DUDU D Z1Z1 K Z2Z2 Ke zneužití dominantního postavení není nutné prokázat dominanci na maloobchodě!!!
5
4 Rámec posuzování dopadu odmítnutí dodávek Odmítnutí dodávek je protisoutěžní pokud může vyloučit soutěžitele z trhu a zároveň snížit intenzitu hospodářské soutěže (odstavec 81 Pokynů pro používání článku 102): – Je objektivně zapotřebí mít přístup k danému výrobku proto, aby daný soutěžitel mohl efektivně konkurovat na navazujícím trhu – Povede k vyloučení efektivní konkurence (je pravděpodobnější čím více nahraditelné jsou konkurující si výrobky, či když neexistují kapacitní omezení) –Povede k poškození spotřebitelů: Jsou negativa odepření dodávek větší než negativa uložení povinnosti dominantnímu podniku zajišťovat dodávky? Klíčová otázka: Jaká by byla úroveň hospodářské soutěže na trhu, kdyby buď nedošlo k odmítnutí dodávek a nebo by byla uložena dominantnímu podniku povinnost dodávat?
6
5 Specifičnost telekomunikačního odvětví a aktuální evropská rozhodovací praxe Obvykle existuje jen jedna síť kovových vedení, která může v celostátním měřítku dosáhnout téměř do všech domácností, přičemž tuto infrastrukturu (obvykle) není možné duplikovat Místní regulátor obvykle uloží podmínku poskytovat velkoobchodní přístup, aby posílil konkurenci na maloobchodním trhu s hlasovými a datovými službami V takovém případě je dostačující ukázat, že stlačování marží povede k vyloučení soutěžitelů z trhu, které naruší hospodářskou soutěž (odstavec 82 Pokynů) Soud první instance (odstavce 236-240, Deutsche Telekom): stlačování marží v zásadě zamezuje růstu soutěže na trhu, protože infrastruktura dominanta je nezbytná k přístupu na trh (tržní podíly úzkopásmového a širokopásmového přístupu konkurence byly 6 let po deregulaci 4.4% a 10%)
7
6 Pohled ekonoma na stlačování marží v telekomunikačním odvětví Klíčová otázka: Jaká by byla úroveň hospodářské soutěže na navazujícím trhu, kdyby nedošlo ke stlačení marží konkurentům? Určení významné tržní síly: Přešli by maloobchodní konkurenti, kteří jsou závislí na velkoobchodní nabídce, na jiný produkt než na velkoobchodní nabídku po zvýšení cen o 5-10% nad „zdravě konkurenční“ cenovou úroveň? Krátkodobé dopady na spotřebitele jsou měřeny kromě vývoje tržních podílů konkurentů na maloobchodním trhu kvantifikací tohoto vývoje na spotřebitele (např. porovnání maloobchodních cen/aktivních jednotek ve srovnání s jinými zeměmi) Dlouhodobé dopady na spotřebitele: Rychlost inovace a nabídky nových produktů na trhu, stlačení marží může ovlivnit konkurenci na jiných souvisejících trzích
8
7 Shrnutí Pokud se ztotožníme s názorem, že fungující hospodářská soutěž je pro společnost (spotřebitele) prospěšná, pak klíčovou otázkou je, jaký je dopad chování podniku (např. stlačení marží) na spotřebitele V takovém případě je ale velmi malý prostor pro odpověď bez ekonomie, např. „pokud chování povede k vyloučení soutěžitelů z trhu a neexistuje žádné jiné vysvětlení pro dané chování, pak se jedná o zneužívající praktiku.“ Místo toho musíme odpovědět na to, jaká by byla úroveň hospodářské soutěže na trhu, kdyby buď nedošlo k odepření dodávek a nebo by byla uložena dominantnímu podniku povinnost dodávat. Evropský soudní dvůr (odstavce 181-183): „...odvolatel mohl ukončit stlačování marží zvýšením maloobchodních cen […] stlačování marží mělo za následek újmu spotřebitelů protože omezovalo jejich výběr...“
9
8 Daniel Donath ddonath@crai.com +32 (0)2 627 1400 81 Avenue Louise B-1050 Brussels www.crai.com/ecp
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.