Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVladimír Matoušek
1
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/10 12. Projekty reengineeringu Projekty reengineeringu Tým pro BPR Kritické faktory BPR Změny po provedeném reengineeringu
2
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 2/10 Projekty reengineeringu - 1 Projekty reengineeringu většinou jsou zaměřeny na zákazníky vycházejí z nejlepších zkušeností předjímají budoucí rozvoj podniku přináší podstatná a významná zlepšení z pohledu celého podniku uplatní se tam kde „zlepšení“ procesu nemůže dosáhnou požadované cíle se velmi liší svým rozsahem a cíli Může jít o lokální zlepšení, kdy projekt působí uvnitř jedné funkční oblasti podniku, až po komplexní radikální změny, vedoucí k restrukturalizaci celého podniku (např. téměř úplný outsourcing činností)
3
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 3/10 Projekty reengineeringu - 2 Rozsah změnyCíl projektu Zlepšení (úspora nákladů) Dosažení výjimečnosti (konkurenceschopnost) Radikální změna Vnitrofunkční (projekt působí uvnitř jedné funkční oblasti) 1.1 Lokální zlepšení Omezení papírování, zavedení e-mailu 1.2 Lokální změna Zásobovací proces, zajišťující dobrý poměr cena/výkon od dodavat. 1.3 Lokální reeng. Systém digitálního hlasového záznamu – zlepšení komunikace Vnitropodnikový (zahrnuje různé funkční oblasti) 2.1 Zjednodušení formulářů pro získání úvěrů 2.2 Pracovní týmy pro komplexní zpracování objednávek 2.3 Zavedení internetového bankovnictví, rušení poboček Komplexní (zahrnuje několik subjektů – dodavatelský řetězec, zákazníci) 3.1 Elektronické propojení s výhradním dodavatelem (optimalizace dodávek) 3.2 „Just-in-time“ 3.3 Komplexní outsourcing Typy projektů (dle Řepa V., „Podnikové procesy“, Grada 2006)
4
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 4/10 Projekty reengineeringu - 3 Typy projektů 1.1 tzv. „narovnání procesu“. Většinou se jedná o uplatnění nové technologie, odstranění zjevných nedostatků 2.3, 3.3 radikální změny. Nevyskytují se příliš často, je u nich vysoká rizikovost projekty v ostatních polích nejčastější projekty reengineeringu
5
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 5/10 Tým pro BPR Obsahuje nejrůznější role například členové týmu, kteří znají proces velmi podrobně členové, kteří proces neznají vůbec representanti obchodních útvarů (resp. partnerů), jichž se změna týká externí konzultanti specialisté ICT zástupci zákazníků
6
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 6/10 Kritické faktory provádění BPR - 1 Strategie u podniku bez jasné strategie (záměru) je naděje na úspěch téměř nulová, max. se podaří změny v oblasti řízené „osvíceným“ manažerem Porozumění kultuře podniku pomáhá odhadnout nálady a případnou rezistenci ke změnám Jasné stanovení důvodů pro reengineering a jejich ověření nutné zajistit, aby společnost měla jasnou potřebu pro reengineeringový program a silného vlastníka problému Komunikace Vybudovat „odhodlání“ k provádění změn Vytvořit porozumění pro změny od vrcholového vedení až po koncového uživatele (časově náročné!) Pracovníci Postupné zatažení všech pracovníků do procesu změny, jichž se změna bude týkat musí probíhat již ve fázi návrhu, resp. analýzy Okolí měněného procesu probíhající a plánované projekty, investiční akce navazující procesy a činnosti, pracovníci, organizační bariéry aj. Pečlivé plánování potřebných zdrojů pro implementaci změny
7
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 7/10 Kritické faktory provádění BPR - 2 Nutno zajistit (dle Řepa V., „Podnikové procesy“, Grada 2006 - seřazeno dle důležitosti) Získání aktivní podpory vrcholového vedení očekávané přínosy, vs. možné oběti, spojené se změnou organizace Důkladnou přípravu a naplánování projektu Efektivní a správnou komunikaci „řídit“ očekávání oproti být jím řízen Vybudovat silný reengineeringový tým Vysokou míru zapojení lidí do projektu
8
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 8/10 Kritické faktory provádění BPR - 3 Nutné se vyvarovat (dle Řepa V., „Podnikové procesy“, Grada 2006 - seřazeno dle důležitosti) Tříštění řešitelských kapacit Zanedbávání komunikace Zastavování se a zpomalování projektu při ztrátě tempa uvízne projekt v nějaké obtížnější fázi Zapomínání na cíl změny Rozjetí projektu bez důkladné přípravy „Samozřejmých“ předpokladů vědomí cílů u všech dotčených pracovníků podpora vedení
9
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 9/10 Změny po provedeném BPR - 1 mění se typ dělby práce od funkčních útvarů k procesním týmům mění se charakter pracovní činnosti od jednoduchých úkolů k mnohostranné práci mění se postavení pracovníka od řízeného a kontrolovaného ke spoluodpovědnému. Pracovníkovi je přidělena dostatečná pravomoc k plnění jeho úkolů (to vyžaduje změnu systému řízení, nutná větší tolerance k chybám) mění se příprava k výkonu činností od výcviku ke vzdělávání mění se výkonová kriteria a odměňování od činností k výsledkům
10
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 10/10 Změny po provedeném BPR - 2 mění se kriteria postupu pracovníků od výkonnosti ke schopnostem mění se role manažerů od dohlížitelů v kouče, od zapisovatelů výsledků k vůdčím osobnostem mění se organizační struktura od hierarchické k ploché organizaci linioví vedoucí jsou nahrazování spíše procesními (pracovními) týmy a vlastníky procesů existuje výrazná orientace na zákazníky měření výkonu, odměňování pracovníků aj. je v závislé na výstupech pro zákazníky
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.