Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMonika Vaňková
1
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha, 16. 11. 2012
2
2 EVROPA 2020 Ekologická vozidla významně přispívají k naplňování priorit strategie Evropa 2020 (rozvoj ekonomiky, konkurenceschopnost, udržitelný růst) „Evropa méně náročná na zdroje“ (Hlavní iniciativa strategie Evropa 2020) Cíl: podpora nových technologií za účelem modernizace dopravy, snížení produkce uhlíku a zvýšení konkurenceschopnosti
3
3 Ukázka koncentrace tuhých znečišťujících látek v ČR v roce 2011
4
4 Čistá mobilita - elektromobilita zmírnění dopadu na změny klimatu snížení přímé závislosti na fosilních palivech zlepšení kvality ovzduší a snížení hluku vývoj čistých technologií v dopravě bez kompromisu k bezpečnosti zvýšení konkurenceschopnosti vytvoření nových pracovních příležitostí
5
5 Strategie Evropské komise Dokument EK z roku 2010: „Evropská strategie pro čistá a energeticky účinná vozidla“ Celkem 40 různých opatření s cílem podpořit zavádění energeticky účinnějších vozidel: rozvoj zelených technologií pro automobily vybudování legislativního rámce a standardizace systémů grantová podpora vědy, výzkumu a inovací podpora rozvoje trhu v oblasti čistých vozidel (nástroje informativní, ekonomické a legislativní) rozšíření dobíjecích stanic pro elektromobily Důraz na technologickou neutralitu (tedy nejen elektromobily, ale i vozidla s alternativními palivy pro spalovací motory např. LPG, CNG a v budoucnosti vozidla na vodíkový pohon)
6
6 Zavádění čistých vozidel - vize EK Podíl elektromobilů i hybridních vozů by měl mezi lety 2020-2030 rapidně stoupat elektromobily (bateriový pohon) r. 2020 = 1 – 2 % podíl na trhu r. 2030 = 11 – 30 % podíl na trhu hybridní vozy (možností napojení na el. síť) r. 2020 = 2 % podíl na trhu r. 2030 = 5 – 20 % podíl na trhu
7
7 1)ekologické veřejné zakázky (směrnice 2009/33/ES o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel) 2) obměna vozidel ve státní správě (možnost aktualizace Programu obměny vozového parku veřejné správy za „ekologicky přátelská“ vozidla) 3) stabilizace spotřební daně zemního plynu používaného pro pohon motorových vozidel a její držení na minimální hranici 4) změna zákonů a norem bránících rozvoji čisté mobility např. vyhláška č. 23/2008 o technických podmínkách požární ochrany staveb (provedeno) nebo normy pro projektování a výstavbu čerpacích stanic (integrace CNG) 7 Legislativní formy podpory čisté mobility
8
8 1) přímá podpora - příspěvek na pořízení automobilu s alternativním pohonem (elektrický pohon, CNG) - příspěvek na pořízení infrastruktury (dobíjecí a plnící stanice) 2) nepřímá podpora - silniční daň – zvýhodněná/nulová pro vozidla s alternativními pohony (elektrický, hybridní elektrický pohon, CNG) - mýtné – zavedení zvýhodněné/nulové sazby pro vozidla s alternativními pohony (elektrický, hybridní elektrický pohon, CNG) 8 Ekonomické formy podpory čisté mobility
9
9 Kompetence místních samospráv. Stát může poskytnout podporu formou doporučení a šíření informací a praktických zkušeností 1) využití alternativních pohonů v městské logistice - omezení vjezdu do center měst pro ostatní vozidla 2) využití alternativních pohonů ve veřejné dopravě 3) využití alternativních pohonů v IAD - půjčovny elektrických kol, skútrů a automobilů - vozidla taxislužby 9 Organizační formy podpory čisté mobility
10
10 - podpora výstavby dobíjecích míst v nově budovaných obchodních centrech, administrativních centrech, průmyslových zónách, parkovištích P+R, objektech veřejných garáží a parkovacích domů - podpora výstavby sítě plnících a dobíjecích stanic na páteřní silniční síti -podpora sjednocení platebních systémů za využití dobíjecí infrastruktury - podpora sjednocení platebních systémů za využití infrastruktury CNG - záštita nad akcemi propagujícími elektromobilitu a využití alternativních pohonů 10 Ostatní formy podpory čisté mobility
11
11 Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.