Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt Zdravotnické studijní programy v inovaci na FZS Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.2.00/15.0357 PRÁCE S ODBORNOU LITERATUROU Petra Mandysová, MSN 2011/2012.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt Zdravotnické studijní programy v inovaci na FZS Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.2.00/15.0357 PRÁCE S ODBORNOU LITERATUROU Petra Mandysová, MSN 2011/2012."— Transkript prezentace:

1 Projekt Zdravotnické studijní programy v inovaci na FZS Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.2.00/15.0357 PRÁCE S ODBORNOU LITERATUROU Petra Mandysová, MSN 2011/2012

2 Projekt Zdravotnické studijní programy v inovaci na FZS Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.2.00/15.0357 Identifikace problémů v ošetřovatelské praxi, které je možno řešit v rámci projektu aplikace výsledků výzkumu Petra Mandysová, MSN KAPITOLA Č. 6 2011/2012

3 Aplikace výsledků výzkumu využívání výsledků výzkumu je více než je vyhledání výzkumného článku celá řada modelů pro podporu správné aplikace výzkumu do praxe – pro jednotlivé sestry i organizace tyto modely snižují riziko, že výsledky výzkumu budou použity nevhodně Stetler Model, IOWA Model…

4 Stetler Model (1994) model pro jednotlivé sestry nebo malé skupiny sester 6 fází, má stimulovat kritické zhodnocení literatury, kritické smýšlení 1.příprava: specifikace účelu, identifikace studie, která by mohla být užitečná 2.Validace: zhodnocení studie, zhodnocení, zda je kvalitní a dá se využít – konečným produktem této fáze je shrnutí, které umožní předefinovat výsledky výzkumu do praktických, dennodenních termínů, identifikovat možné překážky

5 Stetler Model (2) 3.Komparativní zhodnocení: obsahuje 4 kritéria, která pomohou určit, zda je vhodné výsledky výzkumu identifikované ve fázi 3 aplikovat do praxe a)Prostředí je v souladu: studovaný vzorek je podobný populaci v naší organizaci / studované prostředí je podobné b)Proveditelnost: potenciální rizika implementace pro pacienty, sestry a organizaci / připravenost na změnu mezi těmi, kdo by byli do změny zapojeni / potřebné zdroje a jejich dostupnost c)Současná praxe: je studie v souladu s teoretickým základem, na němž je současná praxe založena? d)Důkaz je podpořen: důkazy z jiných studií / meta- analýzy?

6 Stetler Model (3) 4.Rozhodnutí: konečným produktem fáze 3 je rozhodnutí o použití výsledku výzkumu. Ve fázi 4 jsou 4 možné výsledky: a) požijeme nyní ke změně praxe, bez čekání na další výsledky studií b) zvážíme, ale potřebujeme další informací (např. z diskuzí) c) pozdržíme použití, dokud nebude k dispozici více výsledků studií d) odmítneme použití

7 Stetler Model (4) 5.Převedení a aplikace: přesné definice detailů, jak budeme postupovat, zvážíme zvláštní situace 6.Hodnoceni: aplikace výsledků výzkumu bude zhodnocena formálně nebo neformálně

8 Stetler Model (4) 5.Převedení a aplikace: přesné definice detailů, jak budeme postupovat, zvážíme zvláštní situace 6.Hodnoceni: aplikace výsledků výzkumu bude zhodnocena formálně nebo neformálně

9 Stetler Model - příklad Inovace Mentorského programu pro nově najaté sestry: dotazníkem se zjistilo, že nově najaté sestry nejsou spokojeny se stávajícím Mentorským programem přitom výzkum ukázal, že spokojenost nově najatých sester je důležitá, aby se zamezilo tomu, že sestra z daného zařízení odejde Mnohé mentorky nebyly připraveny, samy Mentorský program v minulosti neabsolvovaly

10 Stetler Model – příklad (2) místo rychlé a snadné nápravy problému: analýza literatury, aktivní plán za použití Stetlerova modelu Identifikace 5 výzkumných článků – význam lepší přípravy mentorek…nutno zvážit finanční pro a proti Podpořit účast mentorek v kurzu (ceny, plat) Po proškolení mentorek: jednak dotazník spokojenosti nových sester s Mentorským programem, po roce analýza počtu sester, které ze zařízení odcházely Bylo finančně zhodnoceno: výdaje na zapracování sester…vs. výdaje, které byly investovány do edukace mentorek

11 IOWA Model Pro celou organizaci IOWA Model of Research in Practice (Titler et al., 1994) IOWA Model of Evidence-Based Practice to Promote Quality Care (Titler et al., 2001) Nově: projekt využití výzkumu v praxi / EBP změny: „spouštěč“ – nový poznatek nebo problém Využití výsledku výzkumu EBP

12 IOWA Model – 2 Obsahuje 3 typy rozhodnutí: Je toto téma pro naše zařízení prioritou? Pokud ano, je vytvořen tým a projekt bude zahájen…pokud ne, je hledán nový spouštěč Existuje dostačující důkaz ve výzkumné literatuře? Pokud ano, inovace je pilotně ozkoušena, pokud ne, hledají se nové zdroje důkazů nebo si zařízení provede vlastní výzkum Je změna v praxi vhodná a budeme ji podporovat? Pokud ano, změna bude provedena a bude monitorována, pokud ne, kvalita péče bude monitorována a bude hledán nový zdroj znalostí

13 IOWA Model – 2

14 Model – Polit, Beck, Hungler (2001) Identifikace problému v praxi Vyhledání literatury: existují relevantní výzkumné studie? Je literatura kvalitní? Ne: zvážit vlastní výzkum Rozhodnutí o změně: podporuje výzkum zavedení změny? Posouzení implementace - je proveditelná?

15 Model – Polit, Beck, Hungler (2001) (2) Design protokolu inovace a plánu hodnocení Implementace inovace Zhodnocení výsledků Učinit rozhodnutí o přijetí změny Šíření poznatků

16 Ottawa Model of Research Use (OMRU) – Logan, Graham (1998) Systematické posuzování, monitorování a hodnocení nutno identifikovat bariéry

17 Identifikace problémů v ošetřovatelské praxi Spouštěč –problém: „Jak nejlépe…?“ „Jaký nejlepší způsob existuje….umožní…?“ Spouštěč-znalost „schůzky pro podporu EBP“ („journal clubs“)

18 Zdroje: POLIT, D.F.; BECK, C.T. Essentials of nursing research: methods, appraisal, and utilization. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2004. Implementing Evidence-Based Practice: An Overview. Dostupné na http://samples.jbpub.com/9780763780586/80586_CH05_Keele.pdf (p. 77 – the Iowa Model)

19 Projekt Zdravotnické studijní programy v inovaci na FZS Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.2.00/15.0357 Děkuji Vám za pozornost Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu spolufinancovaného z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.


Stáhnout ppt "Projekt Zdravotnické studijní programy v inovaci na FZS Univerzity Pardubice CZ.1.07/2.2.00/15.0357 PRÁCE S ODBORNOU LITERATUROU Petra Mandysová, MSN 2011/2012."

Podobné prezentace


Reklamy Google