Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
VÝCHOVA K SOBĚ aneb KOČIČÍ TERAPIE NAPŘÍČ RODINOU
PhDr. Lenka Skácelová
2
POJETÍ PRIMÁRNÍ PREVENCE
U SPOLEČNOSTI má to na papíře splněno více posilovat tlak na primární prevenci v komunitě 2. Ve škole (pedagogové) kvalitně nastaven systém poskytování primárně preventivních témat
3
„MPP je konkrétním dokumentem školy zaměřeným na výchovu žáků ke zdravému životnímu stylu, na jejich osobnostní a sociální rozvoj a rozvoj jejich sociálně komunikativních dovedností. pedagogové vnímají primární prevenci jako ustálenou a potřebnou
4
3. U DĚTÍ aniž si uvědomují, je pro ně potřebná možnosti zažít si, kdy jsem silný, věřím si umět se zodpovědně rozhodnout, atd. 4. U RODIČŮ podceňují včasný začátek výchovného působení uplatňují výchovné styly, ať už jsou jakékoliv
5
prevence je z velké části o výchově k sobě
CO JE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ VE VÝCHOVĚ období raného dětství jak je dítě přijímáno svými rodiči pocit bezpečí, který mu dají způsob, jak se rodiče starají o své děti, aby byly klidné naučit děti zvládat nebezpečné situace prevence je z velké části o výchově k sobě
6
FORMY A METODY K ZAPOJENÍ RODIČŮ DO VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍHO PROCESU
využívat všech nových informačních médií intervence směřující k aktivnímu zapojení celých rodin
7
Pomoc z pohledu naší profese
Primární prevenci ve školním prostředí zacílit na všeobecnou a specifickou vybírat odpovídající témata, učit dovednostem a způsobu formování postojů využívat odborného zázemí poskytování služeb školního poradenského pracoviště
8
využívat odborného zázemí poskytování služeb školských poradenských pracovišť
využívat kvalitních primárně preventivních programů od NNO i ostatních poskytovatelů
9
2. Zaměřit pozornost na prvotní cílovou skupinu v primární prevenci – rodinu
Zkompetentňovat rodiče pro svou výchovnou roli a uvědomění si odpovědnosti vůči svým dětem Jak? Je to téma přinejmenším k zamyšlení a diskusi
10
PREVENTIVNÍ PROGRAM KOČIČÍ ZAHRADA
11
Tajná schůzka o zodpovědnosti, tajemství, zvědavosti 2. Magický lektvar- tajemný nápoj štěstí a spokojenost – jak si udržet pozitivní nastavení
12
O smrti blízkého člověka
3. Bojíme se tmy strach, odvaha, rozdílné prožívání strachu O smrti blízkého člověka jak prožíváme ztrátu blízkého člověka či mazlíčka 5. Závod co se může stát, když někdo někoho podvede, nejedná čestně
13
6. Přátelství jak si vybíráme přátele, očekávání, jak si je udržet 7. Špatný vtip jak je snadné nechat se od ostatních přemluvit k lumpárně 8. Když si pomáháme, jde to líp o spolupráci
14
7. Špatný vtip jak je snadné nechat se od ostatních přemluvit k lumpárně 8. Když si pomáháme, jde to líp o spolupráci 9. O nemoci jak předcházet nemocem, o přístupu ke svému zdraví
15
10. O nebezpečných a krizových situacích
o bolesti, léčbě, včasném zásahu lékaře 11. Návštěva hosta z cizokrajné země kulturní odlišnosti, předsudky, tolerance 12. O rozhodování svoboda rozhodování a jeho důsledky, zklamání
16
Poslání pro děti informace, že okolní svět skrývá jistá nebezpečí
učení se dovednostem, jak jim mohou předcházet zažití pocitu, že se mohou spoléhat i na sebe
17
Děkuji Vám za pozornost
PhDr. Lenka Skácelová Poradenské centrum pro drogové a jiné závislosti Sládkova 45, Brno
18
„Nenacházejte chyby, nacházejte nápravu“
KOČIČÍ TERAPIE Mgr. Hana Čamlíková „Nenacházejte chyby, nacházejte nápravu“ (Henry Ford)
19
Využití rodinné terapie Virginie
Satirové při práci s klienty a jejich rodinami Součástí jsou: Rodinná setkání Mužské / Ženské skupiny Práce se sourozenci
20
CHARAKTERISTIKA KLIENTŮ TK
Nezralost Nedospělost Absence zodpovědnosti
21
CHARAKTERISTIKA SETKÁNÍ S MATKAMI ZÁVISLÝCH KLIENTŮ
Stud Výčitky Pocity viny Sebelítost, bolest Hledají odpovědi, co měly dělat jinak, lépe
22
Mají v sobě odhodlání udělat opravdu všechno
Mají strach – užitečné pro jejich změnu
23
CO SI PŘEJÍ MATKY PRO SVOJE DĚTI
“Jen to dobré“….“co je to dobré?“ …nevím,to je těžká otázka“ „ Aby se jim dařilo“ „Aby byl/a šťastný/á“ „Aby byla svá, taková jaká je“ „ Aby si věřila, dokáže to“
24
„Zdraví, psychickou pohodu, aby se cítil dobře“ „Aby nebyl ovlivnitelný, udělal si svůj názor“ „Zdravé sebevědomí“ „Spravedlivá, samostatná, pozitivní“ „Aby v životě dělali, co je naplňuje, byli šťastné dělali to, co je baví“
25
„Je mi to jedno, co budě dělat, pokud bude šťastná“ „Aby dokázala opustit představy, jak by to mohlo být.
26
CHARAKTERISTIKA KOČKY
Samostatná Sebejistá / sama sebou Nezávislá Krásná / elegantní / stylová
27
JAK TO DĚLAJÍ KOČKY Poskytují bezpečí, jídlo, teplo Ukazují, vedou
Jsou důsledné Pracují na osamostatnění koťat Cíl výchovy: Kočky – přežití = v přírodě úspěch
28
JAK TO DĚLAJÍ MATKY Jsou milující, pečující, dávající
Zamilované do svých dětí Povzbuzují, pomáhají, podporují Motivují, naléhají Tlačí, křičí, odpouštějí
29
Pozorování koček a koťat mě inspirovalo ke srovnávání
Postup Potrava, bezpečí, teplo Ochrana, stabilita Pocit příslušnosti Respekt, uznání, spokojenost Samostatnost, seberealizace
30
MASLOWOVA PYRAMIDA
31
Využití podobnosti při práci
s matkami Zaujalo je to stejně jako mě Následovalo přemýšlení Živá interaktivní diskuze Jak udělat to, co dokázaly kočky?
32
MODEL RŮSTU V. SATIROVÉ Chci tě milovat a přitom tě nesvírat
Oceňovat tě a přitom tě nesoudit Být s tebou a přitom tě nerušit Zvát tě a přitom si nedělat nároky Opouštět tě a přitom nemít pocity viny
33
Kritizovat tě a přitom nehanět A pomáhat ti a přitom neurážet
Jestli mohu mít totéž od tebe, potom se můžeme opravdově setkat a navzájem se obohatit. Virginia Satirová
34
„Ani nejlepší sokol ničeho neuloví, když se mu nedovolí vzlétnout“
japonské přísloví
35
Děkuji Vám za pozornost
Mgr. Hana Čamlíková Občanské sdružení Krok Třída Komenského 2124/88 Kyjov
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.