Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Silniční dopravce – uživatel a plátce dopravní infrastruktury

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Silniční dopravce – uživatel a plátce dopravní infrastruktury"— Transkript prezentace:

1 Silniční dopravce – uživatel a plátce dopravní infrastruktury
Vojtěch Hromíř generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA Luhačovice, 25. září 2014

2 Dopravce = zákazník Počet subjektů v ČR k 31.12.2013 Výkon v 2013
koncesí pro silniční dopravu eurolicencí Výkon v 2013 9 026 mil.oskm (7 601 mil.oskm - železnice) mil.oskm veřejná hromadná doprava ( x mil.oskm – individuální) mil.tkm ( mil.tkm – železnice) poměr 80 : 20

3 Dopravní infrastruktura
Kvalitní infrastruktura je podmínkou fungující ekonomiky a mobility nákladní doprava zcela závisí na ekonomickém výkonu země (a naopak) funkční propojení, vybavenost, údržba propustnost a jízdní komfort ovlivňuje atraktivitu autobusové dopravy Špatný stav infrastruktury negativně dopadá do ekonomiky dopravní firmy vyšší opotřebení vozidel, vyšší spotřeba delší trasy, povinné přestávky řidiče porovnání se zahraničím

4 Stav silniční infrastruktury
Nedostavěná páteřní síť napojení na Rakousko (Linec, Vídeň) dokončení D8 „sága o D11“ napojení na Polsko (Náchod) napojení na Slovensko (Zlín) alternativní R35 Neuspokojivý stav D1, D3, D47 Chybějící obchvaty měst a obcí

5 Stav silniční infrastruktury
Technický stav mostů snižování povoleného zatížení nemožnost plánování tras pro těžkou dopravu Vybavenost dálnic nedostatek odstavných ploch (R1 !) vybavenost, bezpečnost odpočívek Telematika, informace rezervy v dostupnosti informací o omezeních a snížených parametrech infrastruktury potřebné informace o volných kapacitách odpočívek a jejich vybavenosti (např. projekt ASFINAG)

6 Financování infrastruktury
Silniční daň zvýhodnění novějších vozidel (ok) Spotřební daň z nafty tankování v zahraničí (změna kurzu CZK) pouze 9,1% SD do SFDI (25% ?) Mýto nástroj k výběru peněz (ne regulace) sazbami nelze účinně regulovat volbu trasy, pouze investiční chování (nižší sazby pro nejekologičtější vozidla) podpora hromadné dopravy osob

7 Mýto Nastavení mýtných sazeb Mýtný systém od roku 2017
dohoda s ministrem V. Bártou ( ) požadavky dopravců: přiměřenost sazeb stavu infrastruktury, víceletý výhled (4 roky), preference nejekologičtějších vozidel a autobusů návrh MD na změnu pro rok 2015 – nákl.vozidla - zvýšení o 8 – 9,7% kromě vozidel EEV+EVI, autobusy – zvýšení o 15% (EIII+EIV) a 30% (EV+), zrušení pátečních přirážek, rozšíření slevových pásem Mýtný systém od roku 2017 požadavky dopravců: efektivita výběru = co nejnižší náklady, pouze fiskální funkce, včasná a jasná legislativa, uživatelský komfort (dostupnost služeb, web), spravedlivý enforcement („skokani“, vymáhání od zahraničních dop.)

8 Odpočívky Nedostatek vhodných odpočívek v ČR Analýza odpočívek
nařízení EHS č. 561/2006, bezpečnostní přestávky zákazy jízdy – svátky, neděle, léto – pátky, soboty rušení odpočívek, jejich vybavenost a úklid nevhodné odstavení vozidel na nájezdech či sjezdech srovnávání se zahraničím (větší odstupy, velká kapacita) směrnice EU č. 2008/96/ES o řízení bezpečnosti silniční sítě ukládá povinnost budovat vhodný počet odpočívek Analýza odpočívek CityPlan, 2005, 2007, 2014 cíl: zhodnocení dostatečnosti kapacit odpočívek odpočívky vhodné pro kamiony, umístění, služby, vybavenost, obsazenost ?

9 Odpočívky Výsledky analýzy
fyzický průzkum: trasa D5-D1-D2, Rozvadov – Praha – Brno - Břeclav (oba směry) západ – >východ v pátek, východ – >západ v pondělí, srpen ostatní hlavní tahy (porovnání hustoty provozu s počty odpočívek) Výsledky analýzy celkový zjištěný nedostatek kapacit na D5-D1-D2 v obou směrech je 479 dalších 493 odpočívek chybí na zbývajících hlavních tazích odpočívky jsou rozmístěny nerovnoměrně (Kateřina) nelze počítat s „ideálním obsazováním míst“ nevhodné uspořádání (Humpolec, Jamenský potok)

10

11

12

13

14 Odpočívky Na sledovaných páteřních tazích chybí parkovacích míst pro nákladní vozidla nad 3,5 t Nejkritičtější situace je na D1 s mnoha zavřenými odpočívkami Kapacity odpočívek jsou nerovnoměrně rozloženy Chybí komplexní, aktuální a dostupné informace o vlastnostech a obsazenosti odpočívek

15 Děkuji za Vaši pozornost.
Vojtěch Hromíř ,


Stáhnout ppt "Silniční dopravce – uživatel a plátce dopravní infrastruktury"

Podobné prezentace


Reklamy Google