Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Management znalostí v medicíně „Znalostní společnost“
Prof. Ing Rudolf Hanka PhD MIEEE FRSM Director, Medical Informatics Unit, University of Cambridge Visiting Profesor, Fakulta Managementu, VŠE
2
Data, informace, znalost
Informace, krevni tlak Znalost, hypertense
3
Znalosti, informace a data v procesu rozhodování
Vzdělání Zkušenosti Data Znalosti Informace Rozhodnutí
4
Tři fáze informační revoluce
“I think there is a world market for about five computers“ Thomas J. Watson, Chairman of the Board of IBM, 1943
5
Znalosti Znalost je často v informacích skrytá Znalosti se stávají klíčovým zdrojem Schopnost pracování se znalostmi a jejich šíření tvoří základ nové společnosti Znalostní společnost (knowledge society)
6
Minulé společnosti Vynález tisku – začátek nové společnosti
Tištění knih zvýšilo tlak na vzdělávání (schopnost číst) Zakládání škol Postupné zvyšování všeobecného vzdělání Zvyšující se počet vynálezů a objevů Průmyslová společnost Informační společnost.
7
Informační společnost
Založena na schopnosti sdílet informace Ze začátku ne mnoho ke sdílení a proto možnost znát veškeré informace Jak se množství informací zvýšovalo stali jsme se selektivním Dnes vysoký stupeň selektivity.
8
Znalostní společnost Znalosti jako klíčový zdroj
Znalostní pracovníci se stávají klíčovou skupinou Bez hranic Upward mobility Potenciál pro úspěch stejně jako pro zklamání.
9
Znalostní společnost Vysoce kompetitivní pro jedince i pro organisace
Rapidní šíření znalostí díky informační technologii Nutnost být globálně kompetitivní Závislot na lidech se znalostmi (knowledge workers).
10
Lidé se znalostmi Tradičně lékaři, právníci, učitelé atd.
Ve zvyšující se míře computer a software specialisté atd. Lidé jejichž práce závisí na teoretických znalostech které mohou být získány pouze formálním vzděláním a případně i praxí.
11
Dominantní sociální a politické síly
20. století –dělnící ve výrobních odvětvích 21. století – lidé se znalostmi.
12
Hroucení tradičních sektorů
Zemědělství – začátkem 20. století největší element v HDP, nyní ve vyspělých státech minimální (2% US, UK) Průmyslová výroba v minulých 50ti letech Trojnásobný výstup Poloviční náklady Poloviční zaměstnanost Polovični ceny.
13
Vzestup sektoru znalostí
Ceny produktů znalostního sektoru (zdravotnictví, vzdělání) se ztrojnásobily za minulých 50 let Lidé se znalostmi představují 1/3 pracovních sil v US (dvakrát tolik jako manuální) Lidé se znalostmi (noví kapitalisté) Kolektivně vlastní výrobní prostředky Představují většinu držitelů akcií velkých společností (penzijní fondy).
14
Znalosti jako surovina
Mění se rapidně a nemusí platit věčně Většinou nejsou hierarchické Nedají se zdědit, koupit, darovat Musí se získat od začátku Ve formě která se dá učit Důležitost navazujícího vzdělávání.
15
Znalostní společnost Dopad informační revoluce
Potenciál pro postup je prakticky neomezený Finanční odměna důležitá ale ne vždy rozhodující Zaměstnání nemusí být na doživotí.
16
Management znalostí Rozhodující faktory úspěchu - schopnost organizací řídit, uschovat a odměnit distribuci znalostí Tyto procesy tvoří management znalostí Organizace ve vyspělých zemích zjišťují, že znalosti představují jejich největší bohatství Toto bohatství je třeba opatrovat.
17
1980’s 1990’s 2000’s Word processing Document Management Proprietary
Benefit: Automation of manual processes. Rapid development of documents. Problem : managing the documents hence => 1990’s WWWeb Web Content Management Benefit: Rapid deployment and availability of content. Problem : large amounts of web content hence => 2000’s Knowledge management Content Networking Benefit: Delivers personalised information to the right people at the right time. Problem : how to deliver essential information anywhere from a variety of authenticated sources hence => Lets your peers have access to a set of files as you complete them, Relevant content bundled together in a book format , cached close to the user based on profiles …… = FAST ! Problem = knowledge ecology, too much info and too much choice Explosion of information therefore the need for RI RP RT increases dramatically Increasing content interconnected to an increasing # people, self perpetuating growth ….
18
Otázky? Otázky? Otázky? Otázky? Otázky? Otázky? Otázky?
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.