Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBlažena Sedláčková
1
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Kongresové dny výchovného poradenství Aktuální problémy výchovného poradenství 29.3.-30.3. 2012 Lázně Bělohrad
2
Hodnocení kompetencí kariérových poradců v ČR Projekt IMPROVE Cíle ◦ ověřit nástroj využitelný k hodnocení kompetencí kariérových poradců ◦ otestovat kompetence pro vedení individuálního (komplexního) poradenství získané neformálním vzděláváním ◦ zjistit úroveň kompetencí dobrovolníků Průběh: ◦ překlad a úprava zahraniční verze standardizovaného rozhovoru ◦ příprava dvou hodnotitelek
3
Vlastní hodnocení kompetencí dobrovolníků Přihlášení dobrovolníci X zrealizováno celkem 21 hodnocení ◦ 1 hodnotitelka 11 zájemců Zájemci z firemního prostředí (5) Výchovné poradkyně (4) Neziskový sektor (2) Postup: ◦ Rozhovor (90-120 minut, osobní setkání nebo scypová konference) ◦ zpětná vazba (vyhodnocení rozhovoru, individualizovaná doporučení)
4
Struktura standardizovaného rozhovoru Bodové ohodnocení Technika vedení individuálního kariérového poradenského rozhovoru Vedení klienta při identifikaci kariérového (profesní ho a vzdělávacího) cíle Vedení klienta při sestavování kariérového plánu Vedení klienta při realizaci kariérového plánu a hledání zaměstnání Vytváření sítí spolupracujících organizací ve prospěch klienta Poskytování kariérových informací Posilování kompetencí klientů pro řízení své kariérní dráhy Etika v poradenské praxi Zvyšování vlastních kompetencí v oblasti kariérového poradenství Komunikace hodnoceného
5
Technika vedení individuálního kariérového por. rozhovoru Porozumění procesu vedení por. rozhovoru s oporou o teoretická východiska Zakázka není dojednávána (zakázka „je daná“)
6
Vedení klienta při identifikaci kariérového cíle Kariérový cíl splývá s představou žáka
7
Vedení klienta při sestavování a při realizaci kariérového plánu Snaha využívat rozmanité metody a techniky Částečně splývá poradenská a výuková práce Znalosti týkající se uplatnění jedince na trhu práce X priority práce VP Tendence vytvářet nebo přebírat metody a techniky (metodiku) s důrazem na to, „co se osvědčilo“ X zakázka klienta, teorie
8
Vytváření sítí spolupracujících organizací ve prospěch klienta Spolupracující subjekty jsou prioritně dané strukturou systému a legislativou Omezená možnost spolupracujících institucí vytvořit nabídku služeb podle potřeb školy
9
Poskytování kariérových informací Informace jsou získávány z „osvědčených“ zdrojů Informační zdroje jako zdroj informací pro klienta, pro vlastní poradenskou práci i pro výuku
10
Posilování kompetencí klientů pro řízení své kariéry Od vymezení kompetencí se odvíjí způsoby podpory těchto kompetencí Posilování kompetencí probíhá prioritně skupinovou formou nebo splývá s výukou (vzdělávací oblast Člověk a svět práce)
11
Etika v poradenské praxi Sebereflexe Trojúhelník dítě: rodič:výchovný poradce
12
Rozvinuté kompetence Zvyšování vlastních kompetencí v oblasti kariérového poradenství Komunikace hodnoceného
13
Závěry Komplexnost standardizovaného rozhovoru narazila na limity existujícího vícekolejného systému služeb kariérového poradenství v ČR Limity rozhovoru jako jediné metody hodnocení kompetencí Další vzdělávání skrze individuální vzdělávací plány
14
Děkuji všem hodnoceným Děkuji za pozornost! kontakt: hlouskov @phil.muni.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.